וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חדשות טובות: החור באוזון ממשיך להתכווץ

עודכן לאחרונה: 8.11.2022 / 18:58

מדעני נאס"א והסוכנות הלאומית לאוקיינוסים ואטמוספירה הודיעו כי החור באוזון ממשיך את מגמת ההתכווצות, ובממוצע, גודלו עומד כעת על 23 מיליון קילומטר רבוע, טיפה פחות משנה שעברה

צילומים של כדור הארץ מתחנת החלל הבינלאומית. NASA, אתר רשמי
צילומים של כדור הארץ מתחנת החלל הבינלאומית/אתר רשמי, NASA

החור באוזון מעל הקוטב הדרומי הגיע לגודל של 23 מיליון קמ"ר בממוצע, בתקופה שבין 7 בספטמבר ל-13 באוקטובר, 2022. כך מדווחים מדעני נאס"א ומדעני NOAA, הסוכנות הלאומית לאוקיינוסים ואטמוספירה של ארצות הברית, שאחראית גם להפעלת לווייני חיזוי מזג אוויר. האזור שריק מאוזון התכווץ מעט לעומת שנה שעברה, ובאופן כללי ממשיך את מגמת ההתכווצות של השנים האחרונות, ואלה חדשות טובות, מיד נסביר למה.

"ישנה התקדמות קבועה, והחור מתכווץ", אומר בהודעה לעיתונות פול ניומן, המדען הראשי למדעי כדור הארץ במרכז החלל גודארד של נאס"א במרילנד. "שינויי מזג אוויר ועוד גורמים גורמים למספרים קצת לזוז מיום ליום ומשבוע לשבוע, אבל בגדול, החור באוזון מתכווץ בשני העשורים האחרונים. חיסול השימוש בתרכובות מזיקות לאוזון באמצעות אמנת מונטריאול גורם לחור להתכווץ", אומר ניומן.

שכבת האוזון, החלק בסטרטוספירה שמגן על כדור הארץ מפני קרינת האולטרה סגול המזיקה של השמש, התדללה כך שנוצר "חור" מעל הקוטב הדרומי. צורות פעילות של כלור וברום באטמוספירה, שהן תוצאת פירוק של פליטות גזים מעשי ידי אדם, נקשרות לעננים בגובה רב מעל הקוטב. אלה יוצרות תגובות כימיות המכרסמות בשכבת גז האוזון.

חוקרים בנאס"א וב-NOAA מודדים ועוקבים אחרי התפרקות האוזון באמצעות לוויינים. ב-5 באוקטובר 2022, מדדו הלוויינים את החור הגדול ביותר שנמדד השנה ביום בודד, כשהוא בגודל של 26 מיליון קמ"ר, מעט יותר גדול מהחור הגדול ביותר שנצפה בשנה שעברה, אולם, כאמור, בממוצע, החור קטן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully