וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כמו טריליון שמשות: ג'יימס ווב תיעד התנגשות גלקסיות זוהרות

עודכן לאחרונה: 20.4.2023 / 22:12

ARP 220 נמצאת בצביר הנחש, כ-250 מיליון שנות אור מאיתנו, אבל היא רוחשת פעילות כוכבית ובעיני עדשות ומכשירי האינפרא אדום של טלסקופ החלל החדיש, האיחוד הגלקטי הזה בוהק ומרהיב לצפיה

שתי הגלקסיות הספירליות ARP 220. NASA, ESA, CSA, STScI, Alyssa Pagan (STScI),
שתי הגלקסיות הספירליות ARP 220/NASA, ESA, CSA, STScI, Alyssa Pagan (STScI)

כבר סיפרנו לכם בעבר על צילומים מרהיבים שטלסקופ החלל ווב תיעד בעומק היקום, ועכשיו הוא עושה זאת שוב, עם עוד תמונה שלא מהעולם הזה, תרתי משמע. הפעם הוא תיעד איחוד של שתי גלקסיות ספירליות בשם ARP 220. שתי הגלקסיות שבתהליכי איחוד זוהרות בטווח האינפרא אדום אותו ווב חוקר, וכמובן שתפסו את תשומת לבו ותשומת לב החוקרים. זוהי גלקסיה סופר בהירה בתחום הזה, ואנחנו מדברים על בהירות למשל יותר גבוהה מהגלקסיה שלנו, שבוהקת באור ששווה בערך לעשר מיליארד שמשות. אז ARP 220? יותר בוהקת ממנה - כמו מטריליון שמשות.

ARP 220 נמצאת 250 מיליון שנות אור מאיתנו, בצביר הנחש, והיא נושאת את המספר 220 בקטלוג הגלקסיות המשונות של הלטון ארפ (ומכאן שמה). ההתנגשות המרהיבה שתיעד ווב החלה לפני 700 מיליון שנים, והציתה פרץ יצירה של כוכבים: כ-200 צבירי כוכבים ענקיים שוכנים באזור צפוף ומלא אבק כוכבים שרוחבו כ-5,000 שנות אור (בערך חמישה אחוזים מקוטר גלקסיית שביל החלב שלנו). אבל כמות הגז באזור הקטן הזה, לכל הגז בגלקסיה שלנו כולה.

תצפיות טלסקופי רדיו גילו שרידים של עשרות סופר נובות, ואילו טלסקופ החלל האבל גילה את הליבות של הגלקסיות האם שיצרו את ARP 220, כשהמרחק ביניהן הוא כ-1,200 שנות אור. לכל אחת מהן, יש טבעת החגה על צירה ופולטת אור אינפרא אדום בוהק, מה שיוצר את הקרניים שרואים בתמונה.

בשולי האיחוד הגלקטי, ווב גילה גלי אדווה של חומר הנשאב החוצה מהגלקסיות על ידי כוח משיכה, עדות להתנגשות שעדיין מתרחשת. התמונה המרהיבה מעלה צולמה בעזרת התקני ה-NIRCam ו-MIRI של ווב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully