וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם NSO שימשה לריגול אחרי עיתונאית ברפובליקה הדומיניקנית?

עודכן לאחרונה: 3.5.2023 / 13:42

אמנסטי אינטרנשיונל טוענים כי מכשירה האישי של עיתונאית בולטת ברפובליקה הדומיניקנית שחקרה חשדות לשחיתות, הודבק בתוכנת הריגול פגסוס הישראלית על ידי הממשלה. NSO מכחישים כי ידעו על כך

טלפון נייד עם לוגו של NSO. יונתן זינדל, פלאש 90
טלפון נייד עם לוגו של NSO/פלאש 90, יונתן זינדל

חקירת המעבדות של אמנסטי אינטרנשיונל, גילתה עדויות לכך שמכשיר הסלולרי של עיתונאית בולטת ברפובליקה הדומיניקנית הודבק בתוכנת הריגול הישראלית פגסוס, בסביבות ה-20 ביולי 2020. עדויות נוספות להדבקה נמצאו בספטמבר 2021. ארגון זכויות האדם הבינלאומי חלק את ממצאיו עם ארגון "סיטיזן לאב" הקנדי לביקורת עמיתים, שאישר את המסקנות בבדיקה בלתי תלויה משלהם.

העיתונאית, נוריה פיירה אמרה לאמנסטי כי היא עבדה באותו זמן על תחקיר רגיש ובפרופיל גבוה. היא חקרה דיווחים לשחיתויות הקשורים לבכירי ממשל ומקורביו של הנשיא הקודם, שחודשים לאחר מכן הועמדו לדין באשמת קבלת שוחד ועבירות נוספות.

פיירה לראשונה קיבלה אישור לכך שמכשירה האישי נפגע מפגסוס, כאשר מעבדת הביטחון של אמנסטי אינטרנשיונל הודיעו לה על כך. בנובמבר 2021, היא קיבלה הודעה מאפל, שיצאה למשתמשים שיש חשד שמכשירם נפגע על ידי תוכנות פגסוס וקוואדרים. פיירה טוענת כי מעולם לא קיבלה הודעה רשמית או צו בית משפט מהרשויות ברפובליקה הדומיניקנית המאשרות שהיא תחת מעקב, או את הסיבה לכך. אמנסטי מציינים כי טקטיקות כאלה מזיקות במיוחד לעיתונאיות, שגם סובלות מתקיפות אישיות על רקע מגדרן, לרבות האשמות של הפרת נורמות חברתיות, מיניות או מוסריות שמרניות.

"את צריכה לעבוד על עצמך ממש חדש כדי לא להפוך לנוירוטית, כי את כל הזמן בתחושה שלמישהו יש מידע עליך. זה כמו להיות לכודה בחול טובעני. זה משפיע על תפיסת החירות שלך, כמה את חופשיה לדבר. לפעמים את אפילו לא יודעת איך הם רוצים לפגוע בך - ישירות או דרך קרובים אליך, ואז את מרגישה אחראית לכך, שזה אפילו גרוע יותר", אמרה נוריה.

בווידאו: משרדי חברת הסייבר הישראלית NSO/צילום: רויטרס

תגובת NSO

בהמשך לפניית "וואלה!" לתגובה, העבירה דוברות החברה את ההודעה הבאה: "NSO אינה יכולה למסור מידע על לקוחותיה. אמנסטי סירבו לספק ל-NSO את הדו"ח המדובר. אמנסטי הוציאו מספר דו"חות בשנים האחרונות שהתגלו כמוטלים בספק ושאינם מדוייקים. לפי כך, NSO ביקשה מאמנסטי כתב לספק לה באופן מיידי כל מידע הקשור לנושא, על מנת לפתוח בחקירה. NSO מיישמת תוכנית גילוי נאות כדי לתווך את הסיכון שבשימוש לרעה בטכנולוגיה שלנו. החברה לא מפעילה את הטכנולוגיה, ואין לה ידע לגבי אופני השימוש בה על ידי הלקוחות. החברה חוקרת כל האשמה אמינה של שימוש לרעה".

לטענת אמנסטי, נכון למועד פרסום הודעתה, קבוצת NSO הישראלית לא הגיבה לפניית אמנסטי. כמו כן, לדבריהם משרד המשפטים, משרד הפנים והמשטרה ברפובליקה הדומיניקנית, נכון למועד הפרסום, מסרו בתגובה כי אף אחד מהם לא רכש או השתמש בפגסוס במהלך כהונתם הנוכחית של ממלאי המשרות הרלוונטיים, שהחלה באוגוסט 2020, והצהירו על נכונותם לחקור את הפרשה. רשויות אחרות ברפובליקה הדומיניקנית לא הגיבו לפניית אמנסטי.

  • עוד באותו נושא:
  • NSO

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully