וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פייסבוק, וואטסאפ או טיקטוק: הזירה הכי אלימה כלפי נשים

סקר חדש של איגוד האינטרנט הישראלי לקראת היום הבינ"ל למאבק באלימות נגד נשים שיחול מחר: 58% מהנשים העידו כי השיח ברשת אלים; כמחצית מהנשים נמנעות מלהגיב ברשתות החברתיות מחשש לתגובות אלימות

ילדה עצובה וחבורת בנות שצוחקת עליה. ShutterStock
בריונות רשת יש נגד שני המינים, אבל נשים חשופות יותר/ShutterStock

לקראת היום הבינלאומי למאבק באלימות נגד נשים שיצוין מחר, ערך איגוד האינטרנט הישראלי סקר אשר ביקש לבחון את היקף ואופי השיח האלים ברשתות החברתיות ובאינטרנט בישראל ובייחוד כלפי נשים במהלך השנה האחרונה, ואת הדעה שלהן ביחס לאלימות ברשת. הסקר נערך זו השנה השלישית בחודש נובמבר, ומציג את חווית האלימות והפגיעות ברשת כלפי נשים, תוך השוואה לזו של גברים בישראל.

באשר לרמת האלימות הכללית אליו נחשף הציבור ברשת, נשים חושבות כי השיח ברשת אלים, באופן משמעותי יותר מאשר גברים. כ-58% מהנשים ציינו כי השיח ברשתות אלים במידה רבה או רבה מאוד, בעוד שרק 47% מהגברים חושבים כך.

למעלה מרבע מהציבור (27.5%) חושב שנשים הן האוכלוסייה שסבלה מהשיח האלים ביותר ברשתות החברתיות בשנה האחרונה. נשים מזהות את עצמן כקבוצה הפגיעה ביותר ברשת - 34.6% מהנשים טענו שהן הקבוצה שהכי סבלה משיח אלים ומתקפות ברשתות החברתיות - יותר מהחברה החרדית ,הערבית והלהטבי"ית שמדורגות אחריהן בקרב נשים.

כמחצית (46.2%) מהנשים שהשיבו לסקר נמנעות לעיתים קרובות או קרובות מאוד מלהגיב ברשתות מחשש לתגובה אלימה. לעומת זאת, כ-37.8% מהגברים השיבו כי הם נמנעים מפרסום דעות ותגובות מחשש לאלימות. עוד ממצאים מהסקר:

  • כ-48% מהנשים נחשפו לנאצות, הכפשות או העלבה אישית כלפי אדם או קבוצה כלשהיא
  • 53% מהנשים נחשפו לביטול אדם או דעה של אחרים
  • כ-53% נחשפו לביטויים של ביטול כלפי ציבור שלם
  • כ-22% מהנשים לעידוד לחרם או הדרה חברתית
  • נשים שהעידו כי נפגעו בעצמן משיח האלים ברשת ציינו כי הזירה הנפוצה ביותר לפגיעות היא פייסבוק (60%), ווצאפ (32%) ואינסטגרם (21%).

"גם במרחב המקוון נשים חשות באלימות"

עוד מצא הסקר כי נשים מגיבות באופן אקטיבי ויזום יותר לפגיעות ברשת. 48.6% מהנשים העידו כי הן חוסמות את האדם הפוגע במקרה של פגיעה או שיח אלים המופנה כלפיהן - לעומת 37.7% מהגברים. במקרה של פגיעה או שיח אלים כלפי אדם או ציבור אחר, כמחצית מהגברים העידו כי לא יעשו דבר, נשים נוטות יותר לחסום את האדם הפוגע, להגיב או לדווח לרשת החברתית.

מבחינת החשיבות של ערכי החופש הביטוי ברשת לעומת תחושת המוגנות והבטיחות של המשתמשים, נשים העידו באופן מובהק הרבה יותר מגברים כי תחושת הבטחון והמוגנות ברשת חשובה יותר מחופש הביטוי המוחלט - 61.1% מהנשים קבעו כך לעומת 50.6% מהגברים. בעוד ש-32% מהגברים חשבו שחופש הביטוי חשוב יותר מתחושת בטיחות ומוגנות ברשת, רק 15% מהנשים חשבו כך.

לדברי אורנה היילינגר, מנהלת מרכז נטיקה לשימוש מיטבי ברשת של איגוד האינטרנט הישראלי: "הסקר ללא ספק מוכיח שגם במרחב המקוון נשים חשות פגיעות וחוות אלימות וירטואלית. המרחב הוירטואלי מרחיב את האלימות כלפי נשים מהמשפחה והקרובים אליהן, גם אל עבר המרחב הציבורי הווירטואלי. לאורך השנים התקבעה התופעה של תגובות מחפיצות ומיניות כלפי נשים, ללא קשר עם התוכן שפורסם. אולי זו הסיבה שהנשים בוחרות לחסום את התוקף יותר מאשר גברים, וחצי מהן נמנעות מלהגיב באופן כללי. האלימות כלפי נשים חוצה חברות וניתן למצוא אותה גם בחברה הערבית והחרדית כמו גם בכלל החברה. המלחמה באלימות כלפי נשים נדרשת גם במרחב המקוון, כדי לאפשר לנשים להיות חלק אינטגרלי מהמרחב הציבורי המקוון".

  • עוד באותו נושא:
  • אלימות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully