וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סערה משונה מתרחשת בקוטב הצפוני של השמש

עודכן לאחרונה: 12.2.2023 / 10:43

אסטרופיזיקאים המתמחים בתנודות מזג האוויר על השמש מדווחים על תעלומה: סערה של פלזמה השתחררה מפני השמש ומקיפה את הקוטב הצפוני שלה - ומדובר באירוע חריג במיוחד

מאסה גדולה של פלזמה סולארית השתחררה מפני השמש, ומקיפה את הקוטב הצפוני שלה בסוג של סופה סולארית - אבל למדענים אין הסבר מדוע זה קרה. טמיט'ה סקוב, שמקצועה הוא "חזאית חלל", צייצה ושיתפה וידאו של הסערה, כפי שצולמה על ידי מצפה השמש של נאס"א.

סקוט מקינטוש, פיזיקאי שמש וסגן מנהל המרכז הלאומי למחקר אטמוספרי בבולדר קולרדו אמר לאתר Space.com כי הוא מעולם לא נתקל בסערה כזו, ומשהו מוזר מתרחש בקו רוחב 55 מעלות של השמש - שמתאפיין בתנודות מחזוריות במחזור של 11 שנים, של "גאות" ו-"שפל" בפעילות סולארית. הסערה הנוכחית חורגת מהמחזור המקובל והמוכר.

מה שכן ידוע למדענים הוא שיש קשר להיפוך השדה המגנטי שמתרחש בכל מחזור שמש, אבל כיום אין להם ידע מה גורם לאותו מחזור להתרחש. כל מחזור מתהווה בקו רוחב 55 ונע אל עבר הקטבים, הסביר מקינטוש. אבל השאלה הגדולה שטרם נפתרה היא - למה זה קורה. חלק מהבעייתיות היא היכולת המוגבלת שלנו לצפות בשמש, שכן אנחנו מוגבלים בצפיה לפי המישור הפלנטרי, והמיקום היחסי שלנו על כדור הארץ ביחס לשמש, מה שמקשה עלינו לראות מה קורה בקטבים של הכוכב שסביבו אנו נעים.

משימת הלוויין הסולארי של סוכנות החלל האירופית עשוי לשפוך אור על התופעה המשונה, שכן הוא יצפה בשמש שלנו מסביבות כוכב חמה, שלו יש הטייה של 33 מעלות במישור הפלנטרי לעומת כדור הארץ, וגם הוא לא בטוח שיפתור את התעלומה.

  • עוד באותו נושא:
  • שמש
  • חלל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully