וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זה רשמי: זו הרשת החברתית האלימה ביותר בישראל

עודכן לאחרונה: 12.12.2022 / 13:40

על פי סקר חדש, רבים בציבור הישראלי נמנעים לעיתים קרובות או קרובות מאוד מפרסום ברשתות או מהבעת דעה ברשת בעקבות חשש מתגובה אלימה או פוגענית (42%). ומי היא הרשת החברתית שזוכה לביקורת השלילית ביותר?

מטא, פייסבוק. ShutterStock
מטא, פייסבוק/ShutterStock

נאצות, הטרדות, חשיפת פרטים אינטימיים ושיח אלים - סקר חדש של איגוד האינטרנט הישראלי שפורסם הבוקר (שני) ונערך על ידי מכון מחקר "מאגר מוחות", מגלה פגיעה בלא מעט ישראלים. עוד עולה מהנתונים כי השיח האלים משפיע על ציבור הגולשים וגורם לרבים להימנע משיח וביטוי עמדות במרחב המקוון. 22% מהישראלים העידו כי במהלך השנה האחרונה חוו באופן אישי קללות ונאצות ברשתות החברתיות, 18% מהישראלים מעידים כי הם חוו באופן אישי מעקב או הטרדה, כאשר כמעט אחד מכל עשרה ישראלים, 9%, מעידים כי תמונות אינטימיות או מביכות שלהם הופצו ללא רשותם. יצוין כי לא נמצאו הבדלים משמעותיים בין גברים לנשים בתשובות לשאלות אלה.

הישראלים גם התבקשו לדרג את הרשתות החברתיות השונות על פי מידת החשיפה שלהם לשיח אלים בהן. 82% מהישראלים שנחשפו לשיח פוגעני כלפי אדם אחר או ציבור כלשהו, ציינו את פייסבוק כרשת החברתית בה התרחשה הפגיעה. בהמשך הרשימה ניתן למצוא את וואטסאפ עם 26%, אינסטגרם עם 24%, טוויטר עם 17%, טיקטוק עם 16%, יוטיוב עם 9% וטלגרם עם 9%.

מטא. ShutterStock
82% מהישראלים שנחשפו לשיח פוגעני כלפי אדם אחר או ציבור כלשהו, ציינו את פייסבוק כרשת החברתית בה התרחשה הפגיעה/ShutterStock

למעלה ממחצית מהציבור (52%) טען כי השיח במרחב המקוון הוא "אלים במידה רבה או במידה רבה מאוד" ועוד למעלה מרבע מהציבור (27%) טען כי הוא "אלים במידה בינונית", רק 15% מהציבור סבור שהשיח אינו אלים. נשים חוות את המרחב המקוון כאלים יותר - 58% מהנשים השיבו שהוא אלים במידה רבה או במידה רבה מאוד.

לדעת הישראלים, הקבוצות החברתיות המותקפות ביותר ברשת בשנה האחרונה, הן החברה הערבית והחברה החרדית (33%), לאחר מכן נשים ונערות (27.5%) וקהילת הלהט"ב (23.7%), עולים מרוסיה ומדינות חבר העמים, העדה האתיופית, פליטים ומהגרי עבודה (כ-6.5% לכל אחת). רבים בציבור הישראלי נמנעים לעיתים קרובות או קרובות מאוד מפרסום ברשתות או מהבעת דעה ברשת בעקבות חשש מתגובה אלימה או פוגענית (42%); 31.1% נמנעים מכך רק מדי פעם או לעיתים רחוקות.

מעניין לגלות כי מרבית הציבור (55%) אינו מאמין לפלטפורמות שיפעלו להסיר תוכן אלים ולכן נמנע מלדווח. רבים העידו כי הם משתמשים לעיתים רחוקות בלבד במנגנוני הדיווח הקיימים ברשתות בכדי לדווח על חשבונות ותכנים פוגעניים (40%), או שאינם משתמשים במנגנונים כלל (38%).

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה
יהודים חרדים. ShutterStock
החברה הערבית והחברה החרדית – המושמצות ביותר/ShutterStock

ומה לגבי השפעת פוליטיקאים על השיח הרעיל? הציון שמעניק להם הציבור אינו מעודד במיוחד. 39% מהציבור מצביע על הפוליטיקאים ואנשי הציבור כגורם מרכזי בהשפעה על השיח במרחב במקוון: רבים בציבור הישראלי סבורים כי התוכן שחברי כנסת ונבחרי ציבור מפרסמים ברשתות החברתיות משפיע מאוד לשלילה על השיח הכללי ברשת (39% סבורים שמשפיע מאוד לשלילה, 24% סבורים שמשפיע מעט לשלילה). 15.5% השיבו כי אינם יודעים, 12.1% סבורים כי אין השפעה, ו-9.4% בלבד ציינו השפעה חיובית.

אורנה היילינגר, מנהלת מרכז נטיקה לשימוש מיטבי ברשת, של איגוד האינטרנט הישראלי, אמרה בעקבות ממצאי הסקר: "נתוני הסקר מציפים את העובדה כי הרשת משקפת את תחושות הציבור שהאלימות הכללית והאלימות המקוונת משפיעות על חיינו באופן מוחשי. הציבור מצביע על הפוליטיקאים כגורם מרכזי שמשפיע על השיח מחד וזה שבידו להוביל לשינוי מאידך. אין ספק כי כולנו נדרשים לקחת חלק במיתון השיח. הן כפרטים, הן כמבוגרים האמורים להוות דוגמה אישית לצעירים, אלו הפרמטרים המרכזיים שישפיעו בסופו של דבר גם על הפלטפורמות השונות שהפכו לזירה אלימה ולעיתים מסוכנת".

  • עוד באותו נושא:
  • פייסבוק

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully