וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מפחדים מהמילה "בלוקצ'יין"? הנה ההסבר שחיכיתם לו

יון גירלואנצה, בשיתוף "הטכנולוגית", חטיבת הטכנולוגיה של בנק הפועלים

עודכן לאחרונה: 28.2.2023 / 14:21

שוב נקלעתם לשיחת מסדרון על טכנולוגיות הקריפטו ופחדתם להשתתף? הנה מדריך קצר בגובה העיניים שיעזור לכם להבין קצת יותר טוב על מה כולם מדברים

בלוקצ'יין. ShutterStock
בלוקצ'יין הוא סוג של מסד נתונים חדשני/ShutterStock

נתקלתי בלא מעט אנשים שמפחדים מהמונח "בלוקצ'יין", ובצדק. זוהי מילה חדשה, המזוהה עם עולמות הקריפטו (שגם ככה מרתיע רבים מאיתנו), ומאחוריה מסתתרת השיטה הטכנולוגית המורכבת שממנה כולם חוששים - אבל היא לא פחות מגאונית. אז מה אפשר לעשות עם בלוקצ'יין ואיך הוא בדיוק עובד? אני אסביר. יותר נכון, Chat GPT יסביר (עם מעט עזרה בתיקוני עברית ונוסח).

בלוקצ'יין הוא כמו מחברת שבה אפשר לרשום כל מה שאנחנו רוצים, וכל מה שנרשם בה נשמר במקום מאובטח, כמו כספת. כל מה שנרשם במחברת מצורף לקובץ מסוים במחברת, והקבצים האלו מחוברים זה לזה ליצירת בלוק. הבלוקים מצורפים זה לזה ליצירת שרשרת של רשומות מקושרות (מכאן מגיע השם - בלוקצ'יין).

למעשה, הבלוקצ'יין הוא סוג של מסד נתונים חדשני המשמש לאחסון מידע בצורה מבוזרת ובטוחה. המידע המאוחסן מתאר עסקאות פיננסיות, היסטוריית נתונים ומידע טכני נוסף. כל פעם שנוספת עסקה לבלוקצ'יין, היא מאושרת על ידי המשתתפים האחרים ברשת, והיא נוספת לבלוק הבא בשרשרת הבלוקים.

איך זה קשור לקריפטו?

כידוע לחלקנו, טכנולוגיית הבלוקצ'יין היא חלק עיקרי מעולם המטבעות הדיגיטליים כמו ביטקוין. מנגנון הבלוקצ'יין משמש את המטבעות הדיגיטליים למטרות אבטחה, כדי לוודא שהמסחר נעשה באופן חוקי, ועל מנת למנוע העברות חשודות. בנוסף, הוא משמש לשליחת עסקאות בצורה מבוזרת ובטוחה בין מבצעי העסקה, ללא צורך במתווך או בצד שלישי כלשהו. הכנסת רשומה חדשה דורשת אישור של כל המשתמשים ברשת, לכן עסקאות בבלוקצ'יין הן בטוחות יותר.

כך זה עובד: בכל פעם שאנחנו רוצים להעביר כסף ברשת הטכנולוגית, אנחנו יוצרים "בלוק" חדש בשרשרת הבלוקצ'יין. הבלוק מכיל את פרטי העסקה, והוא מצורף לכל הבלוקים הקודמים בשרשרת. כל בלוק חייב להיות מאומת על ידי רוב או כל המשתמשים ברשת, כדי לוודא את חוקיות העסקה. ככל שנוספים יותר משתתפים ברשת, כך משתפרת האמינות והבטיחות בעסקה וברשת הדיגיטלית.

חשוב לציין כי קבצי המחברת מאוחסנים במחשבים רבים ברשת, ואין אפשרות לשנות או למחוק רשומות קודמות ללא אישור של כל המשתמשים. בנוסף, כל הרשומות הן ציבוריות, על כן כולם יכולים לראות אותן. כך למעשה נחסמת האפשרות לכפות עסקאות לא חוקיות על המטבע. הביטקוין (Bitcoin) הוא דוגמה למטבע דיגיטלי שמשתמש בטכניקה הזו כדי להעביר כסף בצורה בטוחה ואנונימית. בדומה אליו, יש מטבעות אחרים להם ערכים פיננסיים שונים שנסחרים בבורסת הקריפטו, ועל חלקם בוודאי שמעתם (אית'ריום, דוג'קוין ואחרים).

בלוקצ'יין. ShutterStock
כיום, טכנולוגיית הבלוקצ'יין נמצאת בשימוש לא רק במטבעות דיגיטליים/ShutterStock

איך משתמשים בטכנולוגיה הזו?

כיום, טכנולוגיית הבלוקצ'יין נמצאת בשימוש לא רק במטבעות דיגיטליים, אלא גם בהעברת מידע מגוון, מסמכים, ריכוז של מידע אודות משתמשים וכו'. הנה שתי דוגמאות נוספות לשימוש בבלוקצ'יין:

1. העברת נתונים

פרויקטים רבים בימינו משתמשים בבלוקצ'יין כדי להעביר נתונים בצורה בטוחה. למשל, במקום להעביר תקליט של מסמך בין מפעילי מערכות, המפעילים יכולים להשתמש בבלוקצ'יין כדי להעביר את הנתונים באופן מאובטח.

2. אימות מסמכים

בלוקצ'יין יכול לשמש אותנו על מנת לזהות ולבדוק חתימת זמן של מסמכים ונתונים. זה יכול להיות שימושי לצורכי אישור זמן עבודה או למטרות משפטיות.

3. ניהול זהות דיגיטלית

ניתן להשתמש בבלוקצ'יין כדי לאבטח את קולות הבוחרים ביום הבחירות, או ליצירת מערכת מאובטחת שתאחסן מידע אישי (כמו תעודת זהות, דרכון וכו').

לסיכום, אין מה לפחד מהבלוקצ'יין. מדובר במערכת אחסון נתונים בטוחה ומבוזרת, שמשמשת לאחסון עסקאות דיגיטליות ונתונים אחרים בצורה הציבורית, הטכנולוגית והבטוחה ביותר. זה פיתוח חשוב מאוד ומשמעותי, שיכול לקדם מטרות רבות בעולם הדיגיטלי.

יון גירלואנצה הוא ארכיטקט בחטיבה הטכנולוגית של בנק הפועלים.

מתוך CodeReview - מגזין החטיבה הטכנולוגית של בנק הפועלים

יון גירלואנצה, בשיתוף "הטכנולוגית", חטיבת הטכנולוגיה של בנק הפועלים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully