וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יוצא דופן: טלסקופ החלל ווב תיעד רגע נדיר של התפוצצות כוכב

עודכן לאחרונה: 15.3.2023 / 12:46

ווב ממשיך להפציץ: הפעם טלסקופ החלל החדשני צילם בעזרת חיישניו ומצלמותיו תיעוד יוצא דופן של טרום התפוצצות כוכב מיוחד מסוג וולף-ראייט

התפוצצות כוכב מסוג וולף-ראייט. NASA, ESA, CSA, STScI, Webb ERO Production Team,
התפוצצות כוכב מסוג וולף-ראייט/NASA, ESA, CSA, STScI, Webb ERO Production Team

כוכבי וולף-ראייט הם כוכבים בשלב מתקדם בחייהם, המאבדים מאסה במהירות. תוחלת החיים שלהם היא מאוד קצרה, ולכן נדיר למצוא אותם בשמיים. ווב דווקא תיעד אחד, שבריר קוסמי לפני שהתפוצץ עוד ביוני האחרון. הכוכב, WR 124, נמצא 15,000 שנות אור מאיתנו בקונסטלציית הקשת.

כוכבי וולף ראייט, הדחוסים לרוב פי 25 מהשמש שלנו, נמצאים בשלב של השלת השכבות החיצוניות שלהם טרום פיצוץ, מה שמאפיין אותם בהילה גדולה ומרשימה של גזים ואבק. לשם השוואה, WR 124, הוא בעל מאסה הגדולה פי 30 מהשמש שלנו, והשיל מעצמו חומר השווה לעשר שמשות שלנו. כשגז הנפלט מתרחק מהכוכב ומתקרר, נוצר אבק הבוהק בטווח האינפרא אדום, שווב יודע לגלות ולתעד.

בווידאו: נאס"א פרסמה תמונות ראשונות מטלסקופ החלל ג'יימס ווב/נאס"א

לתיעוד הזה יש ערך רב למדענים החוקרים את הנושא, שכן לפני ווב, פשוט לא היו כלים מתאימים לאמוד את כמות האבק הקוסמי שכוכב וולף-ראייט מייצר. והאם הגרגירים גדולים דיים כדי לשרוד את הסופר נובה, ולהפוך להיות חלק מהאבק שנותר אחרי הכוכב. כעת, יש מידע שיכול לענות על השאלות האלה.

כוכבי וולף-ראייט הנדירים, כמו WR 124, עוזרים לאסטרונומים להבין תקופה קריטית בהיווצרות היקום. כוכבים גוססים זרעו ביקום הצעיר יסודות כבדים שנמצאים בליבות הכוכבים הצעירים יותר, כמו כדור הארץ.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully