מרהיב: נאס"א תיעדה גלקסיות מתמזגות בחלל העמוק

27.11.2022 / 9:58

במרחק 670 מיליון שנות אור, טלסקופ החלל האבל תיעד שתי גלקסיות הנמצאות בעיצומה של התנגשות. היורש החדש והמתקדם, ג'יימס ווב, ימשיך לחקור את המיזוג

מיזוג הגלקסיות Arp-Madore 417-391. נאס"א, סוכנות החלל האירופית,
מיזוג הגלקסיות Arp-Madore 417-391/נאס"א, סוכנות החלל האירופית

טלסקופ החלל בן 32 השנים האבל לא מפסיק להפתיע: נאס"א וסוכנות החלל האירופית (ESA) פרסמו תמונה של זוג גלקסיות מתמזגות במרחק של 670 מיליון שנות אור מכדור הארץ, המכונות Arp-Madore 417-391. גלקסיות מתמזגות אפשר למצוא בכל רחבי היקום, כשהן יוצרות מגוון רחב של מבנים מסובכים, ולדברי נאס"א, בתמונה החדשה כוח הכבידה של שתי הגלקסיות יצר צורה מוזרה דמוית טבעת שבה שתי הליבות הגלקטיות קרובות יחסית ו"פלומות" הכוכבים יוצרות צורה מעגלית.

תמונה זו מגיעה ממבחר תצפיות שנועדו ליצור רשימה של מטרות מסקרנות לתצפיות המשך עם היורש של האבל, טלסקופ החלל היקר והמתקדם ג'יימס ווב, לצד טלסקופים קרקעיים אחרים. הטלסקופ זיהה את המיזוג באמצעות המצלמה המתקדמת לחקר החלל העמוק (ACS), שתורמת לפריצות דרך מדעיות כבר 20 שנה, ולאורך כל חייה הייתה מעורבת בכל גילוי, החל מפיזור החומר האפל ועד לחקר האבולוציה של צבירי גלקסיות.

על אף שאין הרבה ללמוד מהגילוי, התבוננת בצילום מזכירה לנו את יופיו של החלל, ויכולותיו של טלסקופ החלל הקשיש שעדיין פעיל. למי שרוצה, אפשר להוריד גירסת טפט לשולחן העבודה מהאתר הרשמי של נאס"א.

טלסקופ החלל האבל. GettyImages
כבר בן 32: טלסקופ החלל האבל/GettyImages

טלסקופ החלל האבל, ששוגר לפני 32 שנה ועודנו בשירות, הוחלף בשנה האחרונה בשחקן חיזוק: ג'יימס ווב - טלסקופ החלל החדש של האנושות. האבל, שמצבו טוב, ממשיך לפעול גם הוא, על אף גילו המתקדם. ברם, לווב החדש יש יכולות שעולות על האבל, פשוט בגלל שהוא נבנה בטכנולוגיות חדשות יותר, עם אופטיקה משוכללת יותר ויכולת טובה יותר לצפות ביקום.

• עוד באותו נושא:
  • נאס"א