וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פיתוח ישראלי - נוגדן מבוסס בינה מלאכותית למלחמה בסרטן

עודכן לאחרונה: 8.3.2023 / 10:23

החברה מתכנתת את הנוגדנים כמו תוכנת מחשב, כך שיפגעו בצורה מדויקת בגורמי המחלות, ללא נזק לרקמות בריאות. "מדובר בסוג של ננורובוטים, אשר בדומה לחלבונים טבעיים, מסוגלים להסתגל למצבים משתנים"

סרטן. ShutterStock
סרטן/ShutterStock

חברת Biolojic Design הישראלית פיתחה נוגדנים חכמים העושים שימוש בבינה מלאכותית (AI) לטיפול במחלת הסרטן. ביולוג'יק דיזיין משתמשת בטכנולוגיית הבינה המלאכותית לחיסול מחלות שונות, כמו מחלת הסרטן, כאשר לפני מספר חודשים היא החלה בניסוי בבני אדם באוסטרליה באמצעות חברת Aulos Biosciences (חברה משותף לביולוג'יק דיזיין וקרן ההון סיכון ATP). מייסד ומנכ"ל החברה הוא פרופסור ינאי עופרן.

בביולוג'יק דיזיין הבינו, שהסיבה שהתרופות המנסות לרפא את מחלת הסרטן נכשלו, כי מדובר בתרופות פשוטות של מולקולות, אשר רק יודעות להפריע לתהליך הביולוגי. בנוסף, הן גם פוגעות בתהליכים נוספים בגוף, למרות שהמטרה העיקרית היא לפגוע בסרטן. הפתרון של ביולוג'יק דיזיין הוא שימוש בבינה מלאכותית בשביל לתכנן תרופות עם מולקולות חכמות, אשר לא פוגעות בחלקים שונים בגוף ללא הבחנה, אלא תרופות שמודדות את התא לפני הפגיעה בו, במטרה להבין אם הוא סרטני או לא ולהעניק טיפול מדוייק וממוקד וכך גם אפקטיבי הרבה יותר.

ביולוג'יק דיזיין מתכנתת את הנוגדנים כמו תוכנת מחשב, מפתחת ומעצבת את הנוגדנים בצורה מדויקת כדי לתקוף את גורמי המחלות, כל זאת מאפשר בין היתר לפגוע ברקמות נגועות ללא נזק לרקמות בריאות. הטכנולוגיה הממוחשבת מחקה את הדרך בה המערכת החיסונית מייצרת נוגדנים והופכת את התא לחומרה ואת הנוגדן לתוכנה.

תאים סרטניים של מלנומה/מוגש כשירות לציבור בחסות חברת BMS

תחום הבינה המלאכותית זוכה לפופולריות רבה בזכות ChatGPT והיכולות שהוא מביא לאנשים, אבל הטכנולוגיה הזאת גם עושה מהפכה בעולם התרופות. "הדור הקודם של כלי חיפוש ממוחשבים עבד כמו גוגל: המחשב היה יכול לחפש בין המסמכים הקיימים את המסמך הכי דומה לשאילתא. למשל, אם חיפשת שיר על תל אביב בגשם הוא היה מחפש שיר שמופיעות בו המילים "תל אביב" ו"גשם". בדרך כלל התוצאה לא קלעה בדיוק למה שרצית, למשל השיר היה עצוב ואתה רצית שיר שמח, אבל זו היתה התוצאה המתאימה ביותר מבין השירים הקיימים", אומר עופרן, "הבינה המלאכותית חוללה מהפכה: היום אתה יכול לבקש מ-ChatGPT שיר שמח על תל אביב בגשם והוא יכתוב לך שיר מיוחד עם חריזה ומשקל שעונה על כל הדרישות שלך, ואולי אפילו מזכיר את שמה של החברה שלך.

"מהפכה דומה מתחוללת כיום בעולם פיתוח התרופות. הדור הקודם של כלים חישוביים אפשר למפתחי תרופות לסרוק את המולקולות המוכרות למדע ולאתר בינהם מולקולה שיש לה מאפיינים דומים למה שהחוקר מחפש. לדוגמה, אם חיפשת מולקולה שתוקפת את הסרטן יכולת אולי למצוא מולקולה שתוקפת את הסרטן אבל תוקפת גם רקמות בריאות. זו המולקולה הטובה ביותר מבין המולקולות המוכרות ונאלצנו להסתפק בה. הבינה המלאכותית, לעומת זאת, מאפשרת לנו היום לתכנן מולקולות שעדיין אינן מוכרות ואולי אפילו עדיין לא קיימות אבל יש להן את כל המאפיינים שאנחנו מחפשים. למשל לתקוף את המחלה בצורה מדוייקת בטוחה ואפקטיבית, בדיוק בזמן המתאים. התרופות האלה יהיו מדוייקות יותר, בטוחות יותר ואפקטיביות יותר".

הפיתוח של פלטפורמת הבינה מלאכותית (AI) העושה שימוש בביולוגיה חישובית וביג דאטה לעיצוב נוגדן ספציפי לאפיטופים, התבצעה במהלך 10 השנים האחרונות על-ידי ינאי עופרן, מייסד ומנכ"ל Biolojic Design. מטרת הפיתוח היא עיצוב נוגדנים היודעים להעניק טיפול ממוקד ומדויק על תפקודו של החלבון.

"בניגוד לנוגדנים המיוצרים על ידי טכנולוגיות נוגדנים קונבנציונליות, הגישה שלנו מבטיחה פיתוח נוגדנים חכמים. מדובר בסוג של ננורובוטים, אשר בדומה לחלבונים טבעיים, מסוגלים להסתגל למצבים משתנים", אומר עופרן. "סוף סוף הגענו לשלב בו יכולים לעשות שימוש בנוגדן שפותח במחשב בבני אדם. בזכות העבודה שלנו עם Aulos Bioscience, חברת בת של Biologic Design, אנחנו כבר מזריקים לחולים אנושיים את הנוגדן הראשון בהיסטוריה שעוצב על-ידי מחשב".

  • עוד באותו נושא:
  • סרטן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully