וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רודן או גאון? תרבות הניהול הקיצונית של אילון מאסק

יובל לב, בשיתוף "הטכנולוגית", חטיבת הטכנולוגיה של בנק הפועלים

עודכן לאחרונה: 1.12.2022 / 11:23

פיטורי הבכירים בטוויטר בהינד עפעף - כולל עובדים חיוניים - יכולים להיראות כמו פעולה לא רציונלית, אבל אולי היא בכלל מבריקה?

אילון מאסק. רויטרס
אילון מאסק/רויטרס

מחקר שבוצע באוניברסיטת New South Wales קבע שאנשים עם פתיל קצר, בעלי נטייה להתעצבן מהר, הם חכמים ואינטליגנטיים יותר. אין לראות בדברים אלה המלצה לקיצור הפתיל שלכם אלא בסיס במטרה להבין מה מתרחש במוחו של אילון מאסק, האיש שעומד מאחורי חברות כגון טסלה, SpaceX ועוד חברות פורצות דרך והונו הוערך השנה בכ-267 מיליארד דולרים.

ננו-מנהל

בריאיון שנתן ל-Wall Street Journal, אילון מאסק תיאר עצמו כ-"ננו-מנהל". כלומר הוא חסר יכולת לסמוך על עמיתיו והכפופים לו בעבודה. אם "מיקרו-מנהל" מתבונן מקרוב, שולט על הכפופים לו וטורח להזכיר ולהסביר להם את עבודתם באופן תדיר, ננו-מנהל לא מקבל מילה של אף אחד מבלי לבדוק אותה באופן אישי, ולעשות זאת תוך ירידה עמוקה לפרטי פרטים.

דימויו העצמי של מאסק מתכתב באופן ישיר עם הצהרתו בפורום השקעות, שהתקיים בניו יורק. הוא טען כי מאז שרכש את טוויטר הוא עובד 120 שעות שבועיות במקום 70 או 80 השעות בהן היה מורגל. "ברגע שטוויטר תמצא את הדרך הנכונה, היא תהיה הרבה יותר קלה לניהול", אמר האיש שהביא לעולם את פייפאל. "יהלומים נוצרים תחת לחץ ואילון מאסק הוא אמן ביצירת יהלומים" - העידה עליו דולי סינג, ראשת תחום ציד כישרונות בסוכנות החלל האזרחית SpaceX שנוסדה על ידי מאסק ומובילה כיום את התחום.

"הוא יחליט שאתה אידיוט ואין שום דבר שתוכל לעשות כדי לשנות את דעתו"

ב-2018 טענו עובדי טסלה בראיון לעיתונות כי שיטת הניהול של מאסק עלתה לחברה המון כסף וזמן. מאסק לא הגיב ומאידך ביקש לחלוק את פילוסופיית הניהול שלו עם עובדי טסלה: באימייל שהפיץ כתב שיש להפחית בכמות הפגישות, באורכן וכי אנשים שלא תורמים לשיח צריכים לעזוב באופן מידי את הפגישה. לשיטתו, נטישת פגישה היא לא גסות רוח. הוא הוסיף שעובדים רשאים לדלג על שרשרת הפיקוד כדי לשפר את התקשורת בחברה.

באימייל אחר פנה מאסק למנהלי טסלה וכתב שעליהם לבחור באחת משלוש דרכים כשהוא פונה אליהם במייל עם הנחיות מפורשות: להסביר מדוע הוא טועה בהנחיה, לבקש הבהרות להנחיות או פשוט לבצע את ההנחיות. מנהל שלא יפעל באחת הדרכים, יתבקש להתפטר באופן מידי.

"אם אמרת משהו לא בסדר או עשית טעות אחת, הוא יחליט שאתה אידיוט ואין שום דבר שתוכל לעשות כדי לשנות את דעתו עליך", אמר על מאסק מנהל הנדסי בכיר בטסלה. עובדים אחרים טענו שמאסק בעל פתיל קצר וסובלנות אפסית, בלתי צפוי ועושה מה שהוא רוצה, מתי שהוא רוצה. מאסק הכחיש השתלחות נזעמת בעובדים וטען שהוא נותן משוב חד וברור שעלול לעתים להתפרש כלעג.

גאון או איש עסקים שנגמר לו המזל?

בטרם החל מאסק במלאכת הקציר, היו בטוויטר כ-7,500 עובדים, פחות מהכמות המועסקים בקרב מתחרים כמו Meta, LinkedIn ו-TikTok. לפי ה-Washington Post, גם אם עסקת הרכישה של מאסק הייתה מתבטלת, טוויטר עמדה בפני קיצוצים מאסיביים בכוח האדם ובתשתיות. היקף הקיצוצים, שמעולם לא דווח במדיה, מסייע להסביר מדוע מקבלי ההחלטות היו להוטים למכור: הצעתו של מאסק, על אף היותה עוינת, הייתה בגדר כרטיס פלטינה לחברה המצויה בקשיים - כזה שעשוי לסייע להנהגה להימנע מהכרזות כואבות והשפלת צוות העובדים.

אבל גם אם יש עודף של הון אנושי בחברה, הקיצוצים של מאסק ובעיקר האופן בו הוא פועל, יעמידו את משתמשי טוויטר בסיכון של פריצת חשבונות וחשיפה לתכנים פוגעניים.

בשבועות האחרונים, 3,700 מהעובדים קיבלו מייל שבישר להם על תום העסקתם בחברה. לאחר מעשה, הבינה החברה שפיטרה עובדים חיוניים רבים לפעילות השוטפת שלה ומיהרה לחזר אחריהם כדי שישובו לעבודה.

מה שנראה כמו הרפתקה חסרת מעצורים בשווי 44 מיליארד דולר של מאסק עשויה להתגלות ככתובת ברורה שהייתה חקוקה על הקיר. מאסק הודיע כבר שהוא רק מתחמם ונראה שהוא נהנה מהשערורייה הנוספת ברזומה המפואר שלו.

ובנימה אישית, הבראה של חברה היא דבר נכון וראוי ביסודה אבל יישומה מצריך נקיטת צעדים מתונים ומושכלים כלפי הסובבים אותנו. על זה גרס המחזאי היווני סופוקלס: בתור יחיד, תמשול היטב רק במדבר.

יובל לב הוא מנהל תחום Service Management בחטיבה הטכנולוגית של בנק הפועלים

מתוך CodeReview - מגזין החטיבה הטכנולוגית של בנק הפועלים

יובל לב, בשיתוף "הטכנולוגית", חטיבת הטכנולוגיה של בנק הפועלים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully