וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם חברת החשמל מנסה לפגוע בתחרות בשוק החשמל?

עודכן לאחרונה: 21.5.2023 / 12:55

בשנים האחרונות נפתח משק החשמל הישראלי לתחרות, וחברות אחרות החלו להתחרות בחברת החשמל המונופוליסטית. אולם, התחרות גם תלויה בהתקנת מונים חכמים - שבאחריות חברת החשמל. האם היא גוררת רגליים בכוונה בהתקנתם כדי לשבש את המעבר? חברת החשמל: "מעשינו מדברים בעד עצמם"

מוני חשמל. ניב ליליאן, וואלה! טכנולוגיה
מוני חשמל (מימין: מונה חכם)/וואלה! טכנולוגיה, ניב ליליאן

ביולי 2018, אחרי עיכוב של עשרות שנים, נחתם הסכם לרפורמה בשוק החשמל, במסגרתו תחל תחרות לחברת החשמל באספקת חשמל לצרכנים. לא ניכנס לדקויות הטכניות של ייצור, ניהול מערכת, הולכה ושירות "המייל האחרון", רק נציין שבשנים האחרונות נפתחה לצרכני החשמל הישראליים אפשרות לעבור לספקי חשמל אחרים - בדומה למהפכה שאירעה כאן בשוק הסלולר לפני כשני עשורים, והאפשרות להתנייד מחברת חשמל אחת לחברת חשמל אחרת. כרגע השירות והמוצר, שהוא חשמל, עדיין באחריות של חברת החשמל אולם גם זה אמור להשתנות בשנה הבאה. כרגע כבר יש אפשרות לצרכנים לעבור לספקיות חשמל אחרות (כמו אלקטרה, סלקום, פז וחברות נוספות) ולשלם תעריפים מופחתים במקום להיות לקוחות שבויים של חברת החשמל ההיסטורית.

מה זה מונה חכם?

המפתח לתחרות בשוק החשמל הוא התקן שנקרא מונה חכם, או בשמו הרשמי - מונה קריאה מרחוק. בניגוד למונים האנלוגיים הישנים, אלה השחורים עם הדיסקית המסתובבת וגלגלי הספרות, מונה חכם הוא מונה דיגיטלי, שמחובר סלולרית ומאפשר קריאה מרחוק. זה אומר שספק החשמל יכול לבדוק דרך מערכת המחשוב שלו כמה חשמל צרכתם ולחייב אתכם בהתאם. זאת, בניגוד למה שקיים היום ברוב הבתים בישראל, שמצריך קריאה ידנית של המונה האנלוגי - כלומר אדם שיבוא, יקרא את המונה בעיניים, ירשום וישלח את הקריאה לחברת החשמל. לרוב אלה עובדים של חברת החשמל שזה תפקידם, וכמובן, יש לנו הצרכנים אפשרות לקרוא את המונה ולשלוח את הקריאה לחברת החשמל בעצמם.

קיומו של מונה חכם אצל צרכן חשמל שרוצה להתנייד, הוא תנאי בסיס כדי שתהיה לכם אפשרות לעבור לספק חשמל אחר - ורבים כלל לא מודעים כיום לאפשרות של בכלל לעזוב את חברת החשמל לישראל.
חברת החשמל אמנם פורסת ומחליפה מונים ישנים למונים חכמים מאז 2017, אך היא עושה את זה בעצלתיים. לצרכן שרוצה לעבור לספק חשמל אחר יש אפשרות להזמין מונה חכם (בתשלום!) מחברת החשמל לישראל, אבל פה מתחיל הסיפור.

כניסה לבניין חברת החשמל בתל אביב 1 בנובמבר 2021. ראובן קסטרו
פוגעת בתחרות? חברת החשמל/ראובן קסטרו

60 ימי עסקים? תלוי את מי שואלים

צרכן פרטי שרוצה להתנייד לחברת חשמל אחרת והזמין לעצמו מונה חכם ייאלץ להמתין 60 ימי עסקים עד שיותקן אצלו מונה חכם, וזה במקרה הטוב. בתגובת חברת החשמל לכתבה הם מציינים כי מדובר ב-60 ימים קלנדריים, קרי חודשיים בלוח השנה, אולם ל-וואלה! הגיעו עדויות שנציגי שירות של חברת החשמל התעקשו בכמה הזדמנויות כי מדובר ב-60 ימי עסקים. כמה זה 60 ימי עסקים בתקופות של חגים? שאלה טובה. כשמנסים לברר עם נציגי שירות של חברת החשמל כמה ימים עברו או נותרו - לא מקבלים תשובות, ותחת זאת מקבלים את התשובה המתוסרטת הבאה שנראית כאילו הוכתבה על ידי עורך דין:

"אנו מתנצלים על העיכוב שנגרם להשלמת החלפת המונה כפי שהתבקש. פעילות החלפת מונים על פי בקשת לקוח החלה רק לאחרונה, ואנו מתמודדים עדיין עם חבלי לידה של ביצוע הפעילות החדשה הנוספת הזו על פי האמור באמת המידה. בשונה מהתקנת מונים חכמים במסגרת תכנית סדורה על פי פריסה גיאוגרפית שמתוכננת מראש, בקשה של לקוח שלא לפי התוכנית, משמעותה פיזור עצום של בקשות בכל הארץ והיקף בקשות שלא ניתן היה לצפותו מבעוד מועד. יחד עם זאת, אנו פועלים תוך ריכוז מאמץ מיוחד לביצוע התקנת המונה בהקדם האפשרי".

התגובה הזו, שניתנת ללקוחות על ידי נציגי השירות, היא מביכה. האם אכן חברת החשמל לא מכירה את תעריפיה ואת יוקר החשמל בישראל? חברת החשמל לא מכירה את הרגש והתדמית השלילית שיש לה בציבור (מומלץ אגב אם כך לבכירי חברת החשמל, לעיין קצת בתגובות בעמוד הפייסבוק שלהם כפי שאנו עשינו...) כך שבאמת "לא היה ניתן לצפות מבעוד מועד" את היקף הבקשות של לקוחות שרוצים לברוח מהחברה שהייתה כאן מונופול במשך עשרות שנים, ולא הייתה יכולה להיערך בהתאם עם כמות מתקינים מספקת?

המצב בפועל הוא שצרכנים רבים שרויים באפילה לגבי מתי יותקן אצלם מונה חכם, ונציגי חברת החשמל גם מסרבים לתת צפי או תאריך ידוע מראש לצרכן המבקש להתקין מונה חכם על מנת להתנייד (או סתם לעבור לעידן הדיגיטלי במקום הקופסה השחורה והישנה). לך תחשב 60 "ימי עסקים", במיוחד בתקופות של חגים תכופים כמו לאחרונה או חגי תשרי.

מונה חשמל. ShutterStock
המצב בפועל הוא שצרכנים רבים שרויים באפילה לגבי מתי יותקן אצלם מונה חכם. (מונה חכם בגרסה הישנה)/ShutterStock

בר ניוד או בר מזל?

המתנתם כדבעי והתקינו לכם בשעה טובה מונה חכם דיגיטלי, חדש ונוצץ. אתם רוצים כבר באותו היום לעבור לספק החדש שלכם, לשלם פחות ולהותיר את חברת החשמל מאחור? תשכחו מזה. גם אחרי התקנת מונה חכם, תיאלצו להמתין 30 ימים נוספים על 60 הימים (עסקיים או קלנדריים) שכבר המתנתם, כלומר עד שתעזבו את חברת החשמל סופית יכולים לקחת גם שלושה חודשים או יותר! הסיבה: חברת החשמל צריכה לוודא ולבדוק שהמונה החכם תקין ומשדר כשורה, ורק אז תוגדרו "ברי ניוד". לפי מה שהוסבר לנו על ידי נציגים של ספקי חשמל אחרים, בדיקה כזו יכולה לקרות בפועל גם בטווח של ימים, אבל המדיניות הרשמית של חברת החשמל בעניין היא 30 יום, שגם זה הרבה.

בהתחשב בעובדה שכל הרעיון של קריאה ממוחשבת מרחוק אמורה לייתר קריאה ידנית ולהתבצע תוך שניות, לא ברור מדוע חברת החשמל לא יכולה לבדוק את תקינות המונה החכם בו ביום או תוך מספר ימים ולשחרר את הלקוח מאחיזתה המונופוליסטית כדי שיוכל לעבור למתחרים ולחסוך בתעריפי החשמל שלו. בעדות אחת שנתקלנו בה, לקוח גם אחרי חצי שנה(!) שכבר היה ברשותו מונה חכם, לא הצליח לקבל תשובה האם הוא "בר ניוד" ויכול לעבור למתחרים…

עניין תקינות הקריאה מרחוק מהווה גם חסם דווקא בבניינים חדשים, שבהם כמובן, מותקנים כבר מראש מונים חכמים. אולם בחלק מהמקרים, מסיבה לא ברורה, במקום שהמונים החכמים יותקנו במקום עם קליטה סלולרית טובה, הם מותקנים בחדר המערכות של הבניין, שלעתים תקוע בקומת חניון תת קרקעית - וללא קליטה. אם המונה החכם לא מחובר לרשת סלולרית ולא ניתן לקריאה מרחוק, אז מה התועלת בו?

חברת החשמל טוענת שיש לה פתרונות טכנולוגיים למקרים האלה, אולם לא פירטה בתגובה מה הם וכיצד הם פועלים. כך שגם אם אתם גרים בבניין חדש דנדש, עניין הניוד לא מובטח.

כך או כך, התחרות בשוק החשמל כבר כאן, וכדאי להתעקש. כפי שאתם רואים, חברת החשמל לא מזדרזת להתקין אצל הצרכן את ההתקן הנדרש כדי לעזוב אותה. אולי מן הראוי שרשות החשמל, שהיא הגוף המפקח על השוק החשמל, תדרוש הסברים מהגוף המפוקח, חברת החשמל על קצב פריסת המונים החכמים שלה שהם חיוניים לתחרות בשוק - ומדוע צרכנים נאלצים להמתין זמן כה רב להתקנה של אחד.
בהכרח, התחרות בשוק החשמל רק תצבור תאוצה בחודשים הקרובים, ועל חברת החשמל להיות ערוכה לאפשר לצרכנים לעבור למתחרים - במקום לגרור רגליים בצורה שלא מיטיבה עם התחרות. ולחברת החשמל רק נגיד: אתם כבר לא לבד. תתחילו להתנהג בהתאם.

חברת החשמל. ShutterStock
בחלק מהמקרים, מסיבה לא ברורה, במקום שהמונים החכמים יותקנו במקום עם קליטה סלולרית טובה/ShutterStock

תגובת חברת החשמל:

"עוד ב-2017 דירקטוריון החברה קיבל החלטה לפרוס את המונים החכמים מבלי שהתקבל אישור הרגולטור, רשות החשמל, והחברה היא זו שיזמה ודחפה את המעבר למונים חכמים. פרויקט זה הוא אינטרס של החברה בראש ובראשונה, בין היתר, בהינתן שלפרויקט תועלות תפעוליות ועוגן לשיפור השירות לצרכן

החל משנת 2022, החברה פורסת באופן יזום ומתוכנן בהיקפים של מאות אלפי מונים חכמים בשנה, ועם כניסת המנכל הנוכחי, הכפילה את פריסתם, כך שהפריסה הארצית תסתיים ב-2028 במקום 2036. פריסה לפי בקשות יזומות מצד הלקוחות מהווה רק כ-3% מכלל המונים שהחברה פורסת, בכל מקרה. בהתאם להחלטת הרגולטור, לקוח שיזם בקשה למעבר למונה חכם, על החברה לבצע את ההתקנה בתוך 60 ימים ממועד הבקשה. החברה משקיעה את מלוא המשאבים כדי לקצר זמנים בבקשות אלו.

לאחר התקנת המונה נדרשים 30 ימים נוספים על מנת לוודא את תקינות המונה והתשדורת שלו, ורק אז ניתן לנייד אותו. לחברת החשמל מספר פתרונות טכנולוגיים המאפשרים התקנת מונים חכמים במבנים תת קרקעיים. האינטרס של חברת החשמל הוא האצת התחרות ומעשיה בהקשר זה מדברים בעד עצמם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully