וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מדענים תיעדו עיגולים מושלמים על מאדים

עודכן לאחרונה: 12.3.2023 / 11:20

מצלמת HiRISE המקיפה את מאדים, תיעדה דיונות יפהפיות על פני הכוכב האדום, שצורתן היא עיגול כמעט מושלם. החללית MRO שעליה המצלמה ממשיכה לפעול גם 12 שנים אחרי תום משימתה

מדענים תיעדו עיגולים מושלמים על מאדים. NASA/JPL-Caltech/UArizona,
מדענים תיעדו עיגולים מושלמים על מאדים/NASA/JPL-Caltech/UArizona

אסטרונומים תיעדו דיונות חול עגולות ושלמות בצורתן על פני מאדים. על אף שדיונות על הכוכב האדום אינו מחזה נדיר כשלעצמו, ומגיעות במגוון של צורות - דיונות מושלמות בצורתן הן דווקא כן מחזה נדיר. המעגלים הכמעט מושלמים, מעידים שהדיונות פונות כלפי דרום עם נדידת החולות ברוחות המאדים. אוניברסיטת אריזונה שמפעילה את המצלמה HiRise, ציינה בהודעתה כי התמונה צולמה כחלק מסדרת תמונות שצילמה המצלמה שהיא חלק מחללית הלוויין MRO המקיפה את הכוכב האדום, וצולמה ב-22 בנובמבר.

מאדים. AP
מאדים./AP

התמונות המרהיבות של הדיונות העגלגלות צולמו מגובה של כ-300 קילומטרים מעל פני הכוכב, כאשר כל פיקסל בתמונה שווה ערך ל-25 ס"מ על פני מאדים. הדיונות המרהיבות הן אחד מ-60 אתרים על פני המאדים ש-HiRise מתעדת, מאז שה-MRO הגיע למסלול סביב מאדים ב-2006. המשימה הרשמית של MRO הסתיימה עוד ב-2010, אולם גם 12 שנים אחר כך, חללית המחקר עוד משרתת את המדע.

איסוף חוזר של תצפיות דיונות החול של מאדים, אפשר למדענים לעקוב אחרי תנועתן. המדענים גילו בזכות התצפיות כי דיונות החול נעות מקו המשווה אל עבר הקטבים במהירות של מטר בשנת מאדים אחת (687 ימים שלנו).

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully