וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אילון מאסק, אביר חופש הביטוי: פתח את תיבת הפנדורה של טוויטר והעלה את כל הטרולים מן האוב

דר שחף, מערכת חמ"ל

עודכן לאחרונה: 7.12.2022 / 12:56

הניו יורק טיימס חשף: אחוזי האנטישמיות בטוויטר עלו מאז שרכש את החברה. עוד נחשף כי השמצות כנגד אפרו - אמריקאים וקהילת הלהט"ב זינקו גם הן

אילון מאסק. GettyImages
אילון מאסק/GettyImages

ממצאים המגיעים מהמרכז למלחמה בשנאה דיגיטלית, הליגה נגד השמצה וקבוצות אחרות שחוקרות פלטפורמות מקוונות מדווחים: פוסטים אנטישמיים המתייחסים ליהודים או ליהדות זינקו ביותר מ-61% בשבועיים לאחר רכישת טוויטר בידי אילון מאסק. השמצות נגד גברים הומוסקסואלים הופיעו בטוויטר 2,506 פעמים ביום בממוצע לפני שהוא השתלט עליו, לאחר מכן, השימוש בהם עלה ל-3,964 פעמים ביום. השמצות נגד אפרו - אמריקאים נצפו במדיה החברתית בממוצע 1,282 פעמים ביום, לאחר שהמיליארדר הפך לבעלים של טוויטר, הם קפצו ל-3,876 פעמים ביום.

האם אלו חבלי לידה של טוויטר מחודשת וטובה יותר או שעלינו להתחיל לדאוג?

אין ספק כי מאז שמאסק השלים את העסקה שלו בשווי 44 מיליארד דולר בסוף אוקטובר, חלה עליה באופן שבו השתנו השיחות בטוויטר: בעוד שהמספרים קטנים יחסית, החוקרים אמרו שהעליות היו גבוהות באופן לא טיפוסי וכי אלו שינויים מדאיגים, עוד הוסיפו כי מעולם לא ראו עלייה כה חדה בדיבור שטנה, תוכן בעייתי וחשבונות שנאסרו בעבר בתקופה כה קצרה בפלטפורמת מדיה חברתית.

טוויטר. ShutterStock
פוסטים אנטישמיים זינקו ביותר מ-61% בשבועיים לאחר רכישת טוויטר/ShutterStock

מי המבוגר האחראי פה?

בעוד גופי התקשורת המסורתיים כפופים לחוקים, תקנות, צווים ואתיקה עיתונאית: הרשת היא המערב הפרוע: כל אחד יכול לכתוב, להפיץ ולהטריל כאוות נפשו, הבעיה מתחילה כאשר השנאה הופכת לאלימות, הסתה, טרור והפצה של פייק ניוז ומידע מוטעה.

מדיניות חופש הביטוי האבסולוטית של מאסק מובילה אותנו כמה צעדים אחורה בטיפול ואכיפה של הסדר החברתי ברשתות, לאחרונה אף העניק 'חנינה' לכמה חשבונות שהוסרו לצמיתות מחשד להסתה ואלימות, ביניהם זה של הנשיא לשעבר דונלד טראמפ והראפר קניה ווסט.

כאמור, ווסט הורחק מהרשת באוקטובר עקב ציוץ אנטישמי, השבוע החזיר מאסק את חשבונו של הראפר אך נאלץ להשעות אותו שוב ללא הגבלת זמן כשפרסם תמונה של צלב קרס בתוך מגן דוד.

הראפר קניה ווסט. רויטרס
הורחק, חזר – ושוב הורחק. קניה ווסט/רויטרס

נזק תדמיתי

לשינויים בתוכן של טוויטר יש לא רק השלכות חברתיות אלא גם השפעה ישירה על החברה עצמה - מפרסמים המספקים כ90% מההכנסות של החברה צמצמו את הוצאות הפרסום בפלטפורמה מחשש לפגיעה באיכות התוכן והדיונים.

מטוויטר נמסר כי העלייה בתוכן הבעייתי והפוסטים האנטישמיים החלה עוד בטרם נקבעו כללי התוכן החדשים של מאסק, אך לאור הפיטורים הנרחבים בחברה בחודש שעבר, קשה לי להאמין: מאסק פיטר כמחצית מצוות החברה, ביניהם האחראים להסרת הטרדות ומידע מוטעה מטוויטר.

ייתכן ומדובר באידיאולוגיה, או אולי כשל ניהולי ומחסור בעובדים? נקרא לזה חבלי לידה של חברה בהתהוות, מה שבטוח זה שאילון מאסק מבין שטוויטר זקוקה למבוגר אחראי כאן ועכשיו, ושגם לחופש הביטוי יש גבולות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully