וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קולות מוזרים הוקלטו באטמוספירה - למדע אין הסבר

עודכן לאחרונה: 14.5.2023 / 12:29

בלון מחקר של המעבדה הלאומית סנדיה ששוגר לשכבות הגבוהות של האטמוספירה וצויד במיקרופון, הקליט קולות מוזרים שחוזרים על עצמם בטווח התת-שמיעתי. למדענים אין כרגע הסבר למקור הקולות

בלון המחקר של המעבדה הלאומית סנדיה. arielle Dexheimer, Sandia National Laboratories,
בלון המחקר של המעבדה הלאומית סנדיה/arielle Dexheimer, Sandia National Laboratories

מדענים לא יכולים להסביר רעשים שהוקלטו לאחרונה בשכבות האטמוספירה הגבוהות של כדור הארץ.
בלון מחקר סולארי ששוגר על ידי המעבדה הלאומית סנדיה של ארצות הברית, ונושא מיקרופון, הקליט רעשים לא מזוהים בסטרטוספירה (כ-50 קילומטר מעל פני הקרקע). הסטרטוספירה היא שכבה גבוהה באטמוספירה שלנו, שנחשבת שקטה יחסית, נקיה מסערות, רוחות ותעבורת אוויר מסחרית, ולכן מיקרופונים בגובה הזה יכולים להקליט ללא הפרעות את הרעשים של כדור הארץ, טבעיים ומעשה ידי אדם.

אולם המיקרופון קלט גם קולות מוזרים שחוזרים על עצמם כמה פעמים בשעה, וטרם אותר המקור שלהם. הקולות מצויים בטווח התת-שמיעתי, כלומר 20 הרץ ומטה, מתחת לסף השמיעה האנושי. יש אמנם תיעוד של אותות כאלה שהוקלטו בעבר בטיסות, אבל המקור לאלה לא ידוע, אומר דניאל בומן מהמעבדה הלאומית סנדיה.

צילומים של כדור הארץ מתחנת החלל הבינלאומית. NASA, אתר רשמי
צילומים של כדור הארץ מתחנת החלל הבינלאומית/אתר רשמי, NASA

המיקרופון המיוחד שבו השתמשו, נוצר במקור כדי לנטר הרי געש, ומסוגל להקליט צלילים נמוכים במיוחד מתחת לסף השמיעה. הבלונים עצמם, אגב, הם התקנים פשוטים להחריד: הם פשוט שקיות פלסטיק צבועות באבקת פחם, ואנשי המעבדה בונים אותם עם ציוד שאפשר למצוא בחנויות כמו נייר דבק לאריזה. כשהשמש מאירה על הבלונים המושחרים, האוויר בתוכם מתחמם והם נישאים מעלה לגבהים של עד 70 אלף רגל, בלי צורך באמצעי דחף אקטיבי.

בימים אלה נבדקת האפשרות להשתמש בבלונים כאלה כדי לחקור את נגה ואת הפעילות הגעשית בו, לצד האטמוספירה הלוהטת שלו - הרעיון הוא שהבלונים ישוחררו מחללית לוויין אל תוך האטמוספירה הסמיכה של נגה, ויחקרו את ענניו המורכבים מחומצה גופרתית.

  • עוד באותו נושא:
  • כדור הארץ

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully