וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"כישלון אינו אפשרות": כך המשפט המפורסם שינה את חיי

מיכאל שמיס, בשיתוף "הטכנולוגית", חטיבת הטכנולוגיה של בנק הפועלים

עודכן לאחרונה: 25.10.2022 / 9:26

מאז שנחשפתי למשפט, שמיוחס למנהל חדר הבקרה של אפולו 13 ועוסק בהצלחה, מהלך הקריירה שלי השתנה לטובה. זה מה שלמדתי ממנו

שיגור החללית "אפולו 13" מקייפ קנדי בפלורידה, 11 באפריל 1970. AP
שיגור החללית "אפולו 13" מקייפ קנדי בפלורידה, 11 באפריל 1970/AP

במהלך הקריירה אנחנו מנסים, בצורה קצרה ומדויקת, להגדיר את המטרה המרכזית לשמה בחרנו להשקיע את הזמן, הידע והניסיון שצברנו. עם השנים ההגדרה הזו הופכת למנטרה, שגם אחרי שנים רבות מספקת אנרגיה אין סופית להמשך העבודה - ממש כמו שמש שזורחת כל יום בבוקר ודוחפת אתנו לעבר ההגשמה העצמית.

אבל האם אותן המנטרות מחזיקות לאורך הקריירה? האם משפט עם סימן קריאה שאימצנו במשך שנים יכול להפוך למשפט עם סימן שאלה שמערער את כל התפיסה עליה התבססנו עד כה?

טסים לחלל

בשנת 2007 ביקרתי במוזיאון NASA שבקייפ קנברל, פלורידה. זה מקום מרשים ומעניין לכל חובבי הטכנולוגיה והמדע. המיצגים האדירים המספרים על כיבוש החלל על ידי האומה האמריקאית השאירו עליי רושם עמוק לצד תחושות מעורבים (בכל זאת, נולדתי במדינה ששגרה את האדם הראשון לחלל).
הביתן המעניין והמרשים ביותר היה מוקדש למסעות שהנהיגה NASA לירח, שכללו את הסיפור המפורסם על מעבורת החלל "אפולו 13". זהו סיפור על גבורה ותושייה של אסטרונאוטים שהצליחו לנהל משבר היסטורי בפיקודו של מנהל חדר הבקרה של אפולו 13, ג'ין קרנץ. בסיום הסיור, כמו בכל מוזיאון ואתר תיירותי, עברתי בחנות המזכרות ורכשתי פוסטר צבעוני עם המשפט המפורסם של קרנץ: "Failure is not an option" - הכישלון אינו אפשרות.

מי אמר את זה בכלל?

המשפט האייקוני של קרנץ התאים לשאיפות של התחום שלי. במרוצת השנים משמעות האמירה הלכה והתעצמה עבורי, והיה נדמה שהיא גם המצפן של הקריירה שלי.

שנים אחרי שהכרתי את המשפט האלמותי לראשונה, הסתבר לי שקרנץ לא אמר את המשפט האלמותי! לפחות לא בנוסח הזה. הוא פשוט סיפר בריאיון שנים אחר כך, שכאשר דברים השתבשו במשימה, צוות בקרת הטיסה הציג אפשרויות שונות, אבל ש"כישלון לא היה אחד מהם". את הקרדיט האמיתי למשפט ניתן לתת לתסריטאים.

הלקח האמיתי

אז אם כך, מה מיקומו של הכישלון ביצירת הצלחה? מסתבר שעל מנת להצליח, צריך לחפש את האופציה לכישלון בכל דבר. לנתח תרחישים בהם הוא יכול להופיע, לעלות דרכי פעולה שונות, לנתח סיכונים ולבחור את הדרך הפעולה הטובה ביותר. כל פעילות בסיכון גבוה היא מסע אחרי הכישלון הממשמש לבוא.

עם זאת, חשוב מאוד להבדיל בין שני סוגים של תקלות וכישלונות: אלו שקורות בסביבת פיתוח ובדיקות (כחלק מתהליך בריא של ניסוי וטעיה - שם הם אפילו רצויות), לבין אלו שמתרחשות בביצוע - שם אין להן מקום. תהליך הביצוע חייב להיות ללא רבב, כי מחיר הכישלון בו עלול להיות יקר מאוד. על כן, הקפדה על נהלים והוראות מדויקות חשובה ביותר.

המילה "אופציה" מעידה על כך שיש אפשרויות בחירה, וברוב המצבים ברור שאנחנו לא הולכים לבחור בכישלון, אך הדבר הכרחי כי רק כך תוכל להיווצר תוכנית פעולה שמתגברת עליו כדי לסיים את המשימה בהצלחה. דרך העבודה הזו מייצרת תרבות של מוכנות וחוסן, למידה וצמיחה.

לצערנו, העולם לא נטול תקלות וטעויות. בגרות הארגון נמדדת ביכולתו להתאושש מהר מתקלה, ולהפיק לקחים. אבל גם הנהלים הקשיחים ביותר נולדו מטעויות בתהליך למידה וניסיון רב שנים. לסיכום, ההצלחה היא תוצאה של הדרך שבה דווקא Failure IS an option.

מיכאל שמיס, בשיתוף "הטכנולוגית", חטיבת הטכנולוגיה של בנק הפועלים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully