וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מאילון מאסק לביטקוין: 5 נקודות המפנה בשנה החולפת בעולם הטק

שי נחמן, בשיתוף "הטכנולוגית", חטיבת הטכנולוגיה של בנק הפועלים

16.1.2023 / 9:48

ענקיות הטכנולוגיה והקריפטו מתרסקות, הבינה המלאכותית הופכת לכלי שימושי - ואילון מאסק לא מפסיק להטריל את כולם

אילון מאסק. Win McNamee, GettyImages
אילון מאסק/GettyImages, Win McNamee

אין ספק ש-2022 היא השנה שבה מודלי ה-AI עשו את דריסת הרגל הראשונה שלהם כיכולת גלויה, ציבורית ושימושית לכל אדם בעולם (עם חיבור תקין לאינטרנט). זה התחיל עם פתיחתו של Dall-E בלי רשימות המתנה, לכל מי שרוצה לייצר תמונה בכל סגנון (שאיתו הגיעו גם מידג'רני וסטייבל דיפיוז'ין), המשיך בהשקת ה-Co-Pilot שחולל מהפכה בעולם פיתוח התוכנה (וגם אין סוף ויכוחים ודיונים משפטיים על זכויות יוצרים) והוביל לבום הגדול - ChatGPT.

חוץ מהיכולות המופלאות שלו לייצר טקסטים, לכתוב קוד ואפילו סתם לתת עצות - הוא מהווה איום אמיתי על המונופול של עידן האינטרנט - מנוע החיפוש הפופולרי גוגל - שאנשיו גם עומלים על שלל פרויקטים בתחום. שאלת השאלות היא: האם אנשים בתחומי היצירה יצטרכו למצוא עבודה חדשה או לפחות ללמוד כישורים חדשים?

גל הפיטורים הגדול מגיע לביג-טק

עד לשבועות האחרונים של השנה, חברות הטכנולוגיה הגדולות המשיכו להודיע על עוד ועוד פיטורים בהיקפים רחבים, גם בקרב צוותי הפיתוח. פרויקטים נסגרו, פיצ'רים הושבתו ותוכניות רבות על עתיד הפלטפורמות נותרו לוט בערפל. זה התחיל בסטארטאפים אבל הגיע לחברות הגדולות: אמזון הודיעה השנה על פיטורים של כ-10,000 עובדים, גוגל מתכננת לפטר כ-6% מכוח האדם שלה לקראת 2023 וגם מטא הודיעה על כוונתה לפטר כ-11,000 עובדים, המהווים לא פחות מ-13% מכוח האדם שלה.
הגורם המרכזי לגל הזה הוא החשש ממיתון כבד בארצות הברית, שיפגע קשות בתקציבי הפרסום (הנתח המרכזי בהכנסות). חברות רבות נוספות נערכות לצמצום והתייעלות, ביחס לתקופת "הכסף הזול" (שנבעה משילוב של ריבית נמוכה והדפסת כסף בשיעורים גבוהים). בתקופה זו גויסו עובדים רבים וחולקו חבילות הטבות מרחיקות לכת.

אילון מאסק קנה צעצוע חדש

בכנות: התלבטותו של מאסק אם לקנות או לא לקנות את טוויטר נראתה יותר כמו משחק "אן דן דינו" או הטלת מטבע - ובטח לא החלטה עסקית מושכלת. במשך חודשים מאסק שיגע את העולם וגרף כותרות. "האם הוא בכלל מעוניין לקנות את טוויטר?", תהו רבים בעקבות התבטאויותיו המשונות לאורך החודשים האחרונים.

גם אחרי שכבר הכריז על הרכישה, והתנאים לעסקה נסגרו רשמית, עדיין עבר המיליארדר המפוזר שלב ארוך של "התלבטויות", עד שלבסוף התרצה, כי הבין שחזרה מההסכם תעלה לו ביוקר. ואז מאסק נכנס לטוויטר וכרגלו, החל לעשות בלגן. יש שקראו לזה "מהפכה ניהולית" בניסיון לייעל את הרשת החברתית הכושלת, ויש שסברו שהבחור התחלק על השכל כשהחליט לפטר אלפי עובדים באימייל משעשע (לטעמו), ואז להתחנן בפני חלקם שיחזרו לעבוד ולעשות סדר שוב במערכות. האם כדאי להמר נגד הגאון המיוחד, או שגם הפעם יצליח להפוך את הרכש החדש לעסק משגשג?

בועת הקריפטו מתפוצצת בעקבות תרמית

בעוד כמה עשרות שנים יוכל סם בנקמן-פריד לספר לנכדיו איך הוא הצליח לעבוד על כולם. צריך יותר ממספר שורות כדי לספר על התרמית הענקית שאשף הקריפטו מואשם שארגן, ושהובילה לקריסת בורסת ה- FTXהגדולה לפני כמה חודשים, לצד קריסתם של מטבעות קריפטו אחרים שהושפעו ממנה.
בראיון שהעניק בנקמן-פריד לאחר הקריסה, שאלו אותו מדוע פיזר הבטחות והציג את עצמו כפילנתרופ צנוע ואת הרעיון שלו כאוטופי על סף הנדבני. הוא לא היסס לרגע, וברוב חוצפתו אמר שכל האמירות הללו היו "שקרים לצורכי שיווק בלבד". הקריסה הזו והתרמית שמאחוריה פוגעת קשות באמינות של מטבעות הקריפטו והתעשייה הנלווית. לראייה: שער הביטקוין, התנודתי גם כך, ירד מתחילת השנה בשיעור של כ-65%. האם הוא יעלה בחזרה?

מטענים אחידים לכולם!

כמה פעמים קרה לכם שהגעתם למשרד, ביקשתם מטען ואמרו לכם "מצטער, יש לי רק לאייפון"? במשרדי שלטונות האיחוד האירופי זה כנראה קורה פעם ביום (והם גם רוצים לצמצם פסולת אלקטרונית), ולכן החליטו שהחל משנת 2024 חיבור USB Type C יהפוך לסטנדרט מחייב למכשירים אלקטרוניים שונים כמו סמארטפונים, טאבלטים, אוזניות ועוד.

יוזמה זו מהווה כמובן מכה לא פשוטה לחברת אפל, שתצטרך לראשונה ליישר קו עם תעשיית האלקטרוניקה העולמית, וככל הנראה תשנה את השקע באייפונים שישווקו בכל העולם.

יש אירוע נוסף שאתם חושבים שפספסנו? כתבו לנו בתגובות בפורטל!

שי נחמן הוא Tech tribe lead של פלטפורמת אינטראקציות בנקאי, הטכנלוגית, בנק הפועלים

מתוך CodeReview - מגזין החטיבה הטכנולוגית של בנק הפועלים

שי נחמן, בשיתוף "הטכנולוגית", חטיבת הטכנולוגיה של בנק הפועלים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully