וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תגלית ראשונה מסוגה: מה יקרה לכדור הארץ בעוד 5 מיליארד שנים מהיום

עודכן לאחרונה: 4.5.2023 / 13:11

האירוע שהתרחש 12,000 שנות אור מאיתנו, עשוי להמחיש מה יהיה גורלו של כדור הארץ בעוד חמישה מיליארד שנים

הדמיה: ענק אדום שבולע את כוכביו. International Gemini Observatory/NOIRLab/NSF/AURA/M. Garlick/M. Zamani,
הדמיה/International Gemini Observatory/NOIRLab/NSF/AURA/M. Garlick/M. Zamani

במה שנראה כמו תיעוד חסר תקדים, אסטרונומים צפו בכוכב דמוי שמש בולע כוכב לכת, וחשפו מה עשוי להיות גורל כדור הארץ בעוד מיליארדי שנים כשהשמש שלנו גם 'תלך לעולמה'. במשך שנים אסטרונומים עקבו אחרי כוכבים לפני ואחרי הנקודה שבה בלעו לתוכם את כוכביהם, אבל מעולם לא תועד שלב הבליעה עצמו, עד עכשיו. קישלאיי די, אסטרופיזיקאי במכון הטכנולוגי של מסצ'וסטס, הסביר ל-Space.com כי הופתע שבכלל הצליחו לגלות את הכוכב בשלב הייחודי הזה. "בליעה פלנטרית היא תחזית יסודית בהבנה שלנו את הכוכבים, אבל התדירות שבה היא מתרחשת איננה דבר בטוח", כתב להם. "כך שלתפוס אירוע נדיר בפעם הראשונה הוא עניין מרגש כשלעצמו".

במחקר שפרסמו די ועמיתיו, הם הגיעו לפריצת דרך אחרי בחינה של פרץ קרינה שהתרחש ב-2020 בדיסקה של גלקסיית שביל החלב, כ-12,000 שנות אור מכאן. במהלך האירוע, אחד הכוכבים העלה את הבוהק שלו פי מאה במהלך שבוע. פרץ האור הנראה הבוהק, לווה באותות בוהקים בתחום הקרוב לאינפרא אדום, שדעכו במשך ששה חודשים, מה שאישש את הסברה של די שהמקור יצר כמות גדולה של אבק קוסמי.

בהתחלה חשבו שמדובר בהתמזגות של כוכבים, אבל האישוש האחרון שאכן מדובר באירוע בליעה, היה מטלסקופ החלל האינפרא אדום של נאס"א, NEOWISE. התצפית ממנו הראתה שסך האנרגיה שהכוכב הנצפה שחרר מאז התתפרצות הראשונית הייתה נמוכה באופן מפתיע, כחלק האלף של כל התמזגות כוכבית שנצפתה בעבר, מה שאומר שהגופים שהתמזגו איתו היו קטנים ממנו משמעותית. אז הבינו האסטרופיזיקאים שהם חוזים בכוכבי לכת מתנגשים אל תוך השמש שלהם.

כידוע, לפי ניתוחים רבים של כוכבים בשלבים שונים בחייהם, אסטרונומים הגיעו למסקנה שהשמש שלנו, וכוכבים דומים לה בסוף חייהם, מסיימים את מקור הדלק העיקרי שלהם - המימן שסמוך לליבותיהם. זה גורם לליבתם להתכווץ, ולמעטפת שלהם להתרחב ולהתקרר. במהלך השלב הזה, המכונה "ענק אדום", הכוכבים עשויים להתרחב לכל מידה שבין פי 100 לפי 1000 מקוטרם המקורי, תוך שהם בולעים את הכוכבים הקרובים המקיפים אותם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully