וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ואולי הכוונה של אילון מאסק הפוכה משנדמה לכם

11.11.2022 / 0:00

הרוכש הקפריזי של טוויטר בישר על אינספור מהפכות, שהבולטת שבהן היא תשלום של 8 דולרים בחודש עבור הוי הכחול. למרות האנטגוניזם, ייתכן שמסתתרת פה בשורה על טוויטר בפרט ועל כל השימוש ברשתות חברתיות בכלל

אילון מאסק רכש את טוויטר. באדיבות רויטרס/רויטרס

השינוי הכי דרמטי נכון לעכשיו שנגרם כתוצאה מן ההשתלטות של אילון מאסק על טוויטר, הוא הרחבת שירות "טוויטר בלו" למדינות נוספות, וכן קשירת השירות הזה לקבלת אימות זהות בפרופיל, מה שכידוע מעניק "וי כחול" לצד תמונת הפרופיל. למי שלא מכיר, טוויטר בלו הוא שירות פרימיום שטוויטר שיווקה עד כה ב-5 דולרים בחודש, והקנה ללקוחות השירות כמה פיצ'רים מיוחדים, לרבות עריכת ציוצים בדיעבד. שירות טוויטר בלו זמין כיום רק במעט מדינות (ארצות הברית, קנדה, אוסטרליה וניו זילנד), וכעת יעלה שמונה דולרים, ייפתח למדינות נוספות, וכן יאפשר ללקוחות לקבל וי כחול.

אבל למה שבכלל נרצה שיהיה לנו וי כחול? המטרה המקורית מאחורי אותו וי כחול הייתה למנוע התחזויות לסלבריטאים: הוי הכחול העיד על כך שמישהו מטעם טוויטר בדק את המשתמש-סלב, וראה כי מדובר אכן באותו ידוען ולא במישהו המתחזה אליו. אולם עם הזמן טוויטר הרחיבה את מעגל האנשים שהיו ראויים לקבל וי כחול, והוא הפך לסמל סטטוס נחשק לכל דבר ועניין. כעת, סמל הסטטוס הזה מוצע למכירה לכל דורש.

טוויטר וי כחול. ShutterStock
עד כדי כך נחשק? הוי הכחול של טוויטר/ShutterStock

נשאלת השאלה, אם כל אחד פשוט יכול לקנות לעצמו וי כחול, האם הוא עדיין נחשק? ואם לא, מדוע בכלל לקנות אותו? יתרה מכך, מאסק מתכוון (כנראה מתכוון, בכל זאת הוא בלתי צפוי) לדרוש גם ממשתמשים שיש להם כבר וי כחול שמונה דולרים, כך שלא תהיה שום דיפרנציאציה בין אלו ששילמו לבין אלו שלא. משום כך, אולי השינוי שיזם מסמל משהו אחר לגמרי.

האתר של טל נברו
האתר העסקי של טל נברו

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - כעת במבצע מיוחד

בשיתוף נומייר פלוס

המשמעות האמיתית של טוויטר בלו

מה שבעצם השינוי של מאסק עשוי לסמן ("עשוי", שהרי זה עדיין מאוד ראשוני), הוא שינוי המודל העסקי של הרשתות חברתיות, או לכל הפחות של טוויטר: עד היום, ההסכם הכתוב (אך לא נקרא, שהרי מי טורח) בינינו לבין הרשתות החברתיות, הוא שהן גורמות לנו להתמכר ולכלות בהן את הזמן שלנו, "ובתמורה" הן קוצרות מאיתנו מידע בעל ערך שישמש אותן לכל מה שירצו.

כלומר, נכון לעכשיו, אנחנו מוצר. אולם אם נתחיל לשלם 8 דולרים בחודש על שימוש בטוויטר, אנחנו לא מוצרים, אלא לקוחות. מדובר בשינוי קונספטואלי מרחיק לכת: אם אנחנו לקוחות, אולי אסור לקצור את המידע שלנו, צריך לענות לנו כשאנו פונים לשירות לקוחות, וצריך לחזר אחרינו בדרכים חדשות ומקוריות. אם אנחנו לקוחות, מגיעים לנו דברים כמו פיד נקי מרעל ומפייק ניוז, שקיפות מוגברת של האלגוריתם המציג בפנינו תכנים ועוד.

יתכן כי שינוי כזה הוא נחוץ גם מהכיוון של הרשתות עצמן: לפי מאסק, טוויטר מפסידה נכון לעכשיו 4 מיליון דולר ביום, כל יום. מנגד, מטא (פייסבוק) איבדה מתחילת השנה יותר מ-70% (70%!) מן השווי שלה. כלומר, המציאות היא שמשהו במודל העסקי הקיים פגום. לפיכך, אולי 8 דולרים לחודש מהווים צעד בכיוון הנכון. מנגד, אנחנו המשתמשי, הרגילים לקבל את השימוש ברשתות החברתיות "בחינם" (בהיותנו מוצר כאמור), האם נסכים לשלם? לשם כך נדרש מהלך יח"צני מתוחכם במיוחד.

  • עוד באותו נושא:
  • טוויטר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully