מחקר חדש גילה גלקסיות רחוקות ועתיקות - שמאתגרות את המדע

עודכן לאחרונה: 23.2.2023 / 8:05

מחקר שפורסם השבוע בנייצ'ר, גילה גלקסיות עתיקות וגדולות כמו שביל החלב בצילומי החלל העמוק הראשונים של טלסקופ החלל ווב. הבעיה? קיומן מאתגר את התפיסות קיימות על היווצרות היקום

מאתגרות את המדע: הגלקסיות שצילם ג'יימס ווב. NASA, ESA, CSA, I. Labbe (Swinburne University of Technology,
מאתגרות את המדע: הגלקסיות שצילם ג'יימס ווב/NASA, ESA, CSA, I. Labbe (Swinburne University of Technology

אף אחד לא ציפה להן ובכל זאת הן כאן. ליתר דיוק - שם: גלקסיות גדולות כשביל החלב שלנו, ומלאות בכוכבים בוגרים נראות מפוזרות בצילומי חלל עמוק שצילם טלסקופ החלל ג'יימס ווב, במהלך תצפיותיו הראשוניות, והן גורמות לאסטרונומים לכאבי ראש.

הגלקסיות, המתוארות במחקר טרי שפורסם שלשום המבוסס על חבילת הפרסומים הראשונה של טלסקופ החלל החדש, נראות כנקודות אדומות מרוחקות גם לטלסקופ החדיש. אבל מניתוח האור הנפלט, האסטרונומים מעריכים שמדובר בגלקסיות זקנות מאוד: כאלה שנוצרו רק כחצי מיליון עד 700,000 שנים לאחר המפץ הגדול.

גלקסיות עתיקות שגילן קרוב לתחילת היקום ול-"תקופה האפלה" שלו (400,000 השנים הראשונות לערך), אינן נדירות. מה שלא מסתדר, הוא גודלן יוצא הדופן של הגלקסיות העתיקות, וגילם של הכוכבים שבהן, שהם זקנים מדי - התגליות האלה סותרות את התיאוריות הקיימות על ראשית היקום, ואינן תואמות את התצפיות שנעשו על ידי קודמו של ווב, טלסקופ החלל האבל.

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
וואלה! תתחברו/וואלה

בשעה שכוכבים צעירים זוהרים בכחול, כוכבים מזדקנים הולכים והופכים אדומים ככל שהם מתקדמים בהליך הבעירה וההתקררות שלהם. ההנחה המקובלת היא שגלקסיות מראשית היקום היו קטנות יחסית, והמדענים לא ציפו לגלות בהן כוכבים מבוגרים. התצפיות הנוכחיות שוברות את ההנחות הללו. כרגע המדענים בוחנים שוב את הממצאים, אבל אם אכן מדובר בגלקסיות - הדבר ידרוש חשיבה מחדש על לא מעט תיאוריות קיימות.
"הבטנו אל ימיו הראשונים של היקום בפעם הראשונה, ולא ידענו מה אנחנו עומדים למצוא", אמר בהודעה לעיתונות ג'ואל לחה, אסטרונום ואסטרופיזיקאי מאוניברסיטת פנסילבניה ומכותבי המחקר. "מסתבר שמצאנו משהו כה לא צפוי, עד שהוא יוצר בעיות למדע הקיים. הדבר מעמיד בסימן שאלה את האופן שבו הגלקסיות הראשונות נוצרו".