וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"כוכב הגיהנום": אוקיינוסים של לבה ושנה שנמשכת 18 שעות

עודכן לאחרונה: 19.12.2022 / 8:45

מדידות חדשות שהתפרסמו ב-"נייצ'ר אסטרונומי" מגלות כיצד הכוכב שהפך לאוקיינוס של לבה רותחת ולכן זכה לשם "כוכב הגיהנום" הגיע למצב שהטמפרטורה בו היא מזג אוויר נעים של 2,300 מעלות צלסיוס

55 Cancri, "כוכב הגיהנום". NASA,
55 Cancri, "כוכב הגיהנום"/NASA

מחקר חדש שהתפרסם ב-"נייצ'ר אסטרונומי" מגלה עוד טפח מהכוכב שזכה לשם החיבה "כוכב הגיהנום" בשם מראהו, ומסביר איך כוכב ה-"סופר ארץ" הפך להיות כדור גדול של לבה לוהטת. הכוכב הידוע גם כ-"55 Cancri e", סובב בקרבה כה גבוהה לשמש שלו, עד כי שנה שלנו (הקפה סביב השמש) נמשכת שם רק 18 שעות, ואילו פני השטח שלו כה לוהטים עד שהם הפכו לאוקיינוס של לבה.

מדידות חדשות ומדוייקות של השמש של "כוכב הגיהנום", שזכתה לשם "קופרניקוס", מראות כי המסלול של הכוכב הרותח הוא פי 70 קרוב יותר לשמש שלו מאשר כדור הארץ סובב את השמש שלנו - מה שאחראי לטמפרטורות הנינוחות של 2,300 מעלות צלסיוס (או 2573 קלווין) על פני הכוכב.

על אף ש-"כוכב הגיהנום" המוכר גם בשם "ג'נסן" תמיד היה חם, תנאי הלבה הרותחת על פניו נוצרו ככל הנראה ממשיכה של הכוכב לכיוון המשווני של השמש שלו, ביחסי כוח משיכה בין קופרניקוס והכוכבים האחים שלו - שכן המערכת של "ג'נסן" היא אחת המערכות מרובות הכוכבים שנתגלו אי פעם. עוד סבורים החוקרים כי בשל הטמפרטורות הרותחות שבו, אין סיכוי שהתפתחו בו חיים.

המקרה הייחודי של ג'נסן, שכן הוא גם הכוכב הראשון שהתגלה בעל הקפה קצרה במיוחד ("שנה" של 18 שעות), משמש את המדענים ללמוד עוד על היווצרותם של כוכבים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully