וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כך חודר העולם התחתון לישראל: אלפי בעלי רישום פלילי "מאבדים" את הדרכונים כמה פעמים בשנה

עודכן לאחרונה: 16.5.2023 / 17:37

דו"ח מבקר המדינה מעלה ליקויים חמורים במעבר לתעודות ביומטריות חכמות, דבר שמוביל לסיכון ממשי של חדירת גורמי פשיעה או טרור לישראל. צפוי לפוג תוקף תעודות זהות ישנות ליותר מ-3.5 מיליון אזרחים: "ללא פעולה אפקטיבית, התורים יתארכו הרבה יותר"

בווידאו: מבקר המדינה מפרסם את דוח הסייבר: "עלו פרצות של ממש בביקורת הגבולות בנתב"ג"/משרד מבר המדינה
נתב"ג. ShutterStock
נתב"ג/ShutterStock

שער הכניסה לישראל פרוץ? בדוח שפרסם היום (רביעי) מבקר המדינה מתניהו אנגלמן, ובנוי מ-7 פרקים שונים, נחשפו פרצות ממשיות בכניסה של זרים לארץ דרך נתב"ג. זאת, בעקבות ליקויים טכנולוגיים ועיכובים במעבר לדרכונים ביומטריים של רשות האוכלוסין וההגירה. ביקורת של משרד המבקר העלתה כי מדובר בסיכון שהתממש, ובדוח הועלו כמה דוגמאות למקרים שבהם גורמים שונים נכנסו לארץ או יצאו ממנה תוך ניצול החולשה בביקורת הגבולות ושימוש בדרכונים מזויפים.

"ממסמכי רשות האוכלוסין, כמו גם מסיורים, תצפיות וניסיון מעבר בביקורת הגבולות שערכו נציגי משרד מבקר המדינה עלו פערים בהתנהלות רשות האוכלוסין במימוש נוהל שקבעה במטרה לחסום פרצה העלולה לאפשר לגורמי פשיעה וטרור זרים וישראלים להיכנס לארץ ולצאת ממנה", נכתב בדוח. למעשה, מאז החלה הנפקת תעודות הזהות החכמות ביוני 2013 - 3,834 תושבים דיווחו על אובדן או גניבה של תעודת זהות חכמה שלוש פעמים ויותר, ו-70% מהם הם בעלי רישום משטרתי או פלילי. בקרב מי שהגיש בקשה כאמור שמונה פעמים או יותר, שיעור זה היה 100%.

כדי לטפל בתופעה, מבקר המדינה ציין כי על רשות האוכלוסין בשיתוף שב"כ לפעול ללא דיחוי לתיקון המצב: "מומלץ שהרשות תגבש הליך מעודכן של ביקורת הגבולות בנתב"ג בכל הנוגע לזרים העוברים בו, תעגן את ההליך שייקבע בנהליה ותוודא שכלל הגורמים יפעלו בהתאם לכך. כמו כן מומלץ כי רשות האוכלוסין תבקר את פעילות מינהל ביקורת גבולות, כדי לוודא שהוא פועל בהתאם לכללים שקבעה".

קצת מספרים:

  • 30% מהישראלים העוברים בעמדות האוטומטיות בנתב"ג, המיועדות למעבר באמצעות דרכונים ביומטריים, עוברים בהן באמצעות דרכון מהסוג הישן.
  • 70% מ-3,834 התושבים שדיווחו על אובדן או גניבה של תעודת זהות חכמה שלוש פעמים ויותר הם בעלי רישום פלילי או משטרתי.
  • 37% מבעלי הדרכונים (כ-2.9 מיליון תושבים) עדיין מחזיקים בדרכונים מהסוג הישן, הקלים לזיוף, נכון ליולי 2022.
  • 6 שבועות הוא פרק הזמן שבו התחייבה רשות האוכלוסין לשלוח לתושב את הדרכון הוארך משלושה שבועות לשישה שבועות.
  • 3.6 מיליון תושבים הם בעלי תעודת זהות שתוקפה צפוי לפוג בשנים 2024-2023, והם צפויים להגיע ללשכות רשות האוכלוסין על מנת להנפיק תעודה חדשה.
  • פחות מ-1% מהתושבים שנכנסו למערכת ההזדהות הלאומית השתמשו בתעודת הזהות החכמה כדי לקבל שירותים דיגיטליים ממשלתיים מרחוק.
  • 400 ניסיונות כניסה לארץ באמצעות מסמכי זיהוי מזויפים אירעו במעברים שעליהם אמונה רשות המעברים היבשתיים בחציון הראשון של שנת 2022.
sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - כעת במבצע מיוחד

בשיתוף נומייר פלוס
ביקורת דרכונים בנתב"ג. ShutterStock
ביקורת דרכונים בנתב"ג/ShutterStock

הפירצה העיקרית נמצאת בתעודת הזהות המיושנות. כזכור, בשנת 2013, החל בישראל מעבר לתעודות זהות חכמות ודרכונים ביומטריים - שצפויים להחליף את מסמכי הזיהוי מהסוג הישן, אשר נחשבים קלים לזיוף. עם זאת, עיכוב משמעותי במעבר לתיעוד לאומי ביומטרי והיעדר שימוש בתעודות הזהות החכמות בשל חסמים משפטיים וטכנולוגיים, הביאו לקושי בהתמודדות עם הגידול בביקוש להנפקת מסמכי זיהוי ביומטריים, דבר שגרם להיווצרות עומסים כבדים ברשות האוכלוסין ולקשיים בקביעת תורים.

html error

העומסים האמיתיים עוד לפנינו

מתניהו אנגלמן מציין כי בשנתיים הקרובות (2024-2023) צפוי לפוג תוקף תעודות הזהות של 3.6 מיליון תושבים (תעודות זהות מהסוג הישן ותעודות זהות ביומטריות שתוקפן צפוי לפוג). המחזיקים בתעודות אלו צפויים להגיע ללשכות רשות האוכלוסין על מנת להנפיק מסמכי זיהוי חדשים. זאת נוסף על הפניות השוטפות ללשכות - תוספת חודשית ממוצעת של כ-150,000 פניות על כ-200,000 הפניות שהיו בממוצע בחודש בשנת 2019 (גידול חודשי ממוצע בשיעור של כ-75%).

דרכון ישראלי. ShutterStock
תוספת חודשית ממוצעת של כ-150,000 פניות להנפקת דרכון על כ-200,000/ShutterStock

בנוסף, מהדוח החריף עולה כי לנוכח העלייה בביקוש לדרכונים בתקופה שלאחר הקורונה, פרק הזמן שבו התחייבה רשות האוכלוסין לשלוח את הדרכון הוארך משלושה שבועות לשישה שבועות. עוד הועלה כי מפעל הדרכונים של רשות האוכלוסין מצויד במדפסות מיושנות להנפקת דרכונים ביומטריים, והייצור התלוי בהן אינו נותן מענה על הביקוש לדרכונים ביומטריים בתקופות שבהן יש גידול בביקוש. בנוסף, לרשות אין מדפסות באתר הגיבוי להדפסת דרכונים ביומטריים במקרה של השבתת מפעל ההנפקה. משמעות הדבר כי לא תהיה יכולת להנפיק דרכונים ביומטריים אם יושבת מפעל ההנפקה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully