וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סלט שלם: חסה ארוזה נעלמה מהמדפים. הסיבה: הכי רחוקה משחשבתם

יותם גוטמן, טור אורח

4.4.2023 / 8:27

מחסור בחסה, שיבושים באספקת בשר, הקטנת ייצור של ביצים. תעשיית המזון העולמית נפגעה קשות בחודשים האחרונים בשל חוסר יכולתו של המגזר החקלאי להתמודד עם מתקפות סייבר

מצא צפרדע קטנה בתוך סלט החסה/simoncurtis

צרכנים בארה"ב שמו לב לאחרונה שחסה ארוזה, אולי המרכיב המרכזי בסלט האמריקאי, נעדרת מהמדפים. הפעם הסיבה היא לא מזג אוויר חריג שפגע בגידולים, או מזיק חדש, או שביתת חקלאים - אלא דווקא מתקפת סייבר.

חברת Dole, אחת החברות הגדולות בעולם בתחום שיווק ירקות ופירות (טריים וקפואים/ משומרים) סבלה ממתקפת כופרה. לחברה ארבעה מרכזי מיון תוצרת חקלאית בארה"ב ומעסיקה שם כ-3000 עובדים. בעקבות המתקפה, נאלצה לסגור חלק ממערכות המחשוב שלה והדבר שיבש את יכולתה לספק את התוצרת לרשתות המזון.

Dole היא האחרונה בשרשרת מתארכת של יצרני מזון שסבלו ממתקפות סייבר משבשות. קדמו לה השנה מתקפה על מחלבות Hood במדינת מסצ'וסטס, ששיבשה אספקת חלב ומוצריו במדינה. מוקדם יותר, מתקפה שפגעה ביצרן המזון שרייבר פודס גרמה לשיבוש משמעותי באספקת גבינת שמנת - עוד מאכל חשוב בתפריט האמריקאי.

אננס של חברת דול. ShutterStock
Dole סבלה ממתקפת כופרה - האמריקנים נפגעו/ShutterStock

המתקפה המפורסמת ביותר, וזו שגרמה את הנזק הגדול והממושך ביותר הייתה מתקפת כופרה על חברת הבת האמריקאית של יצרנית הבשר הגדולה בעולם (שבסיסה בברזיל) - JBS. המתקפה שארעה בחודש יוני 2021 גרמה לשיבושים קשים באספקה של בשר עוף, חזיר ובקר לחלקים גדולים של ארצות הברית. לבסוף נאותה החברה לשלם כופר של כמיליון דולר על מנת לשחרר את מערכות התוכנה ולחזור לייצור בהיקף מלא.

איומי סייבר קיימים גם במורד שרשרת המזון. בשנה שעברו נפגעו ממתקפות כופרה מספר אגודות חקלאיות בארה"ב שמייצרות גרעיני מספוא - אותם גרעינים המשמשים להאכלת תרנגולות ופרות. מתקפות אלו גרמו בהמשך לשיבושים באספקת התבואה, ובסופו של דבר בהקטנת הייצור של יצרני בשר וביצים.

המצב כל כך חמור, שביוני 2022 ה-FBI פרסם התראה שבא הוא מזהיר מפני מתקפות סייבר שמתוזמנות לפי עונות השנה והפעילות החקלאית הקשורה בהן (לדוגמה, קציר מספוא, או קטיף ירקות). לדברי מומחי הארגון הוא זיהה מתקפות שמתוזמנות לעונות הקציר, ייתכן שאף על ידי גורמים מדינתיים זרים, שמתוכננות כך שיפגעו בשרשרת האספקה ויביאו בסופו של דבר במחסור של מזון שזמין לצרכנים.

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

השיער נושר? מכשיר הפלא האמריקאי ישים לזה סוף במהירות

בשיתוף HairMax

יודע חקלאי פיקח

אז איך בעצם הגענו למצב שהאקר רוסי מאיים על אספקת ירקות, חלב ובשר של הצרכן האמריקאי? התשובה היא שאיומי הסייבר מתעצמים עם העליה באימוץ טכנולוגיות חדשניות בחקלאות. חקלאים משתמשים במגוון של מכשור חכם על מנת לנטר את היבולים ובעלי החיים, ורוב הטרקטורים שנמכרים בעולם מכילים רכיבי תוכנה שמאפשרים ליצרנים לנטר מרחוק את המכשור החקלאי. האקרים חובבים כבר חשפו ואסגרו מספר חולשות תוכנה אצל יצרנים כגון ג'ון דיר, ומחקר שנערך באוניברסיטת קיימברידג' קבע כי קיים סיכון משמעותי לניצול אותן חולשות בידי האקרים. הסקטור החקלאי גם דל בידע וכוח אדם מיומן שיודע להתמודד עם איומי סייבר, מה שהופך אותו לפגיע עוד יותר.

טרקטורים של ג'ון דיר. ShutterStock
מגזר חשוף. טרקטורים של ג'ון דיר/ShutterStock

סוכנות הסייבר CISA כוללת את סקטור החקלאות והמזון כאחד מהסקטורים הקריטים לכלכלת ארצות הברית, והכינה תוכנית מסודרת לזיהוי סיכונים, הגברת המודעות והאבטחה, ביחד עם משרד החקלאות האמריקאי. נראה שההאקרים מקדימים את הרשויות והחקלאים, והצרכנים? הם יאכלו סלט בלי חסה, לפחות בינתיים.

יותם גוטמן הוא מנהל השיווק של סנטינל וואן

  • עוד באותו נושא:
  • חסה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully