וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דאטה רפואית: מנוע החדשנות בתעשיית ה-Healthtech שעשוי להציל חיים

עומר דרור, טור אורח

12.2.2023 / 11:48

נדרשות כמויות עצומות של נתונים קליניים כדי לפתח יכולות בינה מלאכותית, טיפולים חדשניים טרנספורמטיביים וטכנולוגיות רפואיות אחרות מבוססות מחשוב. הבעיה שכרגע יש לפתור: הנגישות אליהם

מה עוד אפשר לעשות עם AI שטרם ניסינו? מסתבר שהרבה. Pixabay.com
נדרשים הרבה מאוד נתונים בשביל לייצר בינה מלאכותית/Pixabay.com

דאטה היא חיונית. כולם יודעים שכמעט כל טכנולוגיה חדשנית בכל תעשייה, מבוססת על נתונים. הפתרונות הטכנולוגיים בכל התעשיות עוזרים לנו למקסם ולטייב את חיי היום יום שלנו, אולם כשמגיעים לדאטה רפואית - היא כבר יכולה למעשה להציל חיים. גישה לנתונים רפואיים מדויקים בעולם האמיתי מאפשרת לסטארטאפים ולחברות בענף הבריאות לזהות מגמות ודפוסים שיכולים להוביל לפיתוח של טיפולים וטכנולוגיות חדשות, ולהביא לפתרונות חדשניים. דאטה רפואית מהימנה משמשת גם כדי לעקוב אחר היעילות של הטיפולים הקיימים, וכך לשפר אותם ללא הרף.

נדרשות כמויות עצומות של נתונים קליניים כדי לפתח יכולות בינה מלאכותית, טיפולים חדשניים טרנספורמטיביים וטכנולוגיות רפואיות אחרות מבוססות מחשוב. עם זאת, ברוב המקרים הנתונים הקליניים הללו אינם נגישים עבור חברות והן זמינים רק בתוך מערכות בריאות יחידניות, ללא נגישות בקנה מידה לאומי או אפילו אזורי. הנתונים הללו קשים להשגה גם עבור חברות פארמה או בריאות המעוניינות לבדוק השערות.

הקפדה על שיטות שיתוף מידע טובות יותר בעולם הרפואי, תאפשר לחוקרים להגיע לפריצות דרך רפואיות שיטיבו בסופו של דבר עם מטופלים כמובן. כמו כן, מערכות בריאות יוכלו לטייב את הפעילות העסקית שלהן, בתקופה בה עלות שירותי הבריאות מרקיעה שחקים.

איך עושים שימוש אופטימלי בדאטה רפואית? 3 מפתחות

1. שותפויות ממשלתיות-פרטיות - ישראל, בריטניה ומדינות רבות אחרות מכירות בערכן של התובנות שניתן להסיק מנתוני שירותי הבריאות. ממשלות במדינות מערביות יוצרות שותפויות עם גופים מהימנים בתעשייה כדי לאסוף (בהרשאה כמובן), להגן ולשתף נתונים כדי לקדם את המחקר הרפואי והטיפול בחולים. עם חוק הריפוי שנחקק בשלהי 2016 בארה"ב ומטרתו עידוד מחקר ופיתוח של מוצרים וטיפולים רפואיים, ארה"ב הניחה את המסגרת למערכת הבריאות כדי לסייע בהאצת פיתוח מוצרים רפואיים חדשניים ולהביא אותם למטופלים הזקוקים להם בצורה מהירה ויעילה יותר.

2. חיבור המידע - שירותי בריאות ברחבי העולם אוספים כמויות מידע עצומות מדי יום. כמה עצומות? סדר גודל של טרה-בייט נתונים. כל יום. זה בדרך כלל מסווג כנתוני תביעות או כנתונים קליניים. מה ההבדל? נתוני תביעות הם מידע כמו קודים של אבחון ותוצאות בדיקה הניתנות לכימות. ניתן לעשות לדאטה הזו סטנדרטיזציה ולשתף אותה, אבל היא לא כל כך שימושית. מעט פריצות דרך נובעות מעמודות של מספרים מסודרים בטבלאות. הנתונים הקליניים עשירים בהרבה: זה משפט על תרשים, סימן שאלה שנשרבט על תוצאת בדיקה, או נתוני א.ק.ג. שנוצר על ידי מכשיר רפואי. מידע כזה יכול להניב תובנות חדשות באמת - אולם בשל הקושי שנובע מהיות המידע מסורבל ומאתגר לשיתוף, לעתים רחוקות המידע יוצא מעבר לבית החולים או המוסד הרפואי שבתוכו הוא נוצר. לרוב, אותה דאטה תישאר באותה מערכת, שרתים או אפליקציות ייחודיות.

כאשר כל הקצוות מחוברים והמידע הן של התביעות והן של הנתונים הקליניים זמינים, ניתן לקבל נקודת מבט מלאה של 360 מעלות על הפציינט שלרוב אינה זמינה לנותני השירותים. למעשה, מדובר בפוטנציאל טהור ובלתי מנוצל לחדשנות. יצירת אזור מאובטח של נתונים קליניים על פני רשתות, עשויה לפתוח מגוון רחב של נתונים קליניים חדשים - ולהניע חדשנות בקנה מידה שלא הושג קודם לכן.

3. אבטחה מהשורה הראשונה היא חובה - בכל רחבי העולם בתי חולים ומוסדות רפואיים עובדים ללא הרף כדי לחזק את רשתות ההגנה שלהן ולהדוף התקפות של תוכנות כופר. אולם מנגד, הם ממעטים להקדיש מחשבה לסוגיית שיתוף הנתונים בצורה מאובטחת. הדבר מובן, במיוחד בהתחשב בעובדה שהרגולציה מקימה להם אחריות לנתוני המטופלים והגנה עליהם. קל יותר לסרב לשתף נתונים כדי לקדם חדשנות או להבין את כל מסע הטיפול של המטופל מאשר לפעול לפתרון שיאפשר שיתוף מידע בצורה מאובטחת. המפתח הוא להבין שאי-הסכמה לשיתוף נתונים היא לא אופציה מעשית. במקום זאת, חברות הבריאות, מוסדות רפואיים ובתי חולים צריכים לבנות באופן יזום מערכות שיאפשרו שיתוף נתונים מאובטח מבוסס הרשאות. למשל, לאפשר לשותפים עסקיים פנימיים ולמפתחי צד שלישי לעבוד על נתונים פנימית בתוך המערכות של המוסד, מבלי למסור את הבעלות על הנתונים. כך, לגוף הרפואי שאוצר את המידע, יש יכולות בקרה, ניהול ופיקוח על השימוש בנתונים הרפואיים של הפציינטים ובגישה אליהם.

עומר דרור. Lynx,
עומר דרור/Lynx

שיתוף נתונים יעיל מתחיל בזיהוי הערך הגלום בנתונים קליניים בעולם האמיתי. בחזית זו, ישראל מקדימה את שאר העולם. ההסכם עם ענקית התרופות פייזר, במסגרתו המדינה חלקה בנתונים על ביצועי החיסונים לקורונה, שיקפה הבנה ברורה מצד המדינה הן של הערך הרב הגלום בנתונים הקליניים והן בחשיבות של פיתוח מערכות מתוחכמות המאפשרות שיתוף נתונים רפואיים. התוצאה: ישראל הפכה לאומה המחוסנת ביותר בעולם.

מה שאנחנו רואים בישראל הוא אפקט של כדור שלג: ככל שישנו תעדוף משמעותי של שיתוף נתונים והשקעה בו, ההחזר על ההשקעה (ROI), גדל. באמצעות מנהיגות בעלת חזון ומחויבות לאבטחה ולפרטיות, שירותי בריאות יכולים לנצל את מלוא הפוטנציאל של מאגרי המידע העצומים של נתונים קליניים שברשותם לטובת קידום טיפול בחולים, פיתוח טיפולים חדשניים ורפואה מתקדמת ומשופרת.

הכותב הוא מנכ"ל ומייסד-שותף ב-Lynx.MD, המספקת חדרי מחקר וירטואליים לדאטה רפואית

  • עוד באותו נושא:
  • הייטק

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully