האם ליבת כדור הארץ חדלה מסיבובה? מדענים טוענים שכן

1.2.2023 / 0:36

מחקר שפורסם השבוע בידי שני מדענים מאוניברסיטת פקינג שניתחו נתונים ססמוגרפיים, טוען כי ליבת כדור הארץ חדלה מסיבובה ועשויה אף לשנות כיוון. מדען אחר סבור שהמסקנה נמהרת במקצת

ליבת כדור הארץ. ShutterStock
ליבת כדור הארץ/ShutterStock

מחקר חדש של שני מדענים סיניים טוען כי הסיבוב של ליבת כדור הארץ נעצר, והיא עשויה אף להתחיל להסתובב בכיוון הנגדי. ברם, הדבר בכל מקרה, לא מהווה סכנה לנו, היושבים על פני הכדור.

הנה ההסבר: כדור הארץ, כזכור, מורכב מכמה חלקים: הקרום החיצוני, שהוא החלק עליו אנחנו חיים, המעטפת (שמורכבת משתי שכבות: פנימית וחיצונית), וליבת כדור הארץ או הגלעין, שמורכב גם הוא מגרעין חיצוני נוזלי העשוי לבה, העוטף גרעין (או ליבה) פנימית מוצקה העשויה ניקל וברזל. הליבה הפנימית, נמצאת כ-5,000 קילומטר מתחת לפני האדמה, ומהווה בערך שליש מהמאסה של כדור הארץ בכללותו.

במחקר שפורסם השבוע ב-"נייצ'ר גיאוסיינס", יי יאנג ושיאדונג סונג, שני חוקרים מאוניברסיטת פקינג, חקרו גלים סיסמוגרפיים מרעידות אדמה שחלפו דרך ליבת כדור הארץ במסלולים דומים מאז 1960, כדי להחליט באיזו מהירות מסתובבת ליבת כדור הארץ (שמסתובבת, יש לציין, במהירות שונה מזו של הכדור כולו בחלל).

כדור הארץ מהחלל - כפי שצולם ע"י נאס"א. 24K-Production, ShutterStock
הליבה הפנימית מהווה בערך שליש מהמאסה של כדור הארץ בכללותו/ShutterStock, 24K-Production

לטענת הסינים, רישומים סייסמוגרפיים מאז 2009, הפסיקו להראות שינויים משמעותיים, מה שהוביל אותם למסקנה כי ליבת כדור הארץ עצרה מסיבובה כמעט לחלוטין. תנועת הליבה הפנימית מושפעת משדות מגנטיים שיוצרת הליבה החיצונית, ומאוזנת בידי כוחות כבידה של מעטפת כדור הארץ.

יחד עם זאת, לא כולם מסכימים עם המסקנה של הסינים. הרווג'ה טלקיק, גיאופיזיקאי מהאוניברסיטה האוסטרלית הלאומית המתמחה בחקר סייסמוגרפי של פנים כדור הארץ, טוען כי הליבה הפנימית לא עצרה לחלוטין. ממצאי המחקר, לדעתו, מצביעים פשוט על כך שכעת מהירות הסיבוב של הליבה נמצאת בסנכרון טוב יותר עם שאר הכדור מאשר בעשור שעבר, שאז היא הסתובבה מעט מהר יותר. "לא מדובר בקטסטרופה", פוסק הגיאופיזיקאי בתשובה לשאלת רשת החדשות CNN.

סונג ויאנג טוענים שבהסתמך על חישוביהם, חוסר איזון קל בשדות הכבידה והאלקטרומגנטיים יכול להאט ואף להפוך את כיוון הסיבוב של הליבה, והם מאמינים שמדובר במחזור שחוזר על עצמו כל שבעים שנה. טלקיק לא חולק על הממצאים של הסינים וניתוח המידע, אך יחד עם זאת הוא אומר שיש "לשקול בזהירות" את מסקנותיהם, ושמדידה מדוייקת יותר נדרשת כדי לפתור את התעלומה. "מושאי המחקר קבורים אלפי קילומטרים מתחת לרגלינו", הוא מזכיר. "אנחנו עדיין בשלב הגילוי", אומר טלקיק.

• עוד באותו נושא:
  • כדור הארץ