וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

במטאוריט עצום שנחת באפריקה התגלו 2 מינרלים מכוכב אחר

עודכן לאחרונה: 28.12.2022 / 10:35

במטאוריט עצום של 15 טון שנחת בסומלה לפני כשנתיים, התגלו שתי מתכות חדשות "חייזריות" - כלומר שאינן נמצאות באופן טבעי על כדור הארץ. גיאולוגית חלל ותיקה זכתה בכבוד שאחד המינרלים ייקרא על שמה

המטאוריט שהתגלה באפריקה. Nick Gessler/Duke University,
המטאוריט שהתגלה באפריקה/Nick Gessler/Duke University

במטאוריט עצום (15 טון משקלו) שנחת באפריקה, התגלו שני מינרלים שלא נראו לפני כן על כדור הארץ. המטאוריט, התשיעי בגודלו שהתגלה מעולם, התגלה בסומליה, ב-2020, כך נמסר בהודעה לעיתונות מטעם אוניברסיטת אלברטה.

המינרלים נמצאו על ידי פרופ' כריס הרד, אוצר אוסף המטאוריטים של האוניברסיטה וחבר המחלקה למדעי כדור הארץ והאטמוספירה באוניברסיטה, שקיבל דוגמאות לסיווג שנחתכו מהמטאוריט. הרד שם לב לחלקיקים מוזרים במיקרוסקופ, אותם לא הצליח לזהות. הרד פנה לעמיתו, אנדרו לוקוק, ראש המעבדה לבחינה מיקרוסקופית אלקטרונית שם. לוקוק, המתמחה בתיאור רכיבים חדשים, ערך כמה בדיקות וחזר לעמיתו עם תשובה: "יש לך לפחות שני מינרלים חדשים שם", ציין הרד בהודעה.

אסטרואיד חולף ליד כדור הארץ. ShutterStock
הגיע אלינו מכוכב אחר. הדמיה/ShutterStock

המהירות שבה זוהו החומרים החדשים, התאפשר הודות לפיתוח וסינתזה של של מינרלים מלאכותיים, מה שהקל על הזיהוי של החומרים ה-"טבעיים" מהמטאוריט, על ידי השוואה לחומרים דומים שנוצרו בידי אדם .

מינרל אחד זכה לשם "אלהלייט", על שם המטאוריט בו התגלה, שזכה לכינוי "אל עלי". המינרל השני זכה לשם אלקינסטנטונייט, על שמה של לינדי אלקינס-טאנטון, סגנית הנשיא של יוזמת המדעים הבינכוכביים באוניברסיטת אריזונה. אלקינס-טאנטון היא פרופסורית בריג'נטס והחוקרת הראשית של נאס"א במשימת "פסייכי" - משימת מחקר לאסטרואיד עשיר במינרלים בין מאדים לצדק. הרד בהודעתו העלה על נס את הישגיה של עמיתתו, וציין כי "היה זה הגיוני לקרוא למינרל על שמה, ולהכיר בתרומתה למדע", אמר הרד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully