אל תפספסו: כוכב נדיר יופיע השבוע בשמיים - ובפעם האחרונה

עודכן לאחרונה: 29.1.2023 / 10:41

אירוע נדיר: כוכב שביט שלא נראה כאן כ-50 אלף שנה יתקרב לכדור הארץ ב-1 בפברואר. איך תוכלו לצפות בו וממה כדאי להימנע? הנה כל הפרטים שאתם צריכים לדעת

כוכב השביט C/2022 E3 ZTF. NASA/Dan Bartlett,
כוכב השביט C/2022 E3 ZTF/NASA/Dan Bartlett

כוכב השביט C/2022 E3 שלא נראה כאן עשרות אלפי שנים יגיע למרחק בטוח מאיתנו בלילה שבין ה-1 ל-2 בפברואר וייראה בחצי הכדור הצפוני. זהו הביקור הראשון של הכוכב סמוך לכדור הארץ מאז עידן האבן (עידן ממושך בן מיליוני שנים, שהסתיים בערך לפני 4,000 שנה עם כניסת עידן הברונזה) ושלא נראה כאן 50,000 שנים. ייתכן ולא יהיה ניתן לצפות בכוכב ללא ציוד מתאים, וכאשר השביט יחלוף על פנינו הוא יופיע כמו כתם זוהר שעשוי לפזר את האור והאבק שלו סביבו. כמו כן, אם מזג האוויר החורפי הצפוי לא ישבש את התוכניות, מומלץ להגיע למקום חשוך ככל שניתן, ללא "זיהום אור", ולהביט לכיוון כוכב הצפון.

עם זאת, השתדלו לא לפספס אותו, כי הוא לא יבוא לבקר שוב אלא בעוד אלף שנה, ויש המעריכים שלפי המסלול שלו, זהו יהיה ביקורו היחיד בקרבתנו. C/2022 E3 הגיע לנקודה הקרובה ביותר שלו לשמש השבוע, ב-12 בינואר, ויגיע לנקודה הקרובה ביותר שלו לכדור הארץ ב-1 בפברואר, מרחק של 42 מיליון קילומטר מאיתנו.

לפי נאס"א הזמן הטוב ביותר לצפות בשביט הוא לפנות בוקר. צלם חלל אחד השתמש בתמונה מרהיבה של C/2022 E3 הירקרק לטובת ברכת השנה החדשה שלו וציין שניתן לראות הגרעין של השביט (שמוערך בכ-4.5 ק"מ בלבד) מוקף הילה ירקרקה, ושובל האבק החום שהוא גורר אחריו - הכל צולם בעזרת ציוד ייעודי לצילומי חלל.

C/2022 E3 כפי שמעיד שמו, הוא תגלית חדשה יחסית, בקושי בת שנה. הוא התגלה ב-2 במרץ 2022 על ידי האסטרונומים פרנק מסי וברייס בולין, במצפה פאלומר בדרום קליפורניה. בתחילה הוא סווג כאסטרואיד בשל עוצמת ההארה הנמוכה שלו. בעת גילויו C/2022 E3 היה 643 מיליון קילומטר מהשמש, במסלול הפנימי של צדק.

• עוד באותו נושא:
  • שביט