הכי רחוק אי פעם: נקלטו אותות רדיו מגלקסיה במרחק של 9 מיליארד שנות אור

עודכן לאחרונה: 23.1.2023 / 17:39

מי משגר מעומק החלל אותות לכיוון כדור הארץ? מדענים הצליחו לקלוט באמצעות טסלקופ ענק אות רדיו מעומק החלל - מהתקופה בה היקום היה בן 4.9 מיליארד שנים. "זה שווה ערך למבט של 8.8 מיליארד שנים אחורה בזמן"

הטלסקופ Metrewave. אתר רשמי, Metrewave,
הטלסקופ Metrewave בהודו/אתר רשמי, Metrewave

מדענים הצליחו לקלוט אות רדיו מגלקסיה במרחק של כ-8.8 מיליארד שנות אור מכדור הארץ - כך עולה מדיווח בכתב העת המדעי Monthly Notices of the Royal Astronomical Society. לא מדובר בחוצנים שמנסים לתקשר איתנו, אך זו הפעם הראשונה בהיסטוריה שאות רדיו נקלט במרחק רב כל כך.

לפי הפרסום, האות נקלט בעזרת טלסקופ הרדיו הענק Metrewave, שנמצא במצפה הכוכבים בהודו, ויאפשר לחקור את האבולוציה של כוכבים וגלקסיות בעומק החלל, בתקופה שבה היקום היה רק בן 4.9 מיליארד שנה.

"גלקסיה פולטת סוגים שונים של אותות רדיו. עד עכשיו, ניתן היה ללכוד את האות המסוים הזה רק מגלקסיה בקרבת מקום, מה שמגביל את הידע שלנו לגלקסיות הקרובות יותר לכדור הארץ", אמר ארנאב צ'קרבורטי, קוסמולוג ומחבר שותף של המחקר על הגילוי. עוד הוסיף: "זה שווה ערך למבט של 8.8 מיליארד שנים אחורה בזמן".

אז איך החוקים הצליחו לזהות את האות ממרחק עצום כל כך? צ'קרבורטי הסביר כי אות הרדיו נקלט בטלסקופ אחרי שעבר עידוש כבידתי (Gravitational lens) - מצב המאפשר להשתמש בגופים בעלי מסה גדולה, כמו כוכבים ואפילו גלקסיות, כעדשה המרכזת קרניים ממקורות רחוקים וממקדת אותם עלינו. למעשה, זהו האמצעי הטוב ביותר שלנו להבין כיצד נוצרים כוכבים בגלקסיות שונות.