וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תאום במרחק מיליארד שנות אור: הגילוי החדש של ג'יימס ווב

עודכן לאחרונה: 16.2.2023 / 10:49

טלסקופ החלל המתקדם של נאס"א וסוכנות החלל האירופית תיעד גלקסיה ספירלית מרוחקת, בקבוצת הכוכבים הרקולס, שדומה מאוד לשביל החלב. ולמעשה, מדובר במבט לאחורה בזמן

צילום של טלסקופ החלל ג'יימס ווב. European Space Agency,
צילום של טלסקופ החלל ג'יימס ווב/European Space Agency

ממשיך לספק תמונות עוצרות נשימה: אסטרונומים בסוכנות החלל האירופית (ESA) השתמשו בטלסקופ החלל ג'יימס ווב כדי לצלם תמונה של גלקסיה ספירלית הדומה לבית שלנו, שביל החלב. מערכת הכוכבים, LEDA 2046648, נמצאת במרחק מיליארד שנות אור מאיתנו בקבוצת הכוכבים הרקולס; זו מכילה אלפי גלקסיות, טריליוני כוכבים ואינספור כוכבי לכת.

"הגלקסיה הספירלית הגדולה בבסיס תמונה זו מלווה בשפע של גלקסיות קטנות ומרוחקות יותר שנעות בין ספירלות מלאות לכתמים בהירים בלבד", נתכתב בהודעה של סוכנות החלל האירופית. "אחת מהמטרות המדעיות העיקריות של ווב היא לצפות בגלקסיות רחוקות ביקום המוקדם על מנת להבין את הפרטים של היווצרותן, האבולוציה וההרכב שלהן".

כידוע, ג'יימס ווב תוכנן ופתוח במיוחד עבור צילום באור אינפרה-אדום - כך ניתן לחדור עמוק יותר דרך ענני גז וערפיליות ולהגיע לכוכבים הרחוקים ביותר ביקום. למעשה, ככל שעצמים רחוקים יותר מאיתנו, פירושו של דבר שהאור נפלט מהם מוקדם יותר, שכן לקח לו זמן רב יותר להגיע לכדור הארץ. כך, למשל, חלק מהאובייקטים בתמונה יכולים להיות בני עד 300 מיליון שנה לאחר המפץ הגדול.

"כדי לנצל את מלוא הפוטנציאל של ווב לארכיאולוגיה של הגלקסיות, אסטרונומים ומהנדסים חייבים תחילה לכייל את המכשירים והמערכות של הטלסקופ. כל אחד מהמכשירים של ווב מכיל מערך מורכב של מראות ואלמנטים אופטיים אחרים המכוונים מחדש וממקדים את אור הכוכבים שנאסף על ידי המראה הראשית", הוסיפו בסוכנות החלל האירופית. "בהמשך הוא גם יחקור את ההרכב הכימי של אלפי גלקסיות כדי לשפוך אור על האופן שבו יסודות כבדים נוצרו ונבנו עם התפתחות הגלקסיות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully