וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משחור לבן עד ל-4K: אבולוציית הצפייה בטלוויזיה לאורך ההיסטוריה

בשיתוף LG וקבוצת ח.י

עודכן לאחרונה: 20.11.2022 / 16:13

הטלוויזיות הכבדות של פעם הפכו לדקיקות, הרזולוציה השתדרגה וכך גם איכות הסאונד. עכשיו אחרי שהמונדיאל יצא לדרך, מספר שלומי ברוך, סמנכ"ל מותג LG בקבוצת ח.י, היבואנית הרשמית של מוצרי הבידור האלקטרוני של LG כיצד ניתן כיום לצפות במשחקים מהבית ולהרגיש במגרש

גבר צופה בכדורגל על מסך טלוויזיה ישן. ShutterStock
חוויית הצפייה השתנתה מקצה לקצה/ShutterStock

צעירים המתקשים להאמין שפעם הסתדרנו בלי סמארטפון ושלפני כן אפילו לא היה אינטרנט - מופתעים לא פחות לשמוע שהטלוויזיה של היום היא לא הטלוויזיה של פעם. ההיסטוריה של הטלוויזיה מתחילה אי שם בשנות ה-20 של המאה ה-20, אך כשמדובר בישראל - הסיפור אחר. המדינה שנוסדה ב-1948 החלה לשדר שידורי טלוויזיה רשמיים רק ב-1966 - וגם אז היו אלו שידורים במסגרת הטלוויזיה החינוכית. מה שקרוי "הטלוויזיה הישראלית" (לימים: "ערוץ 1" וכיום "כאן 11") התחיל ב-1968, כשהשידור הראשון היה מצעד צה"ל ביום העצמאות.

בסוף שנות ה-70, כשטלוויזיות צבעוניות החלו להיות נפוצות בארץ ולהחליף את הטלוויזיות שהציגו תמונת שחור-לבן בלבד, התקיים בישראל אירוע משעשע: הממשלה הורתה לרשות השידור למנוע את האפשרות לצפייה בצבע בשידוריה, במטרה לצמצם את מכירת מקלטי הטלוויזיה הצבעוניים - מתוך התפיסה שמכירתם מבליטה את הפער בין עשירים לעניים. כמובן שזה לא מנע מהציבור הישראלי להתעקש על טלוויזיות צבעוניות, שכן ניתן היה לקלוט מספר תחנות טלוויזיה ממדינות שכנות (ירדן ולבנון, למשל). כך הגיע לשוק מוצר ייחודי שמטרתו הייתה שיחזור אותות סינכרון הצבע שהוסרו משידורי הטלוויזיה הישראלית. המוצר, שנקרא "אנטי מחיקון", הותקן בתוך מכשירי הטלוויזיה הצבעוניים שנמכרו. למרות שפעולתו פגמה באיכות התמונה - הוא זכה לפופולריות רבה. כך הבינה הממשלה ששיטת מחיקת הצבע אינה משיגה את מטרתה, התרצתה ואיפשרה שידורים בצבע בטלוויזיה הישראלית.

משחק כדורגל על גבי טלוויזיה ישנה. ShutterStock
"כיום ניתן לצפות על מסך במשחק כדורגל כפי שלא היה ניתן בעבר"/ShutterStock

לצפות על מסך במשחק כדורגל כפי שלא היה ניתן בעבר

כמובן שגם טלוויזיות צבעוניות המצליחות להעביר שידורים בצבע - עם או בלי "אנטי מחיקון" - עדיין אינן דומות למסכים בהם אנו משתמשים היום. בימים ההם המכשיר היה "שמן" הרבה יותר (שיטות ההקרנה המאפשרות שימוש במסך דק, דוגמת LED, OLED ו-QLED, עוד לא היו קרובות אפילו להמצאה). גודל המסך הממוצע שלו היה נמוך משמעותית מזה של היום. לא היה זה מחזה נדיר לראות סלון של משפחה בו ניצבת טלוויזיה בגודל של 21 אינץ' בלבד. זה היה הסטנדרט. דמיינו אירועי ספורט גדולים דוגמת המונדיאל, בהם מתכנסים משפחה וחברים כדי לצפות במשחקים ועושים זאת על מסך שהוא קטן יותר ממסך המחשב מולו אתם יושבים כיום. וכמובן שגם הרזולוציה הייתה רחוקה מזו שאנו מכירים היום. לא 4K ואפילו לאHD, אלא SD - 480p קווים אופקיים בלבד.

"אני זוכר את עצמי בתור ילד, רואה כדורגל בטלוויזיה שמנה כזאת של פעם", נזכר שלומי ברוך, סמנכ"ל מותג LG בקבוצת ח.י, היבואנית הרשמית של מוצרי הבידור האלקטרוני של LG בישראל. "עם השנים, צורתן הפיזי של הטלוויזיות השתנתה בצורה משמעותית וכך גם הרזולוציה. אם בשנות ה-80 כולנו צפינו בשידורים באיכות 480p, בשנות ה-2000 כבר התקדמנו ל-HD (720p) ואף ל-Full HD ((1080p. ב-2018 חלה מהפכה גדולה, עם כניסת רזולוציית ה-4K ((2160p, שהושקה בישראל לרגל שידורי המונדיאל, שנערך באותה השנה ברוסיה".

"כיום", ממשיך ברוך, "ניתן לצפות על מסך במשחק כדורגל כפי שלא היה ניתן בעבר: בצורה חלקה, מהירה ואיכותית. כשצופים כיום בכדורגל על מסך מתקדם - מרגישים כאילו נמצאים במגרש עצמו. גם חוויית הסאונד השתפרה משמעותית. בעבר הוא לא היה פקטור משמעותי בצפייה, אך כיום הוא חלק בלתי נפרד ממנה, גם במשחקי ספורט. סאונד מקיף ואיכותי נותן את התחושה כאילו נמצאים ביציע, לצד האוהדים".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית
LG OLED 55CS. יח"צ,
LG OLED 55CS/יח"צ
ילד צופה בכדורגל על מסך טלוויזיה ישן. ShutterStock
"הצרכן הישראלי מקבל היום יותר עבור פחות כסף"/ShutterStock

- מה מאפיין את הרגלי הצריכה העכשוויים של הישראלים?

"הצרכנים הישראלים אוהבים חדשנות. הם מעדיפים כיום מסכים איכותיים יותר, בטח בהשוואה לשנים עברו. מה גם שהמחירים נגישים כיום יותר משהיו בעבר, בין השאר הודות להורדת המס הגדולה על מסכים, שנעשתה לפני המונדיאל הקודם. לפני כן, על מסכים בגודל של 55 אינץ' ומעלה היה מיסוי גבוה של 30%. כשהוא ירד הם הפכו לנגישים יותר. אם ב-2014 השקנו ב-LG מסך OLED חדש שמחירו עמד על עשרות אלפי שקלים, כיום הוא נמכר בפחות מ-5,000 ש"ח. מסך 77 אינץ' שבעבר מכר ב-30,000 ואפילו ב-40,000 ש"ח נמכר כיום בפחות מ-10,000, מה שהופך אותו לנגיש לחלקים גדולים יותר מהאוכלוסיה. הצרכן הישראלי מקבל היום יותר עבור פחות כסף".

"דבר נוסף שהשתנה הוא מספר הטלוויזיות בבית. אם פעם הייתה טלוויזיה אחת, היום יכולות להיות בו גם 3 ו-4, בהתאם למספר דיירי הבית והחדרים שבו. השינוי הזה רלוונטי במיוחד לתקופות דוגמת המונדיאל הבא עלינו לטובה. זה חוסך את הוויכוחים המשפחתיים בין מי שרוצה לראות את המשחקים לעומת מי שפחות מתעניין בספורט ומעדיף לראות סדרה. לא צריך לריב יותר: בוחרים מסך מתאים לכל חדר ומתפצלים בצפייה".

- ומה צופן העתיד?

"נראה שבעוד מספר שנים יהיו מסכי Custom, כלומר כאלו שניתן להתאים את גודלם לבקשת הלקוח. אני מאמין שמסכי ענק, כאלו שהם מעל ל-100 אינץ', יהיו נגישים יותר. מחירם, הגבוה מאוד כיום, ירד. גם מסכים נגללים שיורדים מהתקרה בלחיצת כפתור ייכנסו לשוק. ומבחינת רזולוציה, כבר כיום ניתן להשיג מספר מסכים ברזולוציית 8K. בעתיד הם יהיו הסטנדרט והרזולוציה תרחיק ותגיע אפילו עד ל-16K".

לפרטים נוספים על הדגמים השונים ורכישה>>

בשיתוף LG וקבוצת ח.י
  • עוד באותו נושא:
  • lg

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully