וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הצצה לעתיד: איך ייראו הבנקים בשנת 2030?

שי יתח, בשיתוף "הטכנולוגית", חטיבת הטכנולוגיה של בנק הפועלים

13.12.2022 / 9:48

מהפכת הבנקאות הדיגיטלית שינתה את חוויית הלקוחות מקצה לקצה, והיא תמשיך להתפתח בקצב מואץ גם בשנים הקרובות. כדי לעמוד בקצב, על הבנקים לאמץ מודלים חדשים

דיגיטל. ShutterStock
דיגיטל/ShutterStock

זה באוויר, זה מתרחש במהירות עצומה וכולנו מרגישים את זה: הבנקים בישראל עוברים מהפכה. מגופים מוסדיים שמספקים שירותים בנקאיים באמצעות סניפים ובנקאים, הפכנו לארגונים מבוססי טכנולוגיה, שמספקים ללקוחותיהם שירותים וכלים פיננסיים נגישים ומותאמים לפרופיל הלקוח. כל זה איננו דבר חדש כמובן: ב-2022 בואך 2023, מדובר בסטנדרט מקובל.

היכולת לפתוח חשבון בדיגיטל, לקבל הלוואה בקליק, להעביר כסף ולשלם בביט - כל אלה נשמעים היום כבר טריוויאליים. הם תוצרים של טכנולוגיה, העדפות צרכנים והעידן בו אנחנו חיים - ומובילים לשינוי רדיקלי של המושג "בנק".

השינויים האלה כמובן לא קורים לבד. כבנק המוביל במדינה, כולנו כאן בחטיבה הטכנולוגית של בנק הפועלים מובילים אותם. מאחורי הקלעים של המהפכה ניצבים 1,600 עובדי "הטכנולוגית" שאמונים על תחזוקה, פיתוח והגנה על מערכות בנקאיות שמייצגות במידה רבה כלכלה של מדינה שלמה.

אלא שכל מה שקרה עד עכשיו זה ממש רק ההתחלה. האתגרים שמחכים לנו, וכבר מתרחשים, הם עצומים: שוק רווי מתחרים, כניסת שחקנים חדשים וחברות פינטק, אתגרים רגולטוריים ועוד ועוד. כל אלו מחייבים אותנו לבצע כמה שינויים פנימיים שיאפשרו לנו לעמוד בקצבים המהירים שהמציאות מכתיבה, ולהמשיך לקצר את ה-time to market של מוצרים ושירותים חדשים מבוססי טכנולוגיה - כדי להמשיך ולספק ללקוחותינו חוויית לקוח מעולה ועדכנית.

איך עושים את זה? באמצעות שינוי שיטות העבודה שלנו, ומעבר מהעולם הישן לעולם החדש. למעשה השינוי הזה כבר החל, באמצעות מודל הפעלה מבוסס טרייבים שאנחנו מאמצים, אבל במאמר הזה אני רוצה להציג את הקהילות המקצועיות, שמטרתן הכשרה ותמיכה מקצועית לצד העשרה, יצירת שיתופי פעולה עידוד יזמות וחדשנות בארגון.

זיהוי פנים במקום תשלום סלולרי

רגע לפני שנפרט על הקהילות, בואו נפליג אל 2030. איך ייראה עולם הבנקאות בעוד 5 שנים? או בעוד עשור? לכולנו ברור שזו רק שאלה של זמן עד שנוכל להזדהות ולשלם באמצעות כלים ביומטריים בלבד, כמו זיהוי פנים או טביעת אצבע, במקום לעשות שימוש במכשירים סלולריים או בכרטיסי אשראי.
"היועץ הפיננסי" כנראה שיתפתח לבנקאות מסוג אחר, בנקאות מעצימה שבאמצעות דאטה ו-AI תעזור ללקוחות להשיג יעדים ומטרות כמו רכישת נכסים; ביצוע השקעות על בסיס ניתוח סיכונים מבוסס דאטה וסטטיסטיקה; חישוב סיכונים והשלכות כלכליות לפני ביצוע עסקאות ורכישות; והבראה כלכלית של עסקים קטנים, ארגונים ואנשים פרטיים.

אותה בנקאות מעצימה לא תפגוש את הלקוח רק בין כותלי הבנק, אלא תשמש כשותף שמתלווה ועוקב, כמו מערכת הפעלה, אחר כל הזדמנות והחלטה פיננסית של הלקוח ותפקידה יהיה לייעץ, להנגיש לו מידע ולהתריע על ההשלכות באשר לתוצאות האפשריות של ההחלטות הפיננסיות שאותן הוא עומד לקבל.

במתכונתו החדשה, הבנק יפגוש את הלקוח בכל הצמתים החשובים בחייו ובכל הפלטפורמות והמכשירים. הבנקאות המעצימה תהיה עסוקה בללמוד ולהבין את המבנה האישיותי של הלקוח, העדפותיו, דפוסיו וכמובן תאלץ לבצע התאמות בהתאם לנסיבות החיים המשתנות והעדפות הלקוח. בעולם שכזה, ייתכן שמודל הרווח של הבנקים בכלל ישתנה: מרווח מבוסס עמלות, לרווח מבוסס דאטה והצלחה או עמידה ביעדי הלקוח.

בעולם החדש, הבנקים ישמשו כארגונים שמעצימים ועוזרים ללקוחותיהם להשיג עצמאות כלכלית. הדרך להשגת מטרה נעלה זו עוברת דרך שני מנועים עיקריים: טכנולוגיה, ואנשים.

האם בדרכי העבודה הנוכחיות שלנו אנחנו ערוכים לעתיד? אני לא רוצה להישמע דרמטי, אבל נדמה לי שהדרך לשם דורשת שינוי רדיקלי, שלמעשה כבר החל.

להנגיש את המידע המקצועי

העולם החדש דורש מבנק הפועלים בכלל, ומהחטיבה הטכנולוגית בפרט, לשנות את מודל ההפעלה שלנו. לשם כך כבר עברנו, לצד הכנסת כלים וטכנולוגיות חדשות, למודל עבודה אג'ילי שמבוסס טרייבים (שבטים). במידה רבה כל טרייב משול לארגון עצמאי שנותן ומקבל שירותים משאר הטרייבים.

בחטיבה כיום יש כל מיני סוגי טרייבים: טרייב מוצרי, טרייב פלטפורמה ועוד. זהו שינוי משמעותי ממודל ההפעלה הקודם, שהיה מבוסס מחלקות, ובו כל מפתחי הווב (לדוגמה) ישבו באותו אזור פיזית, הוכשרו ונוהלו על ידי מנהל מקצועי אחד. בעולם הטרייבים המציאות מורכבת יותר. מפתח ווב יכול להיות המפתח היחיד באותו טרייב.

על מנת לדאוג להכשרה ולהתפתחות מקצועית, לעודד חדשנות ולהעצים עובדים - אנחנו עובדים בימים אלה על הקמה של קהילות מקצועיות חדשות. הן מנוהלות על ידי מנהל קהילה, מומחה תוכן ו-Board אשר מורכב ממומחים של אותו עולם תוכן. תפקידן של הקהילות, בהובלת מומחה התוכן, יהיה לרכז ולהנגיש את כל המידע המקצועי: נהלים, תהליכים, מידע על כלים, מערכות הכשרות וכולי. מנהל הקהילה וה-Board של הקהילה אחראים לדאוג גם לרווחת חברי הקהילה, גיוס, הכשרות והשתלמויות, פרידה, חיבור לאקוסיסטם, הפקה של מייטאפים, האקתונים ואירועים וכמובן עידוד שיתופי פעולה, יזמות וחדשנות.

הדרך עוד ארוכה, אבל אין כל ספק שהדרך אל בנקאות העתיד עוברת דרך הקהילות המקצועיות שמעצימות את העובדים ומשנות מקצה לקצה את התרבות הארגונית בחטיבה. רק כך נוכל להתמודד עם השינויים והאתגרים שמחכים לנו - בדרך לעולם בנקאי חדש לגמרי.

שי יתח הוא מוביל תחום חדשנות, פיתוח עסקי ושיווק בחטיבה הטכנולוגית בבנק הפועלים

מתוך CodeReview - מגזין החטיבה הטכנולוגית של בנק הפועלים

שי יתח, בשיתוף "הטכנולוגית", חטיבת הטכנולוגיה של בנק הפועלים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully