וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחת ולתמיד: מה זה פולסטאק, ואיך היא הופכת מתכנתים להנדימנים?

יובל לב, בשיתוף "הטכנולוגית", חטיבת הטכנולוגיה של בנק הפועלים

19.3.2023 / 9:48

מה הופך את מפתחי הפולסטאק לכל כך מיוחדים? ולמי זה מתאים? הנה כל מה שאתם צריכים לדעת

בחור צעיר כותב קוד על המחשב. ShutterStock
תכניתן פולסטאק מסוגל לפתח במו ידיו אפליקציה שלמה על פי אפיון UI-UX/ShutterStock

ב-15 לדצמבר 2014 נפל דבר, ומליאת האקדמיה ללשון העברית אישרה את המילה "תיקונאי", קרי "הנדימן", לשימוש בשפה העברית. זו הייתה הכרה ישראלית רשמית באותם מקצוענים המתמחים בביצוע כל עבודות התחזוקה והתיקונים בבית מקצה לקצה. החידוש טמון ביכולתו של בעל מקצוע אחד שנותן שירות במספר תחומים מקצועיים - על פני מספר בעלי מקצוע פרטניים.

הסתבר שהמיומנות הזו חלחלה למחוזות נוספים, ומצאה מקום של כבוד בקרב מערך הטכנולוגיה העולמי (וגם בחטיבה הטכנולוגית של בנק הפועלים) - פיתוח פול סטאק או בשמו המקוצר: FSD.

הגבולות הישנים נפרצו

כדי להבין מיהו אותו הנדימן טכנולוגי, ומהן יכולותיו, נלך כמה צעדים אחורה, אל הבסיס, ונבחן מה מגלמת בתוכה ארכיטקטורת לקוח-שרת נפוצה:

1. שכבת התצוגה: ממשק משתמש המיושם בשפות פיתוח שונות דוגמת JavaScript ועוד. על פי רוב מדובר בדפדפן אינטרנטי המעבד ומציג רכיבי HTML, מייצר בקשות HTTP ומעבד תשובות HTTP שהתקבלו מצד השרת.

2. שכבת הלוגיקה: אחראית על מימוש הלוגיקה העסקית של האפליקציה, ומהווה צומת מרכזי בארכיטקטורה. היא ממוקמת בין שכבת המשתמש לבין שכבת הנתונים, ומופקדת על עיבוד ותפעול הנתונים לפני הצגתם למשתמש או אחסונם במסד הנתונים.

3. שכבת הנתונים: מנהלת את הנתונים, ודואגת לאחסן ולאחזר אותם לפי דרישה. בנוסף, היא מאפשרת גישה מקבילית על ידי תהליך אחד או יותר, מיישמת אבטחת מידע, מבטיחה שלמות נתונים ומספקת שירותי תמיכה שונים דוגמת גיבויים ועוד.

בשיטת הפיתוח המסורתית, שהייתה מקובלת עד לפני מספר שנים, הוגדרו גבולות גזרה וחלוקת תפקידים ברורה. תכניתן Front End התמודד עם ממשק ומערכות המשתמש, והתמקד בחוויית המשתמש (שכבת התצוגה). תכניתן Back End התמודד עם שרתים ומסדי נתונים של האפליקציה ויצר את "המסגרת האחורית" (שכבת הלוגיקה והנתונים) כדי שהפיתוח בצד הלקוח יוכל להתקיים.

ואז הגיע תכניתן Full Stack, עם מיומנויות פיתוח חוצות תחומים הכוללות הן את הצד הקדמי והן את הצד האחורי, תוך לקיחת אחריות על כל התהליך הטכנולוגי מקצה לקצה. תכניתן פולסטאק מסוגל לפתח במו ידיו אפליקציה שלמה על פי אפיון UI-UX, ולוודא שהיא מתנהלת בצורה חלקה, יעילה ומהירה.

גבר יושב מול מחשב. ShutterStock
היכרות עם טכנולוגיות רבות היא אחת מתכונותיו הבולטות של תכניתן פולסטאק/ShutterStock

יתרונות עצומים

היכרות עם טכנולוגיות רבות היא אחת מתכונותיו הבולטות של תכניתן פולסטאק. בין אם מדובר בהוספת גרפיקה לדף אינטרנט או בניית מסד נתונים - תכניתן פולסטאק אוחז ביתרונות מובהקים. ראשית, תכניתן פולסטאק רואה את התמונה הכוללת, ולכן הוא מבין טוב יותר את הביזנס. בנוסף, הוא אוחז בידו יכולת טיפול בבעיות אפליקטיביות מורכבות בזמן קצר. גם ביצוע ה-Debugging הופך הרבה יותר קל, ומשפיע לטובה על ה-TTM.

מידה אחת המתאימה לכולם?

האם תכניתני פולסטאק מתאימים לכל מסגרת פיתוח? לא בהכרח. הדבר מאד תלוי בגודלה של האפליקציה ותכניות ההרחבה שלה. למשל, מיזם לפיתוח סימולטור יכול להתבסס על תכניתן Back End בודד ותכניתן Front End נוסף, ובכך למלא את צרכי הפיתוח. במקרה כזה, אפשר אפילו להתבסס על תכניתן פולסטאק אחד ויחיד שיטפל ביישום מקצה לקצה. מאידך, אפליקציה אינטרנטית רחבה עם פוטנציאל גדול להתרחבות, תצריך ידיים רבות לטפל בה ותכניתנים מכל הסוגים שהוזכרו.

תכניתן פולסטאק יוצא מנישת ההתמחות הצרה, הוא נחשף לטכנולוגיות נוספות ומשביח את ארגז הכלים העומד לרשותו כדי לפתור בעיות. אם התמקצעתם וצברתם מומחיות בשפת פיתוח מסוג כלשהו, ואתם מבקשים להפוך לאשפי תוכנה עם מומחיות רחבה - פולסטאק עשוי להיות הפתרון עבורכם. המהלך עמוק ומצריך תכנית הכשרה מסודרת והתמסרות - אבל בסופו של דבר הוא ישתלם.

מתוך CodeReview - מגזין החטיבה הטכנולוגית של בנק הפועלים

יובל לב, בשיתוף "הטכנולוגית", חטיבת הטכנולוגיה של בנק הפועלים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully