וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טלסקופ החלל האבל תפס את השלישיה הפרועה על חם

16.11.2022 / 13:03

השלישיה הפרועה היא שלישיית הגלקסיות ARP 248, השוכנות 200 מיליון שנות אור מאיתנו. בשבוע שעבר שחררה נאס"א תמונה מופלאה שלהן שצילם הטלסקופ

נאסא. יחצ,
התמונה שצולמה על ידי האבל/יחצ

השלישיה הפרועה היא שלישיית הגלקסיות ARP 248, השוכנות 200 מיליון שנות אור מאיתנו. בשבוע שעבר שחררה נאס"א תמונה מופלאה שלהן שצילם טלסקופ החלל האבל

טלסקופ החלל בן 32 השנים האבל לא מפסיק להפתיע. בשבוע שעבר שחררה סוכנות החלל האמריקאית צילום יפהפה של שלישיית הגלקסיות ARP 248, הידועה גם כ-"השלישיה הפרועה".
בתמונה, נראות שתיים מהגלקסיות כאילו הן קשורות זו לזו ב-"גשר" בין גלקטי, וברקע, הגלקסיה השלישית. העובדה שאנחנו יכולים לקבל שלוש גלקסיות שלמות בתוך תמונה אחת, טמונה במרחק: שלושת הגלקסיות מצויות מרחק של 200 מיליון שנות אור מאיתנו.

השובל, אגב, שמחבר בין שתי הגלקסיות ומורכב מזרם של כוכבים ואבק בינכוכבי, הוא תוצאה של יחסי כבידה בין שתי הגלקסיות, מה שיוצר סוג של "משיכת חבל" בין שתי הגלקסיות, ובדרך כלל זהו השלב הראשון להתלכדות ביניהן. אפילו גלקסיית שביל החלב שלנו, בסופו של דבר תיצור "גשר" דומה עם גלקסיית אנדרומדה השכנה.

התצפית המרהיבה הזו היא חלק מקטלוג המתעד תופעות חלל יוצאות דופן, בשם "קטלוג הגלקסיות הדרומיות המשונות ונספחים", שנוצר על ידי האסטרונומים בארי מאדור והלטון ארפ, ו-"האטלס של גלקסיות מוזרות", שחובר בידי הלטון ארפ, שאסף אליו צילומי גלקסיות המכילות עיוות צורני כלשהו. חלק מהאוסף הזה הוא גם מועמד לתצפיות בידי יורשו של האבל, טלסקופ החלל החדש ווב.

  • עוד באותו נושא:
  • טלסקופ

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully