וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חושבים יותר מדי? כך תלמדו להתגבר על הקול הפנימי

יפעת טל, בשיתוף "הטכנולוגית", חטיבת הטכנולוגיה של בנק הפועלים

עודכן לאחרונה: 20.2.2023 / 12:11

אם גם את סובלים מחשיבת יתר שמקשה עליכם לשתף פעולה עם הקולגות שלכם בעבודה — הנה כמה טיפים שיעזרו לכם להתמודד עם החששות והפחדים

גבר מביט אל האופק. ShutterStock
חשוב להציג לאחרים את החלומות שלנו/ShutterStock

לכל אחד מאיתנו יש קול פנימי בראש, שלא מפסיק לדבר. הקול הזה בראש יכול להפוך את החיים קשים מאוד לפעמים, לרובנו. הוא יכול לגרום לנו לוותר על החלומות שלנו, על היעדים המקצועיים והאישיים שרצינו להשיג - ולפעמים אפילו להכניס אותנו למצבים של דיכאון וחרדה. מי שמכיר את התחושות שתיארתי כאן, בוודאי יודע שההתמודדות עם הקול הפנימי היא אינסופית וקשה במיוחד. אבל איך כן אפשר להקל עליה? אני רוצה לשתף אתכם בכמה תובנות שרכשתי בעבודתי בחטיבה הטכנולוגית של בנק הפועלים.

בשבועות האחרונים קראתי את הספר "הקול הפנימי" של איתן קרוס, שהוא פסיכולוג ומדען מוח אמריקאי המתמחה בשליטה במחשבות מודעות - מה שאנחנו קוראים לו "הקול הפנימי", הביקורת הפנימית, או המצפון. מדובר במרכיבים באישיות ובתודעה שלנו שיכולים להכביד מאוד על התפקוד בעבודה ובחיים האישיים. קרוס מתאר בספרו כמה דוגמאות יישומיות שעוזרות להתמודד עם המחשבות הרעות שהם מייצרים, ולנתב אותן למקום חיובי.

המפתח להתפתחות

המחשבות הרעות מגיעות אלינו בכל מיני אופנים, ולפעמים אנחנו אפילו לא מודעים לכך. "אל תעשה את זה, יצחקו עלייך, יחשבו שאתה הזוי", או למשל: "מה הטעם? זה גם ככה יהיה כישלון" ו"אני לא מסוגלת" - הם רק חלק מהמשפטים שאנחנו שומעים מהקול בראש. אתם ודאי יודעים בעצמכם שהוא יכול להיות מאוד אכזרי. בדרך כלל המשפטים האלו גם באים ברצף, ולא מניחים לנו עד שאנחנו מתייאשים ומרימים ידיים. זהו מנגנון הגנה טבעי של המוח שלנו - שחייבים ללמוד להתגבר עליו.

חייבים לזכור שהיכולת שלנו להפסיק רצף של מחשבות רעות היא חשובה מאוד, כי פידבק מהסביבה (במיוחד בסביבת העבודה הטכנולוגית שלנו) עשוי להכביד עוד יותר על מה שקורה לנו בתוך הראש. מה לעשות, כולנו עובדים עם אנשים, ולחלקם יש דעה שונה משלנו - וטוב שכך - אבל אנחנו חייבים ללמוד לדעת לקחת את הכל למקום חיובי, ולא לתת לסחרור המחשבתי להפוך כל ביקורת בונה למחשבה שלילית. כדי להגיע לתוצאות טובות ולהישגים, אנחנו חייבים לתת לעצמנו פרספקטיבה אחרת, ניטרלית או חיובית, שתעזור לנו להימנע ממחשבות לא רצויות. זה המפתח, לדבריו של קרוס, להתפתחות.

אפקט הפלצבו

את אחד מהכלים שתיאר קרוס בספרו אימצתי לעבודתי האישית. למתודה קוראים "אפקט הפלצבו", והוא העתקה מילולית של הקונספט הרפואי. אתה נותן למטופל תרופה לא אמיתית, אבל מסביר לו שהוא קיבל תרופה. עצם המחשבה על כך שהתרופה מרפאת אותו, גורמת למחלתו לפחות או לסגת, והמטופל עצמו חש טוב יותר - אף על פי שלא קיבל שום טיפול אמיתי. אפקט הפלצבו נועד להוכיח שלמצבנו התודעתי יש השפעה מכרעת על הביצועים שלנו. אני מיישמת זאת עם עצמי ועם קולגות בעבודה דרך דמיון מודרך ושאילת שאלות: מה יקרה בעולם בו לא תחששו מהביקורת העצמית? איפה אתם רואים את עצמכם בעוד כמה שנים מהיום? איך תראה העבודה והסביבה שלכם? אני משתדלת להיכנס לפרטים, ועוזרת לעצמי ולאחרים לייצר מציאות חדשה בעיני רוחם.

החיסון התודעתי המדומה הזה יוצר את אותו האפקט של תרופת פלצבו - הביקורת העצמית כאילו נעלמת, כי אתה, בעיני רוחך, כבר התגברת על המכשולים ועל כן קיבלת "חיסון" מפני הקשיים לכשיבואו בעתיד. הגעת ליעד שלך, בדרך מקוצרת אמנם, ללא קשיים ובדמיון - אבל הצלחת לגעת במה שפחדת ממנו. מכאן, יש עוד כמה כלים שצריך ליישם בדרך אל המטרה.

טיפים לשליטה על מחשבות

כדי להתקדם בכל מקום עבודה, ובמיוחד במקום כמו החטיבה הטכנולוגית של בנק הפועלים, דרושים כמה צעדים הכרחיים שיסיטו אותנו מהביקורת העצמית, ויעזרו לנו לצמוח. הנה רשימה קצרה של כלים כאלו:

1. דברו אל עצמכם בגוף שלישי

נסחו את המשפטים שלכם כך שאתם הנושא (למשל: "יפעת חושבת על פתרון"), בגוף שלישי, וכך תגרמו לריחוק מלאכותי מהסיטואציה המחשבתית שנקלעתם אליה. זה יקל על הדרך שלכם למציאת פתרונות לבעיות שמעסיקות אתכם.

2. תעדו את המחשבות הקשות שלכם

קחו מחברת או יומן וכתבו לעצמכם במשך כמה ימים את כל הביקורת העצמית שאתם מפנים אליכם. כשתסיימו תוכלו לקרוא את הרשמים בעצמכם, ולראות איך אפשר לשנות את השיח הפנימי, ובסופו של דבר גם לשחרר מהמחשבות הקשות.

3. הכירו אנשים חדשים

לרוב אנשים שהכרנו בעבר עשויים להראות לנו גרסאות ישנות יותר שלנו. אנחנו רוצים להימנע מזה, או לצרוך את הגרסה הישנה שלנו בצורה מבוקרת. לכן, חשוב להקיף את עצמנו באנשים חדשים שמייצגים עבורנו את הגרסה העדכנית ביותר שלנו. זה לא אומר שצריך לנתק קשר עם מכרים ותיקים - אלא תמיד להיות פתוחים לראות בעצמנו שינוי בעזרת סביבה חדשה.

בסיכומו של דבר, חשוב להציג לאחרים את החלומות שלנו, בלי פחד. כשנלמד לשלוט במחשבות הקשות - ונתחיל להביע את הצרכים שלנו, אחרים במקום העבודה יעזרו לנו להגיע למקומות אותם אנחנו מסמנים. אם אתם מרגישים שהמחשבות השליליות גוברות - זכרו שזה לא סוף העולם, ומחר יום חדש. בהצלחה!

יפעת טל היא Resources & Projects Integrator בחטיבה הטכנולוגית בבנק הפועלים

מתוך CodeReview - מגזין החטיבה הטכנולוגית של בנק הפועלים

יפעת טל, בשיתוף "הטכנולוגית", חטיבת הטכנולוגיה של בנק הפועלים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully