וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

במרחק 11 אלף שנות אור: טלסקופ החלל ווב תיעד התפוצצות כוכב

עודכן לאחרונה: 10.4.2023 / 10:58

קסיופאה-A היא שיירים של כוכב שהתפוצץ יחסית ממש לאחרונה במושגים קוסמיים - 340 שנה בלבד. ווב תיעד את "אתר הקבורה" של הכוכב במערכת קסיופאה המרוחקת מאיתנו רק 11 אלף שנות אור, והתוצאה מרהיבה לצד ערכה המדעי

התפוצצות קוסמית כפי שתועדה על ידי ג'יימס ווב. NASA, ESA, CSA, D. D. Milisavljevic (Purdue), T. Temim (Princeton), I. De Looze (Ghent University). Image Processing: J. DePasquale (STScI),
התפוצצות סופר נובה הרסנית/NASA, ESA, CSA, D. D. Milisavljevic (Purdue), T. Temim (Princeton), I. De Looze (Ghent University). Image Processing: J. DePasquale (STScI)

לסקופ החלל ג'יימס ווב ממשיך לחקור ולתעד את מסתרי היקום, והפעם הוא מביא לנו תמונות של שאריות מהתפוצצות סופר נובה הרסנית. התמונה, שהיא מהממת ביופיה גם פשוט מבחינה חזותית, מכילה בחלקה העליון פליטה של החומר הכוכבי ש-"הועף" על ידי הסופר נובה, כשרצועות כתומות ואדומות מציגות את אבק הכוכבים שעודנו חמים, לפי הודעת נאס"א. החומר שנפלט על ידי הכוכב שהתפוצץ, נדחף אל תוך ענני הגז והאבק ההיקפיים, ויצר בהם חום שגורם להם לבהוק. השרשראות הוורודות במרכז התמונה, הן שיירים של הכוכב שסיים את חייו. אלה מכילות פליטות של חומרים כבדים כמו חמצן, זרחן וארגון, שהכוכב התיך גרעינית לפני שהתפוצץ.

בווידאו: נאס"א פרסמה תמונות ראשונות מטלסקופ החלל ג'יימס ווב/נאס"א

השיירים של הסופר נובה, שנודעה בשם קסיופאה-A בתוך מערכת קסיופאה, המרוחקים מאיתנו 11,000 שנות אור, נוצרו לפני 340 שנים מבחינתנו כאן על כדור הארץ - מה שהופך את קסיופאה-A או קאס-A בקיצור, לאחד מענני הסופר נובה הצעירים ביותר. אירוע שכזה, יכול לסייע למדענים להבין טוב יותר מה מתרחש כשכוכב מסיים את חייו.

כפי שכבר ידוע למדע, החומר שנפלט ומתפזר בשעת פיצוץ סופר נובה, הופך להיות אבני הבניין של הדור הבא של כוכבים ופלנטות. לפני כ-4.6 מיליארד שנים, הליך דומה יצר את השמש ואת הכוכבים במערכת השמש שלנו, ובסופו של דבר, בהליך ארוך, הביא גם ליצירה שלנו, המין האנושי. אבל את חומרי היסוד המקוריים, סיפקו ההליכים בתוך הגלקסיה שלנו.

"קאס-A מייצגת את ההזדמנות הטובה ביותר שלנו להביט בשדה נשורת של כוכב שהתפוצץ, ולבצע מעין 'נתיחה שלאחר המוות' כוכבית, כדי להבין את סוג הכוכב שהיה שם וכיצד סיים את חייו", אומר דני מילאסוויק, מאוניברסיטת פרדו שבאינדיאנה, שמובילה את תוכנית המחקר הזו תחת תוכנית טלסקופ החלל ווב, בהודעה של נאס"א מיום ששי האחרון. המשך המחקר של קאס-A, יאפשר לחוקרים להבין טוב יותר את הווצרות הגלקסיות, לצד תמונות מרהיבות כמו זו של הכוכב שסיים את חייו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully