וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איך המציאו את האייפון? לפעמים אפשר לחשוב גם בתוך הקופסה

אלון מי-רז, בשיתוף "הטכנולוגית", חטיבת הטכנולוגיה של בנק הפועלים

11.12.2022 / 9:48

כשאנחנו מבקשים ממישהו להיות יצירתי, אנחנו לרוב דורשים ממנו להסתכל מחוץ למסגרת בה הוא נמצא. אבל, זו לא הדרך היחידה בה המוחות הגדולים חשבו על המצאות יוצאות דופן. הכירו את המודל ההופכי, ה-SIT

אייפון 13. AP
בעולם שלא מפסיק לרוץ קדימה, חשוב שנחזיק מגוון של שיטות ליצירת חדשנות בסביבה ובארגון שלנו/AP

התפוח שנחת על ראשו של ניוטון, והמים שארכימדס הוציא מהאמבטיה, לימדו אותנו שרעיונות מעולים ותובנות מגיעים לרוב - באופן אקראי. במידה מסוימת, אפשר לומר שלחשיבה מחוץ לקופסה יש יתרונות רבים וגם יחסי ציבור מצוינים.

בשנות ה-70 המוקדמות של המאה ה-20, פסיכולוג בשם גילפורד פיתח מחקר שבו הציג לנבדקים שלו את חידת 9 הנקודות המפורסמת, שמטרתה לחבר את כל הנקודות באמצעות ארבעה קווים מבלי להרים את העט. הפתרון כידוע כלל יציאה מחוץ לריבוע, ובעקבותיו נולד הביטוי "חשיבה מחוץ לקופסה", שהתפשט במהרה בעולם והפך להיות שם נרדף ליצירתיות ולחשיבה חדשנית. חוקרים רבים בתחום החדשנות הטיפו לחיפוש פתרונות חדשניים מחוץ לעולם הבעיה, קרי מחוץ לקופסה.

עם זאת, בשנים האחרונות מתפתחת דווקא אסכולה חדשה ומנוגדת לחלוטין: חשיבה בתוך הקופסה. היא אפילו הולידה את האייפון. אתם ודאי שואלים איך. בעוד רגע תבינו. חוקרי יצירתיות רבים משוכנעים כי החופש הבלתי מוגבל שמלווה ליציאה מהקופסה, עשוי דווקא להפריע לתהליך החשיבה, ולחסום פרצי יצירתיות. במקרים רבים רעיונות חדשניים יכולים להיוולד דווקא מתוך חשיבה מוכוונת, בתהליך מובנה, סדור ולא אקראי. קוראים לזה "מתודולוגיית החשיבה ההמצאתית השיטתית" (או באנגלית בקיצור - SIT).

השיטה עצמה מושתתת על "עקרון העולם הסגור", שלפיו הדרך הטובה והמהירה ביותר לפתח רעיון חדש, היא לתת מבט במשאבים הקרובים אלינו. בתוך כך, ניתן ליישם את שיטת SIT במספר תבניות שונות, בדומה לפעולות מתמטיות בסיסיות: חיסור, כפל וחילוק.

אם נחסר, למשל, את אחד מהרכיבים המהותיים של מוצר, נוכל לדמיין כיצד שאר הרכיבים מתקיימים יחד, כפי שהם. אתם כבר רואים לאן זה הולך? העיפו את המקשים מהטלפון הסלולרי הישן שלכם. מנכ"ל מיקרוסופט יגיד שהוא גרוע כי אין בו מקלדת. מנכ"ל אפל, לעומת זאת, ירעיף עליו סופרלטיבים ויהפוך אותו לרב מכר ואת החברה שהקים לאחת החזקות בעולם.

טכניקה נוספת היא פעולת החילוק. לפיה, ניתן לחלק מוצר או שירות קיים לתתי-רכיבים שונים. יישום השיטה הזו בא לידי ביטוי לדוגמה, בעולמות התיירות. לצורך העניין, חלוקה של שנת תיירות ל-52 שבועות הולידה את עקרון יחידות הנופש.

בתחום סכיני הגילוח נעשה שימוש בכפל, במובן הבסיסי ביותר. ג'ילט הכפילה את מספר הלהבים ושינתה את הזווית שלהם. כך החברה הכניסה חדשנות מרעננת לתחום שכמעט ולא השתנה במשך עשרות שנים, ומדי זמן מה היא מוסיפה עוד להבים.

בעולם שלא מפסיק לרוץ קדימה, חשוב שנחזיק מגוון של שיטות ליצירת חדשנות בסביבה ובארגון שלנו. כל הטכניקות השונות שהדגמנו מראות כי אכן יש אפשרות לתהליך מובנה של חדשנות, שעובד לפי שלבים מסודרים ואינו מבוסס על חשיבה אקראית. לכו תדעו, אולי אתם אלו שתביאו את פריצת הדרך הבאה?

אלון מי-רז הוא מנהל מידע ותובנות בחטיבה הטכנולוגית בבנק הפועלים

מתוך CodeReview - מגזין החטיבה הטכנולוגית של בנק הפועלים

אלון מי-רז, בשיתוף "הטכנולוגית", חטיבת הטכנולוגיה של בנק הפועלים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully