וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הלילה: לוויין של נאס"א יתרסק על כדור הארץ

עודכן לאחרונה: 8.1.2023 / 14:54

לוויין מדידה ישן של נאס"א שיצא מפעולה בשנת 2005, עתיד הלילה להתרסק על כדור הארץ. נאס"א סבורים שהסכנה לבני אדם נמוכה, אבל ההערכה היא שלא כל חלקי הלוויין יישרפו בעת הכניסה חזרה לאטמוספירה

ERBS satellite. NASA,
ERBS satellite/NASA

לוויין מושבת של נאס"א עתיד להיכנס הלילה (אור ליום שני, שעון ישראל) לאטמוספירה. לפי הערכות של צבא ארצות הברית, הלוויין, ששוקל 2,450 קילוגרמים יתרסק על כדור הארץ בערך בשעה 1:40 לפנות בוקר לפי שעוננו, או שש וארבעים בערב לפי שעון החוף המזרחי, אלא שזוהי הערכה גסה בלבד, והיא עשויה להשתנות בטווח של 17 שעות לכאן או לכאן.

לוויין ERBS (ראשי תיבות של "לוויין תקציבי למדידת קרינת כדור הארץ"), הוא כבר זקן מאוד בשנות לוויינים. הלוויין בן 38, ועבר כבר מזמן את תוחלת החיים המקורית הצפויה שלו של שנתיים וחצי. הוא היה חלק ממשימה של שלושה לוויינים ששוגרו למסלול ב-1984, וצוידו במכשירים שמדדו איך כדור הארץ שלנו סופג ופולט קרינה. הוא פעל עד שנת 2005, עד שהפסיק לפעול והפך לגרוטאה בחלל, והחל להימשך בחזרה אל כדור הארץ והלילה הוא עתיד לסיים סופית את חייו בהתרסקות אל תוך האטמוספירה.

כדור הארץ. NASA, אתר רשמי
יתרסק על כדור הארץ בערך בשעה 1:40 לפנות בוקר לפי שעוננו/אתר רשמי, NASA

ההערכה היא שמרבית גוף הלוויין יישרף באטמוספירה, אבל חלקים ממנו עשויים לשרוד את הכניסה, ציינו אנשי נאס"א. להערכתם הסכנה לבני אדם היא נמוכה מאוד, אבל הסיכוי להיפגע מחלק שיגיע לקרקע אחרי שלא נשרף עומד על 1 ל-9,400.

ERBS הוא לא פסולת החלל הראשונה שנוחתת לנו בחזרה על הראש. ב-2022, 21 מטרים מעוקבים של ליבות הרקטה 5B הסינית נפלו בחזרה אל כדור הארץ בנפילה חופשית (בניגוד לנחיתה מבוקרת), אחרי שהיוו חלק משיגור תחנת החלל הסינית, עניין שהיווה מוקד לביקורת בקהילת החלל הבינלאומית. ERBS הוא תזכורת לא נעימה לכמות פסולת החלל שמרחפת לה מעל כדור הארץ, ועד כמה היא עלולה להיות מסוכנת - במיוחד לאור בולמוס שיגור הלוויינים הנוכחי, בפרויקטים כדוגמת Starlink ואחרים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully