וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רשמו ביומנים: ב-25 באוקטובר - ליקוי חמה חלקי בישראל

עודכן לאחרונה: 23.10.2022 / 22:20

אתם לא רוצים לפספס את זה: ב-25 באוקטובר קצת לקראת השעה 13:00 ועד שעות אחר הצהריים ניתן יהיה לראות מישראל ליקוי חמה חלקי. אפשר לצפות באמצעות דף מנוקב אבל אסור להסתכל ישירות. ומתי רגע השיא?

ליקוי חמה בצפון צ'ילה, 2 ביולי 2019. AP
ליקוי חמה. ארכיון/AP

אם אתם לא רוצים לחכות לליקוי חמה הבא, שיתרחש בעוד חמש שנים, תהיו מוכנים: ביום שלישי, 25 באוקטובר, יתרחש ליקוי חמה חלקי בישראל - כמחצית משטח השמש יכוסה על ידי הירח. במרכז הארץ יחל הליקוי בשעה 12:58, יגיע לשיאו ב-14:11 ויסתיים בשעה 15:21. קוטר דיסקת השמש יהיה שונה מדרום לצפון הארץ: מ-41% בנגב ועד 47% בגליל ובגולן.

ליקוי חמה מתרחש כאשר הירח עובר בין כדור הארץ לבין השמש ומסתיר חלק מהשמש (ליקוי חמה חלקי): מנקודת המבט של יושבי כדור הארץ, אורה של השמש מוסתר על ידי דיסקת הירח - מה שיוצר את המראה הייחודי של הליקוי שבו השמש "נאכלת" על ידי הירח. אם תפספסו את הליקוי הנוכחי, כדאי שתדעו שהליקוי הבא יתרחש באוגוסט 2027.

חשוב לזכור: אסור לצפות בשום מקרה באופן ישיר על הליקוי מבעד לטלסקופ או למשקפת כדי למנוע סכנת עיוורון או נזק בלתי הפיך לעיניים. הדרך הבטוחה ביותר היא בעזרת אמצעים המיועדים לצפייה בשמש. בתוך כך, חשוב לדעת כי גם משקפי שמש, זכוכיות מפויחות, תשלילים וכדומה אינם מתאימים ועלולים לסכן את העיניים.

רוצים בכל זאת לצפות בליקוי?

למי שלא הספיק להצטייד באמצעים לצפייה בשמש (משקפי ליקוי או מסננים מיוחדים), יש דרך פשוטה לראות את הליקוי: אפשר לעמוד מתחת לעץ, להביט מטה ולראות את קרני השמש הלוקה העוברות דרך הרווחים בין העלים. צורת השמש הלוקה תשתקף על המדרכה. בנוסף, אפשר להכין בבית מכשיר ליקוי בצרוה פשוטה - לוקחים משטח כלשהו כמו דף נייר, מנקבים בו חור דק זעיר שקוטרו כמה מילימטרים, ומכוונים לשמש. קרני השמש יעברו דרך החריר ויוטלו על הרצפה, ושם תיראה בבואת השמש הלוקה.

  • עוד באותו נושא:
  • ליקוי חמה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully