וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סופה בגובה של 14 כדורי ארץ תועדה על פני השמש

עודכן לאחרונה: 23.3.2023 / 9:37

בשבוע שעבר השתולל "טורנדו סולארי" של פלזמה על פני השמש, שהגיע לגובה של 120,000 ק"מ לפני שהתפזר. לסופה על פני השמש לא צפויה להיות השפעה על כדור הארץ

טורנדו על פני השמש. NASA/SDO/composite by Steve Spaleta,
טורנדו על פני השמש/NASA/SDO/composite by Steve Spaleta

כבר לא פעם דיווחנו על כאן על סערות על פני השמש, וסערות סולאריות הן דבר שגרתי - אבל תיעוד שלהן אף פעם לא מפסיק להרשים ולתת לנו תזכורת כמה אנחנו קטנים וחסרי יכולת לעומת היקום. מצפה התנועות הסולאריות של נאס"א לכד את מה שנראה כ-"הטורנדו הגבוה ביותר במערכת השמש", מתמר לו מעל הקוטב הצפוני של השמש (כן, גם לשמש יש קטבים). הסערה של הפלזמה הרותחת, התפתחה במשך שלושה ימים באטמוספירה של השמש בשבוע שעבר.

כששיא גובהו של הטורנדו הגיע ל-120,000 ק"מ (בערך 14 כדורי ארץ המונחים זה על זה). לפני שהתפרק לענן של גז ממוגנט וחלקים ממנו נפלטו אל החלל. השמש שלנו הייתה מאוד פעילה יחסית בימים האחרונים. המשרד הבריטי לחיזוי מזג חלל (אי אפשר לקרוא לו מזג אוויר...), תיאר את הפעילות כ-"מתונה" וזיהה ששה כתמי שמש המעידים על פעילות. הגדול שבהם, נמצא ברביע הדרום מזרחי ועשוי ליצור פליטות פלזמה שעשויים להשפיע על רוחות סולאריות ומזג החלל בקרבת כדור הארץ, נאמר בהודעת המשרד הבריטי.

בנוסף, שני חורי קורוניאליים, הנפתחים בשדה המגנטי של השמש, כרגע מצויים בהילת השמש (קורונה). ופולטים כמויות גדולות של חומר לחלל בדמות רוח סולארית. זרמים אלה של גז ממוגנט, עלולים ליצור הפרעות באטמוספירת כדור הארץ בימים הקרובים ובשדה המגנטי שלנו, ויצרו סערה מגנטית בדירוג נמוך (G1) - שעשויה דווקא ליצור מחזות יפים יותר של הזוהר הצפוני.

  • עוד באותו נושא:
  • השמש

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully