וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עוד מהלומה בדרך: המכה הניצחת על ראש ההייטק

עו"ד מוטי איצקוביץ, טור אורח

26.3.2023 / 0:03

חוק ההסדרים החדש, ככל שיעבור במתכונתו המוצעת, צפוי להביא להכפלת הארנונה לחברות ההייטק, שגם כך נמצאות במשבר עמוק בתחום גיוסי ההון, חוות פיטורי עובדים והוצאת כסף מישראל. אם החוק לא ישונה, חברות רבות יסגרו את שעריהן

בווידאו: מחאת עובדי הייטק בעד ישראל דמוקרטית ובית משפט עצמאי/יותם רונן

חוק ההסדרים החדש, ככל שיעבור במתכונתו המוצעת, צפוי להביא להכפלת הארנונה לחברות ההייטק, שגם כך נמצאות במשבר עמוק בתחום גיוסי ההון, חוות פיטורי עובדים והוצאת כסף מישראל.

כיום, מרבית חברות ההייטק מוגדרות בצו הארנונה כבתי תוכנה ולכן משלמות ארנונה בתעריף של תעשייה, שהוא נמוך משמעותית בהשוואה למסחר ושירותים. חוק ההסדרים, מציע לבטל את ההגדרה הנוכחית ולהפוך את כל חברות הייטק לכאלה החייבות לשלם ארנונה ככל עסק מסחרי בתעריף "משרדים". לאורך השנים, ממשלות ישראל השונות הכירו בצורך להעניק לחברות ההייטק תמריצים בדמות ארנונה מופחתת, על מנת לעודד חברות בינלאומיות להיכנס לישראל ולהעסיק עובדים, ולחברות ישראליות להגיע לערי הפריפריה ולהפחית שם את האבטלה. כידוע, חברות ההייטק הן ניידות ולרוב לא מחזיקות בנכסי נדל"ן. לא ברור מדוע דווקא בעת הזו השינוי המבוקש בתחום הארנונה עושה בדיוק את ההיפך ומוציא לחברות המובילות במשק את הרוח מהמפרשים.

עוד לפני המשבר בהייטק, חברות גדולות נטשו את תל אביב ועברו לערי הלווין כמו ראש העין, כפר סבא, הוד השרון ואחרות, בין היתר בשל תעריפי הארנונה, השכירות הנמוכה יותר והיכולת להתפרש על שטח גדול יותר במחיר נמוך יותר. די אם נזכיר את חברת נס טכנולוגיות שלפני 3 שנים עזבה את תל אביב אחרי 20 שנה ועברה לרעננה; חברת אינוויז (innvoiz) שעבה לפני כשנה לראש העין; וכמוה חברת סרגון נטוורקס שעשתה זאת לאותה עיר, ועוד.

איש עסקים מאוכזב. ShutterStock
סכנה ברורה ומיידית לענף שלם/ShutterStock

צריך להבין, שהתעריף למשרדים הוא גבוה בהרבה משל בתי תוכנה/הייטק, וכאן היה טמון ההבדל הגדול בהחלטה של חברה להעתיק את מיקומה ממקום למקום. כאשר חברת הייטק החליטה להעביר את משרדיה לעיר מרוחקת מהמרכז, הארנונה שהיא שילמה הייתה נמוכה משמעותית מהארנונה בת"א. כעת, עם חוק ההסדרים יעבור במתכונתו, יילקח למעשה השיקול מעיריות לשנות סיווג לטובת חברות ההייטק, ולמעשה כל חברת הייטק תשלם לפחות פי שניים ארנונה, ללא קשר למיקום בו מצוי הנכס שלה.

לדעתי, בניגוד לחברות רבות במשק, חברות ההייטק הן ניידות. כמעט כל חברת הייטק יכולה להתנהל באותה יעילות ממדינות רבות בעולם. אם עד עכשיו ההטבות במיסי הארנונה היו נתונות אוטונומית לכל עירייה ולכן חברות ההייטק נדדו בתוך ישראל, כעת, משחוק ההסדרים מפחית את שיקול הדעת של העיריות, הרי שחברות רבות לא יהססו להעתיק את פעילותן מחוץ לישראל - ולאו דווקא בגלל המצב הפוליטי.

אם לא ישונה לאלתר הסעיף הזה בחוק ההסדרים, אנו צפויים לראות חברות הייטק רבות סוגרות את שעריהן, מפטרות עובדים רבים ומפליגות לעבר מדינות שמוכנות לקלוט אותן ולהעניק להן הטבות רבות, כיאה לחברות שמשמשות כקטר של המשק.

עו"ד מוטי איצקוביץ הוא שותף מייסד במשרד כץ, גבע, איצקוביץ המתמחה במיסוי מוניציפלי

  • עוד באותו נושא:
  • הייטק

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully