וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למה חרקים נמשכים לנורות בבית? עכשיו למדע יש הסבר

עודכן לאחרונה: 24.4.2023 / 11:24

התופעה המעצבנת של חרקים המתאספים בקיץ (וגם בחורף) סביב נורות בבית ומקורות אור מלאכותיים מוכרת לכולנו. עד כה הסברה הייתה כי החרקים "נמשכים לאור", אבל מדענים בלונדון הגיעו להסבר מפתיע ושונה לחלוטין

עש מתעופף ליד מנורה. Milkovasa, ShutterStock
מדענים בלונדון הגיעו להסבר מפתיע ושונה לחלוטין/ShutterStock, Milkovasa

אין מי שלא מכיר את התופעה המעצבנת של חרקים מעופפים שנמשכים לאור שמפיצות נורות הבית שלנו, מעש, דרך פרפרי לילה ועוד. עכשיו למדע יש הסבר למה זה קורה. בניגוד לסברה המקובלת ש-"חרקים נמשכים לאור", הקולג' האימפריאלי בלונדון ערך מחקר בנושא והגיע למסקנה כי התאורה המלאכותית שלנו לא באמת מושכת את החרקים, אלא דווקא משבשת את יכולות הניווט שלהם.

תיאוריות קיימות טענו כי חרקים "מנווטים לפי אור ירח" או "נמשכים לאור", כאמור. אבל ללא מיפוי של מסלולי התעופה האמיתיים שלהם במרחב, לא היה ניתן לבדוק באמת את הטענות. המדענים בקולג' האימפריאלי בלונדון השתמשו במצלמות רזולוציה גבוהה ללכידת תנועה ותיעוד וידאו סטראוגרפי, כדי לבנות מודלים תלת ממדיים של תעופת חרקים סביב מקורות אור מלאכותיים במעבדה.

יתושה מוצצת דם. AlessandroZocc, ShutterStock
התאורה דווקא משבשת את יכולות הניווט שלהם. יתוש/ShutterStock, AlessandroZocc

בניגוד לציפיה שהם ימשכו אל מקור האור, מסתבר שחרקים לא מנווטים ישירות אליו. תחת זאת, הם מפנים אליו דווקא את צדם האחורי, ויוצרים מסלולי תעופה הניצבים אליו. ההסבר הוא שהחרקים "מתבלבלים" ומתייחסים למקורות האור שלנו כאל מקור אור טבעי, המסייע להם בקביעת האופק ומיקומם ביחס לקרקע, כדי לשמור על כיוון הטיסה ולשלוט בתעופה שלהם. ריבוי האורות המלאכותיים שאנחנו בני האדם מפעילים, גורם להם דווקא להתבלבל בניווט, והם למעשה לכודים במסלול תעופה סביב הנורה בלי יכולת להיחלץ ממנו - כי תפיסת המרחב שלהם מופרעת.

זה, לדעת המדענים מאנגליה, ההסבר הסביר מדוע חרקים מתאספים סביב נורות - לא כי הם "נמשכים" לאור, אלא פשוט כי מערכות הניווט שלהם משובשות בגלל התאורה המלאכותית שלנו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully