וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בעומק היקום: האבל צילם גלקסיית מדוזה

עודכן לאחרונה: 26.3.2023 / 10:35

לא במים, אלא 800 מיליון שנות אור מאיתנו, הגלקסיה JW 100 צדה את עינו של טלסקופ החלל בשל המראה הלא שגרתי של גלקסיה עם זרועות כשל מדוזה - שהן גם דרך לא שגרתית להווצרות כוכבים. הנה הפרטים

גלקסיית מדוזה שצילם טלסקופ החלל האבל. ESA/Hubble & NASA, M. Gullieuszik and the GASP team,
800 מיליון שנות אור מאיתנו, הגלקסיה JW 100/ESA/Hubble & NASA, M. Gullieuszik and the GASP team

האבל תפס מדוזה. טוב, לא ממש מדוזה מהים, אבל גלקסיה שנראית כמו אחת. הגלקסיה JW 100 הנמצאת 800 מיליון שנות אור מאיתנו במערכת פגסוס, מכילה זרמים של גז ואבק כוכבים, שנראים כמו זרועות השיוט של מדוזות מים על כדור הארץ, וזהו מחזה יפהפה, מה שגם גרם לאסטרונומים להעניק לה את שם החיבה "מדוזה".

הזרועות נוצרות כתוצאה מהליך של "קילוף" קוסמי שבו גלקסיות נתקלות בצבירי גז, וכוח המשיכה שלהן פשוט "מקלף" בלחץ חתיכות מהצביר, ברצועות דקות הנדמות כזרועות של מדוזה.

וואלה! תתחברו/וואלה

לצדה של JW 100 אפשר לראות בפינה השמאלית העליונה של התמונה המדהימה שצילם טלסקופ החלל האבל, שתי דסקיות אור בהירות - זוהי הליבה של גלקסיית IC 5338, הבהירה ביותר צביר. זו גלקסיה אליפטית עם הילה מורחבת, מסוג גלקסיות המכונה cD . אלה גלקסיות שצומחות על ידי כך שהן "בולעות" גלקסיות קטנות יותר, כך שלא נדיר לראות כאלה עם גרעין כפול, כי תהליך ההתמזגות של הגרעינים לוקח זמן. השוליים הבוהקים הם צבירים של כוכבים.

תצפית זו השתמשה במצלמת שדה רחב 3 של האבל ויכולותיה, והיא חלק מסדרת תצפיות שעוקבת אחרי גלקסיות מדוזה, בשל התנאים הלא שגרתיים שהן יוצרות להיווצרות כוכבים.

  • עוד באותו נושא:
  • האבל
  • חלל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully