וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ווינדוס בקטנה: בדקנו מחשב בגודל של קובייה הונגרית

עודכן לאחרונה: 23.12.2022 / 21:06

עם מפרט בסיסי במיוחד לווינדוס 11, ולא מספיק כוח עיבוד לביצוע פעולות מורכבות, ה-GOpc מציע מחשב שלם במימדים של קובייה הונגרית - אבל קצת אחרת. האם הגודל והחיסכון במקום שווים את הכסף? בדקנו

GOpc. ינון בן שושן, וואלה! טכנולוגיה
בדקנו: GOpc/וואלה! טכנולוגיה, ינון בן שושן

אם עד לפני יותר משני עשורים מחשבים נייחים התאפיינו במארזים גדולים ומסורבלים שדרשו מאיתנו לפנות לא מעט מקום בחדר, בשנים האחרונות נדחסו המחשבים לתוך מארזים זעירים שהפכו לפופולרים בזכות העובדה שאפשר לדחוף אותם למקומות מוסתרים. כזה הוא גם ה-GOpc, שנמכר ברשת פרטנר ב-1,099 שקלים, והגיע אלינו לסקירה. ולא שמחשב זעיר זה מוצר חדש במיוחד, אך השינוי צורה, הגודל, הזמינות והמחיר הם הדבר המפתיע כאן. בדקנו וניסינו לענות על השאלה - האם הוא יכול להחליף מחשב רגיל?

עיצוב והפעלה ראשונית

ה-GOpc, שבחברה מגדירים כ-"מחשב בגודל של קובייה הונגרית", באמת קטן (5 ס"מ גובה ו-6 ס"מ עומק ורוחב). על גבי חלקו העליון נמצא את לוגו החברה ופתח איוורור גדול שמחביא מתחתיו את המאוורר של המחשב הזעיר; בחזית נמצא עוד פתח איוורור קטן, ומתחתיו נורת LED כחולה לחיווי מתי המחשב פועל. כמו כן, בסך הכל איכות הבנייה כאן די טובה והחומרים איכותיים וכוללים פלסטיק מוקשח באיכות גבוהה.

המחשב מגיע עם חלונות 11 מותקנת מהקופסה וההפעלה הראשונית נעשית בעברית - עם כמה מסכים שצריך למלא בהם שם משתמש, להתחבר לרשת WiFi זמינה ולחשבון מיקרוסופט (אם יש), להזין קוד גישה ועוד. ונעבור לחלק הפחות משמח: כבר ברגע שלוחצים על כפתור ההפעלה הכסוף שומעים את המאוורר של המחשב "מרביץ עבודה". וגם אם תשבו בחדר לא שקט במיוחד - כנראה שתשמעו אותו.

GOpc. ינון בן שושן, וואלה! טכנולוגיה
המחשב מגיע עם חלונות 11 מותקנת מהקופסה וההפעלה הראשונית נעשית בעברית/וואלה! טכנולוגיה, ינון בן שושן

בחלקו האחורי לא תמצאו מגוון עצום של חיבורים והוא כולל חיבור מתח (לספק כוח), שתי כניסות USB 3.0 וכניסת HDMI. בדופן הימנית נמצא חריץ לכרטיס זיכרון (microSD) להרחבת נפח האחסון וחיבור Audio Jack (3.5 מ"מ) לאוזניות או רמקולים. לצד המחשב בערכה תקבלו ספק כוח ומתאם לחשמל, חוברת הוראות בעברית ומתקן לתלייה על גבי מסכי מחשב תומכים. כבל HDMI תצטרכו לרכוש בנפרד - וכדאי לזכור שיש צורך גם במסך, מקלדת ועכבר.

GOpc. ינון בן שושן, וואלה! טכנולוגיה
בחלקו האחורי לא תמצאו מגוון עצום של חיבורים/וואלה! טכנולוגיה, ינון בן שושן

ביצועים: מחשב מצוין לסטרימינג

נתחיל מהמפרט על הנייר: הוא כולל מעבד אינטל Celeron J4125 (המיועד לשוק הנמוך), מעבד גרפי - Intel UHD Graphics 600, זיכרון עבודה (RAM) של 8 גיגה-בייט ואחסון של 128 גיגה-בייט. גם אם בוחנים את המפרט במנותק מהמארז, הוא מאוד חלש - וזה גם בא לידי ביטוי בעבודה השוטפת.

האם אפשר להריץ עליו פוטושופ, תוכנות לעריכת וידאו או משחקים? לא. איך הוא כמחשב ביתי? בסדר, כל עוד אתם משתמשים בו בעיקר לעיבוד תמלילים, גלישה באינטרנט או צפייה ביוטיוב או בנטפליקס. עם זאת, קחו בחשבון שפתיחה של יותר מדי כרטיסיות בגוגל כרום, או מספר יישומים שרצים במקביל ברקע, מעטות מאוד העבודה. נוסף על כך, על אף שהוא זעיר, עם תחילת עבודה מרובה ניכר כי המחשב הזעיר מתחמם מהר אבל שומר על טמפרטורה יחסית יציבה, ובמילים אחרות: תנו לו כמה רגעים להתקרר לפני שתחזירו אותו לתיק.

GOpc. ינון בן שושן, וואלה! טכנולוגיה
מתאים בעיקר לעיבוד תמלילים, גלישה באינטרנט או צפייה ביוטיוב או בנטפליקס/וואלה! טכנולוגיה, ינון בן שושן

בכל אופן, בפועל, בעבודה על פלטפורמה אחת, עם משימה אחת, ה-GOpc התגלה כיעיל. גם כאשר פתחנו יותר משלושה טאבים בגוגל כרום הוא לא עשה בעיות והצליח לנגן וידאו ב-4K על מסך גדול. מנגד, כאשר פתחנו כמה יישומים במקביל ויותר מ-10 כרטיסיות בגוגל כרום (שידוע כזולל זיכרון) - קיבלנו תזכורת שלא מדובר במחשב חזק במיוחד. התוצאה הייתה איטיות במעבר בין הטאבים, לאגים רבים וחוסר סנכרון בין הקול לתמונה בסרטוני וידאו ביוטיוב.

בשורה התחתונה

כאמור, אל תצפו כאן למחשב "רגיל". ה-GOpc הוא קטגוריה בפני עצמו: כזה שיכול להתאים לשימוש משרדי בסיסי או לסטודנטים (ואנחנו מדברים על עיבוד תמלילים, שיחות זום ומיילים), או כתחליף למזרים מדיה (סטרימר) בסלון. חיסרון אחד משמעותי, ברמת חווית השימוש, הוא שרובנו נוהגים להשאיר את המחשב דולק כשאנחנו לא עובדים עליו, ובמקרה הנוכחי, מרגיש לא נוח להשאיר את המחשב הזעיר הזה פועל באופן קבוע, בעיקר כשהוא מתחמם במהרה.

מחפשים מחשב טוב למשחקים, תוכנות קצת יותר כבדות לעריכת תמונות, סאונד ו-וידאו? כדאי שתחפשו מחשב "אמיתי" בתקציב גבוה יותר.

  • עוד באותו נושא:
  • מחשב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully