וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הוכרזו הזוכים בפרסי בלווטניק היוקרתיים למדענים צעירים לשנת 2023

שלושה חוקרים צעירים מאוניברסיטאות בישראל יקבלו כל אחד מענק בסך 100 אלף דולר על מחקריהם פורצי הדרך

קרן משפחת בלווטניק, האקדמיה הלאומית הישראלית למדעים והאקדמיה למדעים של ניו יורק הכריזו היום על הזוכים בפרסי בלווטניק למדענים צעירים בישראל לשנת 2023.

במדעי החיים: פרופ' שי כרמי (41) מהאוניברסיטה העברית בירושלים

שי כרמי. נתי שוחט, פלאש 90
פרופ' שי כרמי/פלאש 90, נתי שוחט

נבחר לקבל את הפרס על תרומותיו המשמעותיות לתחומי הגנטיקה של האוכלוסיות והגנטיקה הרפואית. בתחום הגנטיקה הרפואית, הוא ביצע את ההערכות הראשונות של היעילות של טכנולוגיה חדשה לבדיקות גנטיות של עוברי טרום השרשה לזיהוי מחלות ותכונות מורכבות. באמצעות עבודתו פורצת הדרך בגנטיקה של אוכלוסיות, הוא הוביל לתגליות חדשות על ההיסטוריה הדמוגרפית של יהודים אשכנזים בימי הביניים.

בכימיה: ד"ר רינה רוזנצויג (42) ממכון ויצמן למדע

רינה רוזנצווייג. יחצ,
ד"ר רינה רוזנצויג/יחצ

נבחרה לקבל את הפרס על גילוי המנגנון הרגולטורי שבאמצעותו חלבונים מְלַוִּים ("chaperones") מניעים את היכולת המולדת של התאים שלנו למנוע ואף להפוך את תהליך האגרגצייה של חלבונים - תופעה הקשורה למצבים נוירו-דגנרטיביים רבים, לרבות אלצהיימר, פרקינסון ומחלת הנטינגטון. רתימת שיטות טבעיות לתיקון אגרגציית חלבונים עשויה לסלול את הדרך לטיפול במחלות מסוג זה.

במדעי הפיזיקה וההנדסה: פרופ' צביקה ברקרסקי (42) ממכון ויצמן למדע

צביקה ברקרסקי. יחצ,
פרופ' צביקה ברקרסקי/יחצ

נבחר לקבל את הפרס על פיתוח אלגוריתם ההצפנה היעיל הראשון אשר מאפשר למחשבי ענן לבצע חישובים על מידע מוצפן ללא צורך לפענח אותו תחילה. לאלגוריתם שפיתח יש פוטנציאל עצום בשיפור האבטחה של מחשוב ענן. כמו כן, הוא פיתח גם אלגוריתמים קריפטוגרפיים חדשים לווידוא של חישובים קוונטיים.

"מרחיבים את גבולות התגלית"

פרסי בלווטניק מעלים על נס מדענים ומהנדסים צעירים ומבטיחים בשלב מוקדם בקריירה המקצועית שלהם הן בזכות הישגיהם יוצאי הדופן והן בזכות ההבטחה הגלומה בהם לתגליות מדעיות בעתיד. הפרסים מוענקים לחוקרים עד גיל 42 על מחקריהם פורצי הדרך בשלושה תחומים - מדעי החיים, כימיה, ומדעי הפיזיקה וההנדסה. פרסי בלווטניק למדענים צעירים בישראל מוענקים לצד הפרסים הבין-לאומיים אשר מוענקים מדי שנה בארצות הברית ובבריטניה.

הפרסים לשנת 2023 בישראל יוענקו בטקס חגיגי שיתקיים במרכז פרס לשלום ולחדשנות בתל-אביב-יפו בחודש יוני 2023. הזוכים יצטרפו לקבוצה מובחרת של צעירים וצעירות אשר זכו בפרסי בלווטניק בישראל למן שנת 2017 וכן לקהילת המדענים הבין-לאומית של בלווטניק. עד לסוף שנת 2023 צפויים הפרסים המוענקים בארה"ב, בבריטניה ובישראל להסתכם לסך של 15.4 מיליון דולר. ב-6 ביוני 2023, יציגו הזוכים הישראליים לשנת 2023 את מחקריהם בסימפוזיון שיתקיים במוזיאון הטבע ע"ש שטיינהרדט באוניברסיטת תל אביב. האירוע יהיה פתוח לציבור.

"המדע והטכנולוגיה של ישראל משפרים את החיים ומרחיבים את גבולות התגלית", ציין לן בלווטניק, מייסד ויו"ר Access Industries וראש קרן משפחת בלווטניק. "אנו גאים להוקיר את המדענים והמהנדסים יוצאי הדופן הללו ואת תרומתם המשמעותית לקהילה המדעית העולמית".

ניקולס דרקס (Nicholas B. Dirks), נשיא ומנכ"ל האקדמיה למדעים של ניו יורק, אמר: "מדע וטכנולוגיה נחשבים לענפים המפותחים ביותר של ישראל, שכן האוניברסיטאות בישראל מכשירות חלק מהמדענים המוכשרים ביותר בעולם. בשם האקדמיה למדעים של ניו יורק, אנו גאים להכיר במדע ובמדענים המצטיינים של פרסי בלווטניק לשנת 2023 בישראל, לרבות הזוכה הראשון מהאוניברסיטה העברית בירושלים. אנו שמחים לברך אותם ואת המוסדות האקדמיים".

פרופ' דוד הראל, נשיא האקדמיה הלאומית הישראלית למדעים, מסר: "היום, יותר מתמיד, אנו מעריכים את שיתוף הפעולה המתמשך עם קרן משפחת בלווטניק והאקדמיה למדעים של ניו יורק לשמירה על מסורת הענקת הפרסים המכובדים הללו למדענים ישראליים מצטיינים. ישנה חשיבות מכרעת להמשיך ולהשקיע בדור הבא של המדענים והמדעניות בישראל, הן לטובת הקהילה המדעית הבינלאומית והן כדי לשמר את מעמדו של המדע הישראלי בחזית המחקר העולמי".

השנה הוגשו 40 מועמדים ומועמדות לפרס משמונה אוניברסיטאות ברחבי הארץ. חברי המועצה המדעית של הפרס, ובהם זוכי פרס נובל הפרופסורים אהרן צ'חנובר, דייוויד גרוס וסר ריצ'רד רוברטס, וכן יו"ר סוכנות החלל הישראלית לשעבר פרופ' יצחק בן-ישראל, הוזמנו אף הם להציע מועמדים. את זוכי הפרס בחרו שלוש ועדות שיפוט שהורכבו ממדענים מובילים המייצגים את שלוש הקטגוריות הדיסציפלינריות, ובראשם עמדו חברי האקדמיה הלאומית הישראלית למדעים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully