וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הנפילה של וואטסאפ: האם זו הייתה מתקפה?

עודכן לאחרונה: 26.10.2022 / 13:35

לאחרונה טען סגן יושב ראש וועדת המדיניות לטכנולוגיית המידע הרוסית וחבר פרלמנט, כי יש לאסור על עובדי מדינה בפדרציה הרוסית להשתמש בוואטסאפ. בינתיים, לא ברור מה מקור התקלה

וואטסאפ. ShutterStock
וואטסאפ/ShutterStock

אתמול בבוקר (יום שלישי) שעון ישראל, חוו מיליוני משתמשים ברחבי העולם תקלה בת שעתיים בוואטסאפ. שירות המסרים המיידים הפופולרי שבבעלות מטא (פייסבוק בשמה הקודם), לא היה זמין, ומשתמשים לא יכלו לשלוח או לקבל הודעות, ואילו חיבורים התקנים נוספים כמו מחשבים היו תקועים אף הם. במטא ישראל הדגישו בתגובה לוואלה! טכנולוגיה: "לא מדובר במתקפת סייבר".

במקרים כאלה, עולה כמובן השערה שמדובר במתקפת סייבר, ואילו החשודים המיידיים היו הרוסים - שלא רק שיש להם היסטוריית סייבר תוקפנית, הם גם מתנגדים לשימוש בטכנולוגיה מערבית, ואף זכור המיזם של הפדרציה הרוסית להקים רשת אינטרנט נפרדת, המנותקת מזו העולמית. המדינה אף התנסתה בניתוק מלא שלה מרשת האינטרנט הבינלאומית, אך כשלה.

"מדובר בתזכורת חשובה למידת התלות של החברה הישראלית בוואטסאפ, בדגש על ארגונים שמשתיתים חלק רב מפעילותם על האפליקציה", אמר מנכ"ל איגוד האינטרנט הישראלי, יורם הכהן על הנפילה של וואטססאפ. "האירוע הזה מחדד חשיבות תחזוק החלופות הנוספות, בעיקר לארגונים ועסקים, למשל שימוש באמצעי מסרים מיידים אחרים דוגמת סיגנל או טלגרם ואי ויתור על תקשורת דרך מיילים כמו גם שימוש באמצעי הפשוט של שיחות טלפון".

עוד הוסיף הכהן: "ישנה סוגיה חשובה באשר למקור התקלה - היא יכולה להיות תוצאה של מתקפת סייבר או לחלופין תקלת תשתית. כאשר מקור התקלה יתברר ניתן יהיה להבין האם ניתן היה למנוע ומה המשמעויות. יש לזכור שלפני מספר חודשים הייתה תקלת תקשורת משמעותית נוספת למטא שנבעה מהגדרה לא נכונה של אחד השירותים ולקריסה של פייסבוק".

לאחרונה, אנטון גורלקין, סגן יושב ראש וועדת המדיניות לטכנולוגיית המידע הרוסית וחבר פרלמנט, ומי שהיה בין הדוחפים לעצמאות של רוסיה מרשת האינטרנט עוד ב-2019, טען השבוע כי יש לאסור על עובדי מדינה בפדרציה הרוסית להשתמש בוואטסאפ, וטען כי פייסבוק/מטא מקושרת לכוחות הביטחון האמריקאיים, ובעצם רמז כי וואטסאפ משמשת לריגול. ברם, אין כרגע חשוד מיידי בתקלה, שייתכן שהייתה גם טעות אנוש או תקלת ניתוב שרתים.

"בשלב זה מוקדם לקבוע האם מדובר באירוע סייבר או בטעות אנוש. ניתן לומר בוודאות גבוהה כי לא מדובר על בעיה תשתיתית שהייתה משפיעה באזורים ספציפיים בעולם או על שירותים מרובים. בכל מקרה, השבתה כלל עולמית שכזו היא חריגה ביותר, וצפויות לה השלכות רבות, ייתכן כי גם ברמה המשפטית, שהרי כיום ווטסאפ משמשת ככלי עסקי לתקשורת מול לקוחות", הסבירה ל-"וואלה" מיי ברוקס-קמפלר, מומחית סייבר ומייסדת קהילת "בטוחים אונליין" בפייסבוק.

  • עוד באותו נושא:
  • וואטסאפ

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully