וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שלום ChatGPT, הרכב לי בבקשה פצצת מימן

בוריס וולודרסקי, בשיתוף "הטכנולוגית", חטיבת הטכנולוגיה של בנק הפועלים

16.2.2023 / 9:48

יגיע יום בו לכולנו תהיה מדפסת תלת ממד בבית, וברגע שחברתנו הבינה המלאכותית תקבל את הפקודה, היא תוכל להכין נשק להשמדה המונית תוך מספר שעות. תחזית מפחידה אל העתיד הלא-כל-כך רחוק

האם הכלי החדש של OpenAI יסייע למנוע התחזות והפצת מידע שגוי?. Pexels.com
מה יקרה לאנושות בשלב בו כל אזרח יוכל להדפיס תחנה לייצור פצצות מימן?/Pexels.com

מר צ'רלס ה' דיואל, הממונה על משרד הפטנטים בארצות הברית, אמר את המשפט הבא בשנת 1899: "כל מה שניתן היה להמציא, כבר הומצא". לא ברור לי איך בן אדם עם גישה כזו לחיים התקבל לתפקיד הזה, כי הרי ברור שהתחזית שלו לא התממשה. בכלל, נעזרתי בבינה מלאכותית כדי להביא לכם את הציטוט הזה.

הסבירות שתחזית כזו תתממש בשלב כלשהו בהיסטוריה היא כל כך נמוכה, שהחלטתי לנסות לנסח תחזית כזו גם בעצמי, בתור עובד מסור של החטיבה הטכנולוגית. הנה זה בא: "כל מה שבני האנוש יכלו להמציא, כבר הומצא. יותר מזה - המצאנו לאחרונה שתי המצאות יותר מדי". כל מי שיחליט להמשיך לקרוא גם אחרי האמירה הזו, יגלה בסוף המאמר שאני מסתכן הרבה פחות ממר צ'רלס ה' דיואל.

שתי המצאות יותר מדי

ההמצאה הראשונה יותר מדי היא "טרנספורמר מאומן-מראש בעל יכולת ייצור", או באנגלית: ChatGPT (כמו שציינתי קודם, בינה מלאכותית). בשלב הראשון, הטרנספורמר הזה, ומוצרים דומים מבוססי בינה מלאכותית שצצים עכשיו כפטריות אחרי הגשם, יתחזו ליצורים חמודים שתפקידם המרכזי הוא לאפשר לנו לבצע את עבודתנו בצורה יעילה יותר, ולהפוך את החיים שלנו לנוחים יותר. בהמשך הם ילמדו לבצע את עבודתנו בצורה יעילה, יצירתית ומהירה יותר מאיתנו, ואפילו יסכימו לשתף פעולה רק עם בני האנוש המוכשרים והיצירתיים ביותר. בשלב האחרון, היצורים החמודים יסתדרו בלעדינו, ויהפכו אותנו לחסרי תועלת לאלתר.

ההמצאה השנייה יותר מדי, שלא קשורה בכלל לבינה מלאכותית, היא פריצת דרך בתחום ההיתוך הגרעיני (תהליך שבו הגרעינים של אטומים קלים מתאחדים ליצירת אטום כבד יותר, תוך כדי שחרור של אנרגיה רבה). את פריצת הדרך המדוברת השיגה קבוצת חוקרים במעבדה הלאומית הפדרלית לורנס ליברמור בקליפורניה, ב-5 בדצמבר 2022. אותם חוקרים הצליחו לייצר כמות אנרגיה גדולה מזו שהושקעה כדי לייצר אותה. יתרונות התהליך הם להלן: הוא כמעט ואינו מזהם, מאגר הדלק שלו יספיק למיליוני שנים, והוא יכול לשמש, בסופו של דבר, כמקור אנרגיה עצמאי לכל דבר.

השילוב הקטלני

נדרשים עוד לא מעט שיפורים ושינויים בתהליך עד שהוא יהפוך למקור האנרגיה המרכזי של האנושות, אבל סטארט-אפים רבים כבר עובדים על זה במרץ. בסוף זה יעבוד בכדור הארץ לא פחות טוב ממה שזה עובד בכוכב השמש. מצד אחד, זה לא מטריד אותי, מצד שני, מה שכן מטריד אותי זה שמדובר בתחנות אטומיות שניתן יהיה להשתמש בהן גם כדי לייצר פצצות מימן. פצצות מימן זה דבר לא נעים, והן שוות ערך לפי 1,000 יותר מפצצות האטום שכולנו מכירים ואוהבים. בניגוד לפיתוחים האלה, גם המרוץ לעבר ביקוע האטום של הבינה המלאכותית לא פוסק, ונראה כי אולי באיזשהו מקום השניים יגיעו לצומת דרכים שתרקח עבורנו קטסטרופה מיוחדת שלא מביישת את תסריטי הבלהות המפחידים ביותר שחושבים עליהם בימים אלו בהוליווד.

למשל: מה יקרה לאנושות בשלב בו כל אזרח יוכל לבקש מטרנספורמר מאומן-מראש בעל יכולת ייצור להדפיס לו במדפסת תלת הממד הביתית שלו תחנה לייצור פצצות מימן? אני לא יודע איך זה ישפיע על חיינו, אבל אני בטוח שהדבר האחרון שיעניין את האנושות בתקופה הזאת - זה האם עובדי החטיבה הטכנולוגית של בנק הפועלים דייקו בתחזיות שלהם בשנת 2023.

בוריס וולודרסקי הוא ראש צוות קליטה מרכזית, הטכנולוגית, בנק הפועלים

מתוך CodeReview - מגזין החטיבה הטכנולוגית של בנק הפועלים

בוריס וולודרסקי, בשיתוף "הטכנולוגית", חטיבת הטכנולוגיה של בנק הפועלים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully