וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם מלכת החיפוש נרדמה בשמירה?

עודכן לאחרונה: 21.4.2023 / 18:01

בתחילת המאה ה-21 פספסה מיקרוסופט את מהפכת המחשוב הנייד, אחת הטעויות הקריטיות בתולדותיה. האם גוגל עומדת בפני גורל דומה עם מהפכת ה-AI שמשנה לחלוטין את החיפוש ברשת ועולם הטכנולוגיה? פרשנות של ניב ליליאן

גוגל. רויטרס
גוגל/רויטרס

בתחילת שנות האלפיים, מיקרוסופט הייתה בעמדה הכי טובה להוביל את מהפכת המחשוב הנייד (סמארטפונים). מערכת ההפעלה שלה הייתה בכל מקום, היא בדיוק יצאה ממשפט מונופול בתחום הדפדפנים כשידה על העליונה בסך הכל, ולדפדפן שלה היה נתח שוק חסר תקדים של מעל 90% מהשוק. לכאורה, לא הייתה חברת טכנולוגיה שהייתה ממוצבת טוב ממנה כדי לשלוט גם במהפכה הבאה: מהפכת המחשוב הנייד.

אבל זה לא קרה.

תרבות ארגונית בעייתית של ארגון גדול ומגושם, חניקה של יצירתיות ושורה של החלטות תמוהות הביאו בשנים שלאחר מכן את מיקרוסופט לעמדת נחיתות כשמתחרותיה, גוגל ואפל, משתלטות במהירות על השוק החדש שיצרו הסמארטפונים - האייפון תחילה, ולאחריו כל הסמארטפונים מבוססי אנדרואיד מבית גוגל. במקביל יצאה גוגל עם דפדפן משלה בשם כרום, והשאר היסטוריה. מיקרוסופט התעקשה להיצמד למערכת ההפעלה הניידת שלה Windows Phone שלא הייתה מותאמת היטב לממשק המגע, ולמעשה נרדמה בשמירה כשהיא מפספסת את השינוי הטקטוני בעולם הטכנולוגיה. האם משהו דומה קורה עכשיו לגוגל? האם מלכת החיפוש היא זו שנרדמה עכשיו בשמירה?

חיפוש בגוגל. ShutterStock
גוגל: האם מלכת החיפוש היא זו שנרדמה עכשיו בשמירה?/ShutterStock

השבוע איבדה המניה של גוגל 55 מיליארד(!) דולר משוויה. הסיבה: פורסם כי סמסונג שוקלת להחליף את ברירת המחדל של מנוע החיפוש ברשת בסמארטפונים שלה מגוגל - לבינג, המתחרה של מיקרוסופט. לא רק שמדובר באובדן אפשרי של שלושה מיליארד דולר בהכנסות, מדובר במאות מיליוני מכשירים שהלוגו הצבעוני של גוגל לא יופיע עליהם כל פעם שתחפשו משהו ברשת. לגוגל זו תהיה מכה קשה. זאת ועוד: בשנה הבאה החוזה שלה עם אפל כמנוע ברירת המחדל לחיפוש ברשת באייפונים ובדפדפן הסאפארי, ששוויו 20 מיליארד דולר - מועמד גם הוא לחידוש.

מבחינת שווי הכנסות זו מכה איומה לגוגל. צריך לזכור: מקור הפרנסה העיקרי של גוגל, הוא הפרסומות מבוססות מילות החיפוש. הפרסומות שגוגל מציגה לכם מעל תוצאות החיפוש ה-"אורגניות" (שגם הן, כבר מזוהמות בהמון תוכן של גוגל עצמה במקום פשוט רשימת אתרים כמו פעם שנדחקה מטה), מניבות לה למעלה ממאה מיליארד דולר בשנה - ב-2022, הן הניבו לקופתה של גוגל 162 מיליארד דולר. אובדן של מסכים שעליהם מוצג מנוע החיפוש שלה, משמעו אובדן רציני של הכנסה.

sheen-shitof

במבצע מיוחד

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס

המהפכה הבאה

מיקרוסופט, מאז אותם ימים עגומים בתחילת המילניום, החליפה את ההנהלה הוותיקה במנהל צעיר יותר ונמרץ בשם סאטיה נדלה, שגם דרש (וקיבל) את עזיבת דור המייסדים, גייטס ובאלמר מניהול שוטף של מיקרוסופט. נדלה עשה במיקרוסופט הרבה שינויים: הפך על פיה את גישת הגן הסגור של מיקרוסופט, אימץ בחדווה את עולם הקוד הפתוח, והחזיר עטרה ליושנה: מיקד מחדש את מיקרוסופט בהיותה בראש ובראשונה, חברת תוכנה (וכן, גם אקסבוקס ומשחקים, אבל תוכנה תחילה). הצעדים שלו החזירו למיקרוסופט, שכבר נחשבה כמתה, את הצבע ללחיים, את שווי השוק ובעיקר - החזירו אותה למשחק כחברה רלוונטית, יוזמת ומשפיעה.

לצד רכישות כמו פלטפורמת פיתוח התוכנה הפופולרית GitHub, השקיעה מיקרוסופט בחברה קטנה בשם OpenAI ב-2019 בהשקעה ראשונית של מיליארד דולר. ו-OpenAI התגלתה כתרנגולת שהטילה למיקרוסופט ביצת זהב בשם ChatGPT - שהיא בינה מלאכותית מחוללת והמהפכה הבאה בעולם המחשוב ובכלל (לא יודעים מה זה ChatGPT? קראו את הכתבה שלי שמסבירה).

ChatGPT, OpenAI, בינה מלאכותית. רויטרס
OpenAI התגלתה כתרנגולת שהטילה למיקרוסופט ביצת זהב בשם ChatGPT/רויטרס

, שהיא בינה מלאכותית במנוע טקסטואלי המבוסס על דיאלוג שיחה טבעי עם המשתמש, לא רק מאתרת עבורו מידע רלוונטי, אלא יכולה ממש ליצור דברים בהתבסס על מאגרי הידע שברשת, מפוסט לבלוג ועד קטעי קוד ואתרי אינטרנט שלמים. מדובר דה פקטו, במהפכה. ואיפה גוגל? ישנה.

מיקרוסופט לעומתה, לא נמנמה: היא מיהרה לקחת את מנוע ה-ChatGPT ולשלב אותו בכל המוצרים שלה: מחבילת התוכנות המשרדיות שפעם הייתה ידועה בשם אופיס, דרך דפדפן שלה אדג' וגם במקום שבו היא נהנית מיתרון - תיבת החיפוש במערכת ההפעלה ווינדוס 11, והכי חשוב: במנוע החיפוש שלה, Bing.

היכולות החכמות של ChatGPT הפכו את בינג כמעט בן לילה, מעוד מנוע חיפוש לא מרגש, לנשק שובר שיוויון: הבינה המלאכותית מאפשרת לבינג לספק תוצאות חיפוש ומידע רלוונטי ומותאם אישית, והכל בשפה טבעית שכל אחד מבין - משהו שכיום מאוד נעדר ממנוע החיפוש המסורתי של גוגל, שעדיין מאלץ אותנו לבצע חיפוש בצורה בינארית של מונחים, ולא לשאול שאלות בשפה של בני אדם.

פתאום בינג, שהיה מושא לבדיחות, הפך להיות איום משמעותי על גוגל. פתאום, מיקרוסופט היא האיילה קלת הרגליים שמיהרה לזהות ולהתנפל על המהפכה הטכנולוגית הבאה, וגוגל היא החברה הכבדה, המיושנת וחסרת המענה הטכנולוגי המתאים - ועוד בתחום שהוא עסקי הליבה שלה. עשרים שנה אחר כך, התהפכו היוצרות.

בינה מלאכותית חוזה: הסלפי ההאחרון שיצולם על כדור הארץ/TikTok/Robot Overloards)

גוגל בפאניקה

בדיווח של הניו יורק טיימס השבוע תוארה האווירה במשרדים של גוגל במילה אחת: פאניקה. מלכת החיפוש הבלתי מעורערת ברשת, נרדמה בשמירה, ופתאום מגלה שיש טוענת לכתר שעלולה לגנוב לה מאות מיליוני מסכים ואולי אפילו לאבד את הבכורה בשוק.

לראשונה מזה שנים, יש איום משמעותי על מנוע החיפוש המסורתי ברשת של גוגל איתו יצאה לשוק ב-1998, ולחברה, למעשה, אין מענה. כמו מיקרוסופט בשעתו, גוגל ניצבת בסיפה של מהפכה טכנולוגית שאותה היא לא מובילה, אלא נגררת אחרי חברה אחרת, שמחדשת יותר טוב ומהר ממנה.

אז נכון, התרבות הארגונית בגוגל היא עדיין לא כל כך מאובנת, והיא מכילה "חיסונים" נגד התאבנות כמו פרויקטי ה-80/20 המקובלים בחברה, ועדיין, לגוגל אין כרגע מנוע חיפוש מבוסס בינה מלאכותית בהפצה מאסיבית למשתמשים - ולמיקרוסופט, יש.

מנוע החיפוש החדש של גוגל/גוגל

בגוגל עובדים עכשיו עשרות מהנדסים, מעצבים ומנהלים מסביב לשעון בפרויקט המכונה Magi, כדי לתת את המענה שלה לבינג המועשר בבינה מלאכותית. לגוגל יש אמנם כלי בינה מלאכותית דומה ל-ChatGPT משלה בשם Bard, אבל הוא עדיין בשלב ניסוי רחב, ועוד לא מוכן להפצה מאסיבית, ובוודאי שלא מנוע חיפוש המבוסס כולו על בינה מלאכותית. לפי הדיווחים, גוגל תצא עם מענה משלה תוך שבועות - כך שהיא עדיין לא פספסה לחלוטין את הרכבת, אבל היא נמצאת כרגע בעמדת נחיתות לעומת בינג עם GPT שצובר תאוצה ונפח חיפושים, הלחם והחמאה של גוגל, שכבר הפכה להיות שם נרדף לחיפוש ברשת.

בחודשים הקרובים אנחנו צפויים לראות קרב אדירים בין גוגל למיקרוסופט על כתר השליטה על החיפושים שלנו ברשת, ועל מי יגיש לנו מידע מהאינטרנט, וזירה נוספת, חשובה לא פחות - היא כלי בינה מלאכותית לעסקים, מה שנחשב לשוק הגדול הבא - ושם גם מצטרפת לחגיגה אמזון בעזרת חברה ישראלית.

מה שבטוח, החיפוש שלנו ברשת ולמעשה כל החיים הדיגיטליים של כולנו, עומדים להשתנות בשנים הקרובות מן הקצה אל הקצה במסגרת מהפכת הבינה המלאכותית. אחזו חזק במקלדות, כי עומדות להיות קפיצות.

  • עוד באותו נושא:
  • גוגל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully