וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פיתוח של נאס"א עוזר לטורקיה למצוא חיים מתחת להריסות באמצעות פעימות לב

עודכן לאחרונה: 19.2.2023 / 9:01

לא רק בחלל: סוכנות החלל האמריקאית העמידה את מיטב הכלים שלה - מלווייני תצפית, דרך חיישנים וציוד שפותח במעבדות שלה שיכול לאתר אפילו פעימת לב חלושה מתחת להריסות לטובת כוחות ההצלה

בווידאו: תיעוד מרחפן: ההרס במחוז האטיי בטורקיה אחרי רעידת האדמה/רויטרס

טכנולוגיה שפותחה בידי נאס"א שיכולה לזהות תנועות גוף ולו הקטנות ביותר, יעזרו לאתר ניצולים מרעידות האדמה האסוניות שפקדו את טורקיה. המכשור של סוכנות החלל מסוגל לאתר ממרחק גם תנועות גוף הקטנות ביותר, כמו נשימה רדודה או פעימות לב.

המכשירים המכונים, FINDER, משתמשים בראדאר מיקרו גלים כדי לאתר את הניצולים מתחת להריסות. סוכנות החלל האמריקאית מסרה כי המכשירים נשלחו לטורקיה בסוף השבוע שעבר, כשבוע לאחר התרחשות הרעידות, שמוטטו אלפי ביניינים בערים ובעיירות הסמוכות לגבול טורקיה-סוריה. לפי סוכנות הידיעות רויטרס, למעלה מ-41,000 קורבנות נשלו מבין ההריסות, מאז ה-6 בפברואר, כאשר שתי רעידות אדמה, בעוצמה של 7.8 ו-7.6 התרחשו.

הטכנולוגיה פותחה במעבדת ההינע הסילוני של נאס"א, לאחר רעידות אדמה הרסניות שהתרחשו בהאיטי והפכו גם למכשור מסחרי שנמכר בידי חברת SpecOps מפלורידה. זוהי רק דוגמה אחת לדרכים שבה סוכנות החלל מסייעת לטורקים. כך למשל, לוויינים של הסוכנות מצלמים תמונות של אזור האסון כדי להעריך את מידת הנזק ולכוון את כוחות ההצלה שעל הקרקע, הכל חלק ממאמץ עולמי לסייע למדינה מוכת היגון.

לווייני נאס"א נרתמו למאמצי החילוץ בטורקיה. NASA,
לוויינים של נאס"א מצלמים תמונות של אזור כדי לכוון את כוחות ההצלה שעל הקרקע/NASA

אמצעי אחר, שהותקן לפני מספר חודשים בתחנת החלל הבינלאומית הוא EMIT, חיישן שנועד במקור למדוד את הרכב האבק באטמוספירה של כדור הארץ, יכול גם לזהות התפרצויות גז ודליפות מצינורות שנקרעו על ידי רעידות האדמה.

"לבבותינו ומחשבותינו עם אלה שנפגעו באעידות האדמה בטורקיה ובסוריה", אמר מנהל נאס"א ביל נלסון בהודעה לעיתונות. "נאס"א היא העיניים שלנו בשמיים, וצוותי המומחים שלנו עובדים בחריצות כדי לספק מידע בעל ערך מצי תצפיות כדור הארץ שלנו לכוחות ההצלה שעל הקרקע", אמר נלסון.

על אף שכוחות ההצלה אינם אופטימיים לגבי הסיכויים למצוא עוד ניצולים אחרי עשרה ימים, סיפורים על אנשים שבנס שרדו תחת ההריסות עדיין צצים. כך למשל, ב-14 לחודש, תשעה ניצולים נשלו מבין ההריסות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully