וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שירותי ענן עוזרים להילחם בסרטן

עודכן לאחרונה: 1.12.2022 / 18:47

בכנס AWS שנערך השבוע בווגאס, הציג ההזנק הרפואי Lyell איך שירותי הענן של אמזון עוזרים להם לפתח טיפול חדשני הכולל תכנות מחדש של תאים לבנים נגד סרטן

אמזון AWS. יחצ,
אמזון AWS/יחצ

השבוע נערך בווגאס כנס re:invent, הכנס העולמי השנתי של AWS, חטיבת שירותי הענן של אמזון. בנאום הפתיחה של אדם סלפסקי, מנכ"ל AWS, הופיעה גם ליז הומנס. הומנס היא מנכ"לית ההזנק Lyell (בעברית לייל, שלא לבלבל עם חברת התרופות הגדולה בעלת השם הדומה), המתמחה בטיפולים תאיים לסרטן, ובאופן ספציפי - תכנות מחדש של תאי T (תאים לבנים) כדי להפוך אותם לאפקטיביים בהרג תאים סרטניים.

רפואה תאית היא תחום חדש יחסית ומסעיר בטיפול בסרטן - החולה מוזרק עם תאים מהונדסים, שנתפרו במיוחד כדי להילחם בסרטן שבגופו, מה שמכונה גם תרפייה תאית מותאמת או ACT, בראשי תיבות באנגלית. טיפולים תאיים התגלו כטיפול יעיל ופחות מזיק מכימותרפיה נגד סוגי סרטן כמו סרטן הדם (לוקמיה). הבעיה? הטיפול בתרפיה תאית כיום לא רלוונטי לטיפול ברוב סוגי הסרטן (90 אחוזים מהם) שיוצרים מסות יציבות, כלומר, גידולים. Lyell רוצים להמיר ולהתאים את הטיפול התאי כך שיהיה יעיל גם לטיפול בשאר סוגי הסרטן שיוצרים גידולים.

איך זה נעשה? הם מתכנתים מחדש תאים לבנים. הבעיה העיקרית בלוחמה בסרטנים, היא שתאי הסרטן "מעייפים" את התאים הלבנים שנלחמים בהם, והם הופכים להיות לא יעילים. Lyell לוקחים תאים חיים מחולים, מתכנתנים אותם מחדש - ומחזירים אותם לגוף החולה כדי שיילחמו בסרטן. אם זה נשמע לכם על סף המדע הבדיוני, זה לא במקרה, החברה הזו נמצאת בקדמת הטכנולוגיה הרפואית, וכבר הושקעו בה יותר מחצי מיליארד דולר על ידי ענקיות תרופות כמו GSK.

ליז הומנס, מנכ"לית ההזנק Lyell. אמזון,
ליז הומנס, מנכ"לית ההזנק Lyell/אמזון

בפעילותם, Lyell נשענים באופן מוחלט על תשתית הענן של אמזון AWS, ועל כך דיברה הומנס בכנס השבוע שבו הייתי נוכח. לייל בעצם מסתמכים על שירותי הענן של אמזון בכל שרשרת הטיפול בנסיינים שלהם. ההזנק, שפועל בתחום רפואי רגיש, פועל כלל ללא נייר, עם תיעוד שכולו דיגיטלי. שרשרת הטיפול במידע בהזנק, כפי שאתם יכולים לשער, רגישה מאוד. לא רק שמדובר במידע רפואי, סודי ואישי, אסור שיהיה בלבול ברישום, וחלילה מנת תאים של חולה אחד תוזרק בטעות לחולה אחר. לייל עושים שימוש ב-AWS החל מרישום וקביעת תורים, דרך מעקב מדוקדק של התאים שנקצרו שעוברים למפעל שלהם לתכנות מחדש ולייצור מאסיבי של "מוצר" התאים הספציפי של החולה ועד שהוא חוזר ומוזרק אליו בעירוי. הומנס מספרת שבזכות המערכות, העובדים שלהם יכולים להיות גם בבית על הספה, ואם חלילה יש תקלת ייצור עם מנה כזו או אחרת - תקפוץ להם מיד התרעה לנייד.

המקרה של Lyell שכולו חדשנות, מזכיר לנו שאולי שירותי ענן כשלעצמם הם תחום קצת משעמם, אבל השימושים, היכולות, והתרומה שלהם לאנושות, היא לא פעם ובלי הגזמה - משנה ומצילת חיים.

  • עוד באותו נושא:
  • אמזון

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully