וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משחק השחמט שגרם לי לחשוב על עתידי כסייבורג

בוריס וולודרסקי, בשיתוף "הטכנולוגית", חטיבת הטכנולוגיה של בנק הפועלים

עודכן לאחרונה: 1.12.2022 / 11:23

שימוש בכוח מחשוב נחשב כמובן לרמאות בשחמט, אבל מה אם השבב הוא חלק מהגוף שלי?

שחמט. ShutterStock
שחמט/ShutterStock

כחודש לפני שרב האמן, מנגוס קרלסן, ורב־האמן האמריקאי בן ה־19, האנס מוקה נימן, מצאו עצמם בלב שערוריית שחמט בפרופיל גבוה, הזיזו השניים פיונים על לוח שחמט בחוף במיאמי. קרלסן, אלוף העולם חמש פעמים והשחקן בעל הדירוג הגבוה ביותר בכל הזמנים, ניצח ללא מאמץ מיוחד.

בימים שלאחר מכן נימן המשיך להפגין ביצועים נחותים בתחרויות, במהלכן צבר אפס נקודות, וזה מה שהפך את ההפתעה לגדולה יותר כשהוא הביס את קרלסן בתחרות נחשבת אחרת בסנט לואיס, לפני כחודשיים. קרלסן ההמום פרש מהתחרות באקט של מחאה, שגרם לעולם השחמט להיעמד על הרגליים. לא נמצאה עדות לכך שנימן רימה במשחק נגד קרלסן, אבל ההודאה שלו בכך שרימה בעבר - ובעיקר ההופעה המרשימה במיוחד שלו נגד קרלסן - עוררו חשדות.

בין אם נימן רימה או לא, חשוב לזכור שכיום אפליקציות שחמט שאפשר להוריד לכל סמארטפון מסוגלות להביס בקלות את טובי השחקנים האנושיים בעולם, והפיתוי להיעזר בהן גדול. כדי למנוע רמאות, כל שחקן נבדק לפני התחרויות באמצעות סורק סיליקון מיוחד, שמסוגל לזהות מכשירים אלקטרוניים אפילו כשהם כבויים. אבל מה קורה אם המכשיר בתוך הגוף?

לא משנה אם הוא רימה או לא

הסיפור של קרלסן ונימן מעלה שאלות לגבי העתיד הטכנולוגי של האנושות והשילוב של האדם והמכונה, באופן שעשוי להגדיר מחדש את התשובה לשאלה האם הוא רימה או לא.

נניח שנימן השקיע בעצמו ועבר הליך רפואי משדרג, למשל השתיל שבב במוח שמאפשר לו תקשורת רציפה עם הסמארטפון שלו כדי להיעזר בו במהלך המשחקים, האם הוא רימה? אני מניח שמעסיקים רבים היו שמחים שעובדים שלהם יפעלו בצורה דומה, וישדרגו את היכולות הקוגניטיביות ונפח הזיכרון שלהם. למעשה כבר היום יש חברות בעולם שמציעות לעובדיהן להחדיר שבב לגוף, למשל, שמשמש כתג עובד ומאפשר לעקוב אחריהם. האם זה יהפוך להיות בעתיד תנאי לקבלה לעבודה או המשך העסקה, וכולנו נהפוך להיות בהדרגה סייברמנים?

שאלה נוספת: האם זה יהיה אתי והוגן לדרוש מנימן לחשוף את מיקום השבב? מיליוני אנשים כבר "שדרגו" את עצמם באמצעות הליך רפואי כלשהו, רובם שיפרו את המראה החיצוני, מה שמקנה להם יתרון במציאת עבודה ומשיכת בני זוג. אני עדיין מסתפק ביופי הטבעי שלי, אבל לפני כמה שנים גם אני עברתי ניתוח משדרג - הסרת משקפיים בלייזר בשיטת מונו-ויז'ן (סידרו לי עין אחת לראיה אופטימלית לרחוק ואת השנייה לקרוב). בנוסף לכך בתקופה שהייתי "משקפופר" פיתחתי שמיעה יוצאת מן הכלל, כך שנכון להיום יש לי אוסף יכולות בלתי רגיל שמקנה לי יתרון משמעותי. האם גם אותי יחייבו בקרוב לחשוף את זה לכל דורש? עדיף שיישאר ביננו בינתיים.

מתוך CodeReview - מגזין החטיבה הטכנולוגית של בנק הפועלים

בוריס וולודרסקי הוא ראש צוות קליטה מרכזית בחטיבה הטכנולוגית של בנק הפועלים

בוריס וולודרסקי, בשיתוף "הטכנולוגית", חטיבת הטכנולוגיה של בנק הפועלים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully